درمان جای آبله مرغان در بزرگسالان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / بیماری آبله مرغان چیست و در چه صورت جای ابله مرغان می ماند؟

بیماری آبله مرغان چیست و در چه صورت جای ابله مرغان می ماند؟

آبله مرغان یک نوع از بیماری‌های ویروسی است که در اثر عفونت با ویروس واریسلا زوستر (VZV) به وجود می‌آید. این بیماری ویروسی، بثورات پوستی ایجاد می‌کند که با تاول‌های کوچک، همراه با خارش شروع شده و در نهایت تبدیل به جوش می‌شود. شروع علائم از قسمت‌های صورت، پشت و سینه است. این بیماری شدیداً مسری بوده و می‌تواند از افراد بیمار به افراد سالم منتقل شود. ابتلای بزرگسالان به این بیماری ویروسی از شدت بیشتری نسبت به کودکان برخوردار است. از زمان ابتلا به بیماری تا ظاهر شدن علائم حداکثر ۲۱ روز طول می کشد و پس از ۱۰ روز بهبودی حاصل می‌شود. فرد بیمار به راحتی می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و همچنین زخم‌های بثورات پوستی خود، سایر افرادی که با او از نزدیک در ارتباط هستند را هم مبتلا کند. تمام افراد باید در صورت داشتن علائم سریعاً به پزشک مراجعه نمایند تا علاوه بر گذراندن دوره درمان، از انتقال بیماری به سایر افراد و نزدیکان جلوگیری کنند.

آنچه در این مطلب می خوانیم:

انتقال آبله مرغان

برای بیمار شدن دو شرط کافی است: نزدیک بودن به بیمار مبتلا به آبله مرغان و نداشتن سابقه بیماری آبله مرغان. همه افراد بدون توجه به سن و قدرت ایمنی به آن مبتلا می شوند. در طول دوره نهفتگی نمی توان کاری انجام داد و فقط باید منتظر اولین علائم باقی ماند. در افراد مبتلا به آبله مرغان مقدار زیادی ویروس در فضای پشتی بینی وجود دارد که از طریق سرفه و عطسه می تواند به افراد دیگر منتقل شود. انتقال بیماری دو روز قبل از ظهور بیماری و تا هنگام دلمه بستن زیاد ضایعات جلدی ادامه دارد و همینطور از طریق تماس فیزیکی نیز می تواند به فرد مستعد منتقل شود. پس از ورود ویروس به بدن حدود2 الی 3 هفته طول می کشد تا علائم بیماری ظاهر گردد که به این دوره، دوره نهفتگی (کمون) گویند.

علائم بیماری آبله مرغان

تقریباً ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفتن، تاول‌های خارش دار بر روی نقاط بدن ظاهر می‌شوند؛ که این شرایط، تقریباً ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. ۱ تا ۲ روز قبل از ظاهر شدن بثورات جلدی، علائمی از قبیل تب و لرز، سردرد، بی‌اشتهایی و خستگی و احساس ضعف به وجود می‌آید. خارش پوستی از علائم اولیه آبله مرغان است. بثورات پوستی آبله مرغان از هنگام ظاهر شدن بر روی پوست، سه مرحله را طی می‌کنند:

1. در طی چند روز اولیه برجستگی‌های قرمزی بروز می‌کند.
  2. سپس این برجستگی‌ها به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند که به راحتی باز شده و نشت می‌کنند.
  3. بعد از این دو مرحله، پوسته‌هایی تاول‌های شکسته را می‌پوشاند و چند روز طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود.

بثورات ممکن است طی چند روز ظاهر شوند که هر سه مرحله، برجستگی، تاول و ضایعات پوستی را حتماً طی می‌کنند. تا زمانی که تمام تاول‌های پوستی باز نشوند، امکان انتقال بیماری به افراد سالم وجود دارد و معمولاً از زمان ظاهر شدن علائم تا خوب شدن آنها، ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. افراد باید با دیدن علائم و ایجاد خارش در قسمت‌های مختلف خود، حتماً جهت معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه نمایند؛ زیرا در این صورت می‌توانند هم از شدت بیماری خود بکاهند و هم از انتقال آن به دیگران خودداری کنند.

علائم آبله مرغان در کودکان

بیماری آبله مرغان در کودکان معمولاً به صورت خفیف ظاهر می‌شود و از بیماری‌های شایع در زمان کودکی محسوب می‌شود. ابتدا علائمی مانند سرماخوردگی در فرد احساس می‌شود و ممکن است آبریزش بینی یا حتی سرفه و عطسه نیز مشاهده شود؛ ولی در موارد شدید آن بثورات جلدی ممکن است کل بدن را درگیر کنند. ایجاد ضایعات چشمی و گوشی نیز در اثر این بیماری مشاهده شده است.

بیماری آبله مرغان

علائم آبله مرغان در بزرگسالان

از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی برای بزرگسالان، آبله مرغان است. علائم آبله مرغان در بزرگسالان، بسیار شدیدتر از نوجوانان و کودکان است، همچنین مرگ و میر و خطر بستری شدن در بزرگسالان ۲۵ درصد بیشتر از کودکان است. عفونت آبله مرغان در بزرگسالان ممکن است با سرگیجه، ضعف، تپش قلب، لرزش بدن همراه باشد که در صورت شدیدتر شدن عفونت، استفراغ، سرفه‌های مکرر، سفتی گردن و همچنین تب بالا مشاهده می شود. برای درمان به موقع و در امان بودن از عوارض آبله مرغان، باید در اولین فرصت تحت معاینه پزشک قرار گرفت.

افراد در معرض خطر آبله مرغان

افرادی که در معرض خطر بیشتر عوارض آبله مرغان هستند عبارتند از:

در ابتدا بثورات نادر است و شبیه لکه یا جوش است. حجم بثورات به تدریج افزایش می یابد و تمام قسمت های بدن را می پوشاند. در مراحل اولیه، آبله مرغان را می توان با یک واکنش آلرژیک اشتباه گرفت؛ اما درماتیت تماسی به ندرت در سراسر بدن پخش می شود و هرگز به تاول تبدیل نمی شود. در این حالت فرد احساس خارش شدید می کند. خاراندن دانه های حاصل از آبله مرغان نیز نامطلوب است؛ زیرا این کار نه تنها باعث تسکین نمی شود بلکه خطر ایجاد زخم های زیادی روی پوست یا ایجاد عفونت ثانویه افزایش می یابد.

عوارض بیماری آبله مرغان

آبله مرغان به طور معمول یک بیماری خفیف است؛ اما می تواند جدی باشد و منجر به عوارضی از جمله شود:

1. عفونت های باکتریایی پوست، بافت های نرم، استخوان ها، مفاصل یا جریان خون (سپسیس)
  2. کمبود آب بدن
  3. ذات الریه
  4. التهاب مغز
  5. سندرم شوک سمی
  6. سندرم ری در کودکان و نوجوانان

آیا دوباره آبله مرغان میگیریم؟

فردی که یکبار آبله مرغان گرفته باشد مصونیت دائمی برایش ایجاد می شود؛ اما در برخی از موارد بخصوص زمانی که فرد در سن بسیار پایین به آبله مرغان مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای مجدد وجود دارد. البته در بسیاری از موارد، نادر است.

درمان آبله مرغان

با توجه به اینکه منشأ این بیماری ویروسی است، بنابراین آنتی بیوتیک‌ها بر روی آن اثری ندارند؛ اما در صورتی که باکتری‌ها به محل زخم‌ها حمله کنند به آنتی بیوتیک نیاز خواهیم داشت. این حالت موقعی رخ می‌دهد که بچه‌ها روی زخم و جوش‌ها را می‌خارانند و کندن آنها را شروع می‌کنند. بسته به عواملی مثل:

می‌توان داروی درمانی ضد ویروسی مناسب تجویز کرد. معمولاً پزشکان داروهایی مثل استامینوفن برای تب بالا و آنتی بیوتیک برای رفع عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌کنند. همچنین پزشکان استراحت، نوشیدن زیاد مایعات و حمام با آب سرد هم توصیه می‌کنند. خوشبختانه از حدود 30 سال پیش که واکسن آبله مرغان ساخته شد، شیوع این بیماری در تمامی سنین مخصوصاً در کودکان با رنج سنی 1 تا 4 سال کاهش شدیدی پیدا کرد. 2 دوز از واکسن ضد آبله مرغان برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان توصیه می‌شود.

درمان جای آبله مرغان در بزرگسالان

این ویروس منجر به تشکیل تاول‌های دردناک و خارش در سراسر بدن می‌شود. گاهی اوقات، این تاول‌ها می‌تواند جای زخم و اسکارهایی بر روی پوست به‌جا بگذارد. اگر شما دارای جای زخم آبله بر پوست خود هستید، روش‌های درمان پزشکی و نیز درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند در از بین بردن جای زخم آن به شما کمک کند.

هایفوتراپی روشی ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و عوارض ناشی از آن، پوست را جوانسازی کرده، لیفت می‌نماید. این روش در مطب دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان، با یکی از به روز ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا [ 1403-02-02 ]
سلام خسته نباشی من الان 10روزه آبله مرغان گرفتم چکار کنم چندتا رو صورتم زده تو آیینه نگاه میکنم کلا بهم میریزم صورتم خراب شده راهنمایم کنین خواهشا

ملیکا [ 1403-01-31 ]
سلام پسرم 9 سالشه دوسال پیش ابله گرفت حالا جای دوتاش ب صورت گودی روی صورتش مانده چیکار باید بکنیم ک جاش نماند تشکر

سوران [ 1403-01-24 ]
با سلام . برای جای گودی ابله مرغان چکار باید کرد. من امروز دستم خورد یه دونه از زخمای صورتم کنده شد؟

زهرالازمی [ 1403-01-22 ]
سلام دخترم۲۴سالشه ازیک فروردین آبله مرغان گرفته صورتش جای جوش مونده چه کرمی بزنه جاش نمونه

خلیل بهرام زئی [ 1403-01-19 ]
با سلام من حدود یک هفته است آبله مرغان گرفتم تازه جوش ها داره خشک میشه رو سر و صورتم زیاد دراومدع چکار کنم جاشون نمونه پمادی هست بزنم یا نیاز نیست با تشکر راهنمایی کنید من ۳۸ سالمه

مهدی رستم شیرازی [ 1403-01-17 ]
جای آبله مرغون که میمونه باید پماد کالامین بمالیم که جای این لکه جوش های آبله مرغون از بین بره خود منم الان یک هفتس آبله مرغون گرفتم خوب هم شدم نه دیگه تب کردم و خارش دارم فقط ازین که این جوش های لعنتی رو صورتم هست دارم اذیت میشم موندم چطوری با این قیافه برم مدرسه.۱۸ سالمم هست.

آرام [ 1403-01-15 ]
لطفا اگه کسی اطلاعاتی در زمینه ی برطرف شدن جای دونه های آبله مرغون داره راهنمایی کنه پسرم ۲۰ سالشه گرفته خیلی براش ناراحتم نیاز به مشاوره دارم

امیرعلی [ 1403-01-13 ]
سلام من آبله گرفتم هنوزم کامل خوب نشده بعد بعضی جاهای صورتم و دست و شکم و سینم رو کندم اگر جاش موند چیکار کنم

سارا [ 1403-01-09 ]
سلام من الان تقریباً دو هفته از تموم شدن ابله مرغانم میگذره 19 سالمه و پوستم خیلی صاف و سالم بود چون همش به پوستم اهمیت میدادم و خودمم تو یه مرکز سلامت محور و مکمل های خوراکی دارم کار میکنم. بعد گرفتن ابله مرغان، سه تا گودی بزرگ و عمیق رو پیشونیم افتاده بود. خودتون تصور کنید پوستتون سالم و سرحال باشه اما حالا سه تا گودی بد افتاده رو صورتتون. خدا رو شکر با محصولاتی که داشتم و استفاده کردم الان جاشون خیلی بهتر شده.

هادی [ 1402-12-13 ]
سلام خسته نباشید من آبل مرغونم تموم شده دو تاشون من کنده بودم الان جاشون مونده چیکار کنم برن بی زحمت بگین

هلنا نورانی افشار [ 1402-12-08 ]
سلام یک ماهی هست آبله مرغان گرفتم روی صورتم گود شده چیکار کنم بره واقعا افسرده شدم توروخدا کمکم کنید...

امریه طاهری [ 1402-12-08 ]
چرا لکه های آبله مرغون میمونن

یاسمینا قدیری [ 1402-12-03 ]
سلام من یک دختر ۱۲ ساله هستم و هفتم که دیشب حواسم نبود توی خواب کمر و پاهام و جلوم رو خاروندم که جای بعضی از آبله مرغان ها روی بدن زخم شد من خیلی میترسم جاشون بمونه آیا جاش میمونه خواهش میکنم بگین

اعظم [ 1402-11-22 ]
من آبله گرفتم الان ۱۰روزه خوب نشده هنوز نکنه این تاول ها وقتی خوب بشن جاشون بمونه؟؟؟ چون نظرات بقیه خوندم نگران شدم

عرفان [ 1402-10-17 ]
من تاول که داشتم ترکید جاش میمونه اطرافش جوش میزنه بگید لطفا

معصومه [ 1402-09-12 ]
سلام من امروز متوجه شدم دخترم ابله مرغون گرفته به نظرتون دکتر ببرم یا نه چون خودم وقتی کوچک بودم یادمه دکتر نمیبردن خوب میشدم الان هم اصلا تو بدنم جای لکی نیست

فروزان [ 1402-09-11 ]
من ۵۰ روزه ک ابله گرفتم جای چندتاشون گود شده باید چیکار کنم ک جاشون نمونه

فاطمه واثقی [ 1402-08-23 ]
سلام من الان یه سه ماهی میشه که ابله رو گرفته بودم ولی در بدنم جای قرمز و لکه های تیره باقی مونده ، چطوری خوب میشن؟

دختر آبله دار [ 1402-08-08 ]
من۲.۳هفته ایی میشه ک آبله زدم جای هیچکدوم نمونده بجز روی دماغم واقعا حس میکنم افسرده شدم خیلی صورتم بد شده

زیبا امامی [ 1402-07-14 ]
سلام خسته نباشید من یه ماهی هست که آبله مرغان رو تموم کردم ولی هنوز لکه های تیره ای در بدنم باقی مونده چی کار کنم از بین برن ؟

محمد هادی جلالی [ 1402-03-06 ]
سلام خسته نباشید من یک ما هست آبله مرغان گرفتم بیاد چکار کنم این دونه های که زیر پوست زده از بین بروند

جوانسازی گردن با تزریق بوتاکس به نوارهای عمودی گردنجوانسازی گردن با تزریق بوتاکس به نوارهای عمودی گردن

نوارهای عمودی بر روی پوست گردن که معمولاً شامل دو یا چند چین عمودى‌ بوده و از لبه فک تحتانی تا استخوان‌ های ترقوه ادامه مى‏ یابد. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنیتزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنی

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه موفق بوده است. ... ادامه مطلب

برداشتن خال بدون جراحی و خونریزیبرداشتن خال بدون جراحی و خونریزی

خال، رایج ترین ضایعه پوستی است که از سلول های ملانوسیت و به دلیل تجمع رنگدانه تشکیل شده است. خال‌ها معمولاً به رنگ های قهوه ای روشن، قهوه ای تیره یا سیاه دیده می شوند و اغلب بی خطر هستند. خال ها ممکن است به صورت مادرزادی وجود داشته باشند یا به صورت اکتسابی به وجود آمده باشند. ... ادامه مطلب

چگونه جوشهای سرسیاه را از بین ببریم؟چگونه جوشهای سرسیاه را از بین ببریم؟

جوش صورت از شایعترین مشکلات پوستی است که عوامل مختلفی ممکن است یک فرد را مستعد آن کند. به طور معمول، موها از فولیکول های موی منافذ، رشد می کنند و غدد ... ادامه مطلب