بهترین روشهای درمان سلولیت | دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان

سلولیت چیست؟

در بدن انسان رشته‌‌هایی وجود دارند که دارای وظایف خاصی می‌باشند. وظیفه این رشته‌‌ها اتصال پوست به عضلات زیرین است. همچنین این رشته‌‌ها باید بتوانند همبند سازی پوست را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. نکته‌ ای که افراد باید به آن دقت کنند وجود بافت چربی بین پوست و عضلات زیرین آن می‌باشد. زمانی که توده‌‌های چربی بیش از اندازه بزرگ شوند پوست را به سمت بالا هدایت می‌کنند. در این حالت رشته‌‌های همبند سازی پوست، حرکت نکرده و در جای خود باقی می‌مانند. این اتفاق می‌تواند ناهمواری‌‌هایی را بر روی سطح پوست به وجود بیاورد که به این پدیده سلولیت گفته می‌شود.

سلولیت یکی از مشکلات پوستی است که اثر تجمع چربی زیر پوست به وجود می آید. سلولیت همان وجود فرورفتگی و برآمدگی بر روی سطح پوست است که بسیاری افراد از وجود آن ناراحت بوده و به دنبال برطرف کردن این مشکل می‌باشند. اگرچه این عارضه خطرناک نبوده و هیچ عارضه ای برای افراد ایجاد نمی کند؛ اما تأثیر منفی بر روی ظاهر پوست بدن خواهد داشت. روش های مختلفی برای درمان این عارضه پوستی وجود دارد که در ادامه ذکر می گردد.

افراد مستعد ابتلا به سلولیت

عواملی که می‌توانند خطر سلولیت را افزایش دهند عبارتند از:

همچنین بخوانید: درمان لک های سفید پوستی

سلولیت

انواع سلولیت

به صورت کلی، سلولیت را به سه مرحله تقسیم‌بندی می‌کنند:

1- سلولیت سبک (Soft Cellulite)

سلولیت سبک یا ملایم، تنها به صورت افتادگی یا ناهمواری سطح پوست در نواحی بازو، ران و کفل باسن بروز پیدا می‌کند. دلیل آن نیز این است که تجمع چربی در این نواحی نسبت به سایر نواحی بیشتر است. سلولیت سبک را با عنوان سلولیت فلاسیدی نیز می‌شناسند. این نوع از سلولیت، در اثر تجمع غیرطبیعی و غیرمتعادل در نواحی نام‌برده، به وجود می‌آید. به علاوه زمانی که دراز کشیده باشید نیز آشکارتر خواهد بود. این نوع از سلولیت دردی به همراه ندارد و وقتی که لمسش کنید، حالتی ژله‌ای و لرزان دارد. به نظر متخصصان، بهترین راه برای از بین بردن این نوع از سلولیت، تغییر رژیم غذایی و ورزش روزانه است. به صورت کلی، تغییر سبک زندگی و سالم زندگی کردن، اولین قدم برای از بین بردن نشانه‌های ظاهری سلولیت خواهد بود.

2- سلولیت سخت (Hard Cellulite)

سلولیت نوع دوم را با عنوان سلولیت سخت می‌شناسند و می‌توان گفت که به نسبت، نوع شدیدتری از این عارضه به حساب می‌آید. این نوع، حتی در زنانی که وزن مناسبی دارند و دچار چاقی موضعی نیستند نیز رخ خواهد داد. ممکن است لمس و دست زدن به سلولیت نوع دوم، با اندکی درد نیز همراه باشد. برای تشخیص این نوع، تنها کافی است که نگاهی به پوست نواحی ران و کفل بیندازید. اگر ناهمواری‌ها و برآمدگی‌ها عمیق‌تر از حد معمول سلولیت بودند، شما به نوع دوم آن دچار هستید. این نوع از سلولیت دقیقاً شبیه به پوست پرتقال است و با درد همراه است. اگر درد آن رفته رفته افزایش یافت و باعث ناراحتی شما شد، حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و آن را درمان نمایید؛ زیرا این تازه ابتدای معضلات است. لازم است بدانید که این نوع از سلولیت را نمی‌توان با ورزش و رژیم غذایی درمان کرد.

3- سلولیت ادماتیک (Edematous Cellulite)

این نوع سلولیت، شدیدترین نوع آن است. علت اصلی بروز این نوع را عدم جریان مناسب خون دانسته‌اند. سلولیت ادماتیک بسیار دردناک است و حتی نشستن را برای افراد سخت می‌کند. این نوع، معمولاً در نواحی زانوها و ران نمایان می‌شود. در بعضی اوقات در نواحی تحتانی پا نیز قابل مشاهده است. این نوع از سلولیت در موارد پیشرفته، حتی فرم و شکل طبیعی پا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آماس و ورم به همراه دارد و البته بسیار دردناک است؛ اما گذشته از علائم بالا، این نوع، بسیار نادر است و در اکثر مواقع، در زنان میانسال رخ می‌دهد.

سلولیت عفونی

سلولیت عفونی یا سلولیتیس نوعی عفونت باکتریایی است که باعث بیماری پوست می‌شود. نمی‌توان سلولیت عفونی را به حال خود رها کرد؛ زیرا محیطی است که در آن باکتری‌ها رشد می‌کنند. سلولیت عفونی غشاء زیر پوستی و چربی زیر جلد را درگیر عفونت می‌کند. نمای ظاهری آن یه سطح قرمز است که به مرور زمان گسترش پیدا می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود. این بیماری با ایجاد شکاف در پوست و ورود میکروب‌ها به زیر پوست ایجاد می‌شود.

نواحی مستعد سلولیت

نواحی بدن که بیشتر در معرض ایجاد سلولیت قرار می‌گیرند عبارتند از:

تشخیص سلولیت

برای تشخیص سلولیت عفونی، پزشک فرد را معاینه و علائم وی را ارزیابی می‌کند. همچنین ممکن است سواب یا بیوپسی تجویز کند تا بفهمند کدام نوع باکتری وجود دارد. تست‌های آزمایشگاهی می‌توانند سایر دلایل احتمالی را رد کنند؛ چون سایر بیماری‌ها ممکن است علائمی مشابه سلولیتیس داشته باشند. شناسایی علت و نوع باکتری‌ها، پزشک را قادر می‌سازد که مناسب‌ترین روش درمانی را تجویز کند. با این حال، این می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، چون وجود باکتری‌های مختلف روی پوست ممکن است به نتایج نادرست منجر شود.

بهترین روشهای درمان سلولیت

روش‌های مختلفی برای درمان سلولیت وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند به طور موقت یا طولانی‌مدت ظاهر سلولیت را از بین ببرند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب این درمان‌ها با هم می‌تواند نتیجه بهتری همراه داشته باشید. روش‌های درمان سلولیت شامل موارد زیر می‌شود:

۱. لیپوساکشن

لیپوساکشن یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن چربی در نواحی مختلف بدن است. دستگاه لیپوساکشن به صورت مکش چربی را از بدن خارج می‌کند. درست است که این روش چربی‌ها را به طور مؤثری از بین می‌برد؛ اما ممکن است روی پوست گودی ایجاد کرده و سلولیت‌ها را از بین نبرد. به همین دلیل پزشک توصیه می‌کند در کنار لیپوساکشن لیزردرمانی هم انجام شود.

۲. لیزردرمانی

درمان‌های لیزری مختلفی وجود دارد که سلولیت را از بین می‌برند. در این روش دستگاه روی پوست می‌لغزد و گرمای لیزر باعث شکسته‌شدن چربی‌ها و از بین‌رفتن پیوند آنها می‌شود. با از بین‌رفتن نوارهای فیبری پیوند دهنده چربی ظاهر توده مانند سلولیت برطرف می‌شود.

۳. آر اف یا فرکانس رادیویی

در روش آر اف از انرژی فرکانس رادیویی برای از بردن چربی‌ها استفاده می‌شود. با انجام چندین جلسه آر اف پوست ظاهر صاف‌تری پیدا کرده و برجستگی‌های آن از بین می‌رود.

۴. مزوتراپی

برای درمان سلولیت می‌توان از مزوتراپی هم استفاده کرد. در این روش تزریقاتی در ناحیه دارای سلولیت انجام شده و سلولیت‌ها کاهش پیدا می‌کنند. مواد مزوتراپی شامل کافئین، هورمون، آنزیم و عصاره‌های گیاهی است. پزشکان برای درمان از ترکیبات مختلف مزوتراپی استفاده می‌کنند. به همین دلیل به طور دقیق مشخص نیست که کدام مواد تأثیر بیشتری دارند. تأثیر مزوتراپی روی سلولیت‌ها از دیگر روش‌ها کمتر بوده و جزء روش‌های پرطرف‌دار محسوب نمی‌شود.

۵. سابسیژن

در روش سابسیژن برای رفع سلولیت از سوزن استفاده می‌شود. سوزن زیر پوست در ناحیه نوارهای سخت سلولیت وارد می‌شود. در این روش نوارهای سخت سلولیت شکسته و کاهش پیدا می‌کنند. سابسیژن گودی پوست ناشی از سلولیت را نیز کاهش می‌دهد.

۶. سلولاز

سلولاز یکی از روش‌های لیزردرمانی برای رفع سلولیت است. در این روش گرما و مکش لیزر نوارهای سخت زیر پوست را از بین می‌برد و به ضخیم شدن پوست کمک می‌کند. بعد از چند جلسه درمان می‌توان تغییرات را مشاهده کرد.

۷. کرایولیپولیز

در روش کرایولیپولیز از دستگاهی استفاده می‌شود که مکش خلا ایجاد کرده و بافت پوست را بالا می‌آورد. در نتیجه پوست با صفحات خنک‌کننده تماس پیدا کرده و چربی کاهش پیدا می‌کند. برای درمان سلولیت با کرایولیپولیز باید چندین جلسه درمان را ادامه دهید.

۸. کربوکسی تراپی

در این روش درمان سلولیت از گاز کربن‌دی‌اکسید استفاده می‌شود. این گاز زیر پوست وارد شده و روی چربی‌ها تأثیر می‌گذارد. در طول تزریق این گاز ممکن است کمی درد داشته باشید و کبودی موقتی در ناحیه سلولیت‌ها ایجاد شود. با روش کربوکسی تراپی سلولیت‌ها کمتر دیده می‌شوند؛ اما به طور کامل از بین نمی‌روند.

۹. کرم های رفع سلولیت

برخی از کرم‌ها و لوسیون‌ها روی سلولیت تأثیر می‌گذارند. محصولات حاوی کافئین سلول‌ها را کم‌آب کرده و روی سلولیت‌ها تأثیر می‌گذارند. از کرم ضد سلولیت باید هر روز استفاده شود تا تأثیرات آن به‌مرور ظاهر شود. محصولات حاوی رتینول نیز روی سلولیت تاثیر می‌گذارند. رتینول باعث ضخیم شدن پوست شده و میزان سلولیت را کاهش می‌دهد. از محصولات حاوی رتینول باید بیشتر از ۶ ماه استفاده کنید تا تأثیر آنها مشخص شود.

10. جراحی

پزشک شما ممکن است روش جراحی را پیشنهاد دهد که تهاجمی‌تر است. در این روش از سوزن، تیغ یا سایر ابزارهای ویژه برای جداکردن نوارهای فیبری زیر پوست و صاف کردن پوست استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پیوند چربی برای بهبود ظاهر پوست انجام شود.

پیشگیری از سلولیت

رعایت چه نکاتی به کاهش ابتلا به سلولیت کمک می کند؟

برای آگاهی از روشهای درمان اگزما ، روی لینک کلیک کنید.

تزریق فیلر به شقیقه برای چه کسانی مناسب است؟تزریق فیلر به شقیقه برای چه کسانی مناسب است؟

گودی شقیقه ها درصورت، حتی روی افزایش چین و چروک نیز تأثیر می گذارد. این روند در دهه سوم زندگی آغاز شده و پس از چهل سالگی اوج می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

مزوتراپی صورت روشی موثر جهت رفع چین و چروک و جوانسازی پوستمزوتراپی صورت روشی موثر جهت رفع چین و چروک و جوانسازی پوست

چین و چروک پوست خطوطی عمیق یا سطحی هستند که روی پوست تشکیل می شوند. این خطوط گاهی آنقدر عمیق هستند که چاله یا شکافی در سطح پوست ایجاد می کنند. ... ادامه مطلب

معرفی بوتاکس زئومین XEOMIN آلمانمعرفی بوتاکس زئومین XEOMIN آلمان

امروزه استفاده از روشهای مختلف پزشکی برای جوانسازی و ترمیم پوست صورت رایج شده است. یکی از این روشها تزریق بوتاکس است که چندین سال است طرفداران ویژه خود را پیدا کرده است. بوتاکس زئومین یکی از بهترین برندهای بوتاکس در دنیا می‌ باشد که در این بخش به معرفی آن پرداخته ایم ... ادامه مطلب

ایا چروک پنجه کلاغی دور چشم قابل درمان است؟ایا چروک پنجه کلاغی دور چشم قابل درمان است؟

خطوط پنجه کلاغی خطوط کوچکی هستند که از گوشه چشمان شما شروع شده و تا گوش خارجی و شقیقه‌ ها امتداد می‌ یابند ... ادامه مطلب