درمان قطعی اگزما | تشخیص ، علائم و پیشگیری از اگزما

اگزما چیست؟

اگزما که به آن درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) نیز گفته می شود، یک بیماری پوستی رایج است که موجب التهاب، خارش و قرمزی پوست می شود. اگزما در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است و نوعی واکنش آلرژیک در نظر گرفته می شود؛ اما در اغلب موارد، آلرژی محسوب نمی شود. علائم و نشانه های اگزما ممکن است در افراد، متفاوت باشد. اگزما به بدن آسیب نمی رساند و مسری نمی باشد؛ اما بهتر است که پس از مشاهده اولیه برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود. عواملی از قبیل ژنتیک، سیستم ایمنی بدن، عوامل محیطی و استرس می توانند در به وجود آمدن اگزما نقش داشته باشند. برای درمان اگزما در ابتدا باید عامل آلرژی زا یا به وجود آورنده اگزما در پوست را شناسایی کرده و سپس درمان متناسب با آن را انتخاب کنید. اگر علت به وجود آمدن اگزما عوامل ژنتیکی باشد، درمان آن کمی دشوار است؛ اما این امکان وجود دارد که با رعایت برخی موارد، علائم اینگونه از اگزما را کاهش داد. هدف تمام درمان‌های مورد استفاده برای این بیماری، کنترل یا از بین بردن خارش پوست می‌باشد که در صورت عدم درمان، عفونت‌های پوستی ایجاد می‌کند.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز استفاده کنید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.

علت اگزما

علت دقیق اگزما مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد بیشتر در افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی آسم، تب یونجه و سایر آلرژی‌ها را دارند رخ می‌دهد. این مورد نشان می‌دهد که یک عامل ژنتیکی (ارثی) در رشد اگزما وجود دارد. علاوه بر این، علائم این عارضه هنگامی که فرد در معرض برخی از مواد و موقعیت‌های خاص تحریک کننده قرار می‌گیرد، شعله‌ور شده و یا وخیم می‌شود. محرک‌های اگزما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. تحریک کننده پوست: موادی هستند که باعث سوزش، خارش یا قرمزی می‌شوند. آنها شامل صابون‌ها، مواد شیمیایی، عطرها و محصولات مراقبت از پوست هستند که رایحه خاص یا الکل دارند. برخی پارچه‌های ساخته شده از پشم و لباس‌های تنگ نیز می‌توانند پوست را تحریک کنند.
  2. آلرژن‌ها: موادی هستند که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شوند که ممکن است شامل عطسه، خارش و آبریزش از چشم و بینی باشند. برخی از آلرژن‌ها مانند گرده‌ها، موی حیوان خانگی یا مواد غذایی (در موارد نادر) نیز می‌توانند علائم اگزما را تحریک یا بدتر کنند.
  3. آب و هوا و محیط: رطوبت کم (هوای خشک) باعث خشکی و خارش پوست می‌شود. همچنین گرما و رطوبت زیاد باعث تعریق می‌شود که می‌تواند خارش را بدتر کند.
  4. استرس: استرس در برخی از افراد مبتلا به اگزما باعث شعله‌ور شدن این بیماری می‌شود. علاوه بر این، ممکن است عدم خاراندن پوست‌های تحریک شده ناشی از استرس، دشوار باشد.

علائم اگزما

علائم شایع این عارضه شامل موارد زیر هستند:

علت اگزما

انواع اگزما

چندین نوع مختلف اگزما وجود دارد. بعضی از انواع اگزما به خاطر بعضی عوامل ایجاد می شوند؛ اما بعضی دیگر از آنها بدون هیچ علت شناخته شده ای بروز می کنند.

این نوع از اگزما، شایعترین نوع اگزما می باشد. اگزما آتوپیک معمولاً در کودکان از هنگام شیرخوارگی شروع شده و ممکن است تا هنگام نوجوانی و بزرگسالی ادامه داشته باشد. علت این نوع از اگزما هنوز مشخص نشده است؛ اما افرادی که بطور ارثی مستعد ابتلا به آلرژی هایی مثل آسم هستند بیشتر به این نوع اگزما مبتلا می شوند.

تماس مستقیم با یک ماده تحریک کننده یا بروز یک واکنش آلرژی نسبت به یک ماده می تواند باعث این نوع از اگزما که به آن اصطلاحاً درماتیت تماسی گفته می شود گردد.

این نوع از اگزما، نوزادان و بزرگسالان را گرفتار می سازد. علت دقیق ایجاد درماتیت سبورئیک هنوز به درستی مشخص نشده است، با این حال این وضعیت اغلب همراه با وجود موجوداتی شبیه مخمر (قارچ) بر روی پوست می باشد.

این نوع اگزما در مردها بیشتر از زن ها ایجاد می شود.د ر اگزمای سکه ای، لکه هایی به شکل سکه بر روی پوست بازوها و ران پاها ایجاد می شوند که خارش دار بوده و ممکن است ترشح داشته و پوسته پوسته و یا تاول دار شود.

این نوع اگزما در افراد سالخورده شایع تر بوده و به علت خشک بودن پوست در افراد مسن ایجاد می شود. در این نوع اگزما، پوست دچار پوسته پوسته شدن می گردد و ترک می خورد.

این نوع اگزما در جاهایی که پوست ضخیم می باشد مثل روی انگشت ها، کف دست ها و کف پاها ایجاد می شود. تاول های متعدد و کوچکی ایجاد می شوند که گاهی اوقات این تاول ها به هم متصل شده و تاول بزرگی را تشکیل می دهد که ترشح می کند.

تشخیص اگزما

پزشک می‌تواند اگزمای پوستی را بعد از شنیدن علائم و نشانه‌های شما و نیز معاینه پوست شما تشخیص دهد. پزشک ممکن است انجام نمونه برداری پوست یا سایر آزمایش‌ها را نیز برای نفی احتمال سایر بیماری‌های پوستی، توصیه کند.

تست پچ (تست حساسیت)

اگر به گمان پزشک، شما مبتلا به اگزمای پوستی تماسی هستید، ممکن است تست پچ را بر روی پوست شما انجام دهد. در این آزمایش، پزشک مقدار کمی از مواد مختلف را بر پوست شما زیر پوشش یک برچسب اعمال می‌کند. در مراجعات بعدی شما چند طی روزهای آینده، پزشک پوست شما را برای مشاهده واکنش به هر یک از آن مواد، معاینه می‌کند. بهترین زمان انجام این تست، حداقل دو هفته پس از ناپدید شدن اگزمای پوستی است. این تست مخصوصاً برای تعیین نوع خاص آلرژی تماسی مفید است.

روشهای پیشگیری از اگزما

همچنین می‌توانید اقدامات لازم برای پیشگیری از اگزما یا جلوگیری از وخامت آن انجام دهید:

عوارض اگزما

درمان اگزما

در حال حاضر درمانی برای اگزما وجود ندارد. با این حال، درمان تنها جهت کنترل و به حداقل رساندن بیماری است. درمان بستگی به علائم اگزما و دلایل ایجاد یا بدتر شدن نشانه‌ها دارد. همچنین، هر درمانی برای هر فردی مناسب نیست. گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر هستند:

تزریق فیلر برای آنکه با نتایجی ماندگار، طبیعی و بدون عارضه همراه باشد، علاوه بر استفاده از مواد معتبر و مرغوب، نیازمند تخصص و مهارت پزشک در تزریق فیلر می‌باشد. شما می‌توانید برای تزریق فیلر به دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :رقیه شالبافی [ 1402-05-27 ]
سلام وخسته نباشید من الان ۹ساله که از خارش دستام وزخمی شدن آنها زجر میشم به هر دکتری رفتم اصلا فایده نداشت چیکار کنم از اگزمای پوست دستم شبها بیدارم میکنن تا دستامو خارش میدم تا خون بیاد تا خوب بشه چیکارکنم

بهرام جهانشاهی [ 1402-05-20 ]
همسرم سه سالاست خارش شدید تمام اندام بدن دارد به هردکتری مراجعه کردیم انواع پماد مصرف کردیم نوردرمانی کردیم نمونه برداری شده ولی خارش وتاول زدن امان ازروزگارمان بریده 74 سالشه روزوشب ازشدت خارش گریه میکند راهنمایی فرمایید

محمدرضا پهلوی [ 1402-04-30 ]
سلام من چازهداگزما شدم چند بار هم به دکتر پوست مراجعه کردم و وداروی ساختگی و پماد داد ولی یه هفته خوبه میشه بعد. شروع میشه به خارش قرمز سوزش میکنه

سمیه ناروی [ 1401-12-05 ]
پوست من بسیار خشک و حساس نمی دونم چکار کنم

مینا [ 1401-08-11 ]
دوماهه دچار اگزما دست بودم همه نوع پمادی استفاده کردم جچاب نگرفتم فقط از پماد کالاندولا استفاده کنید و دستتون به هیچ عنوان در معرض مواد شوینده قرار ندید خیلی زود خوب میشه جای نگرانی نداره واقعا جای تاسف هستش با پیشرفت علم انواع کرم و دارو هنوز میگید درمان نداره این چیزای جزیی

مینا [ 1401-08-11 ]
مدتها دستم دچار اگزما شد همه نوع پماد استفاده کردم ولی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ترک پوستی یا استریا چیست و چگونه درمان میشود؟ترک پوستی یا استریا چیست و چگونه درمان میشود؟

ترک‌ پوستی که با نام استریا نیز شناخته می‌ شوند، معمولاً ترک‌ های پوستی قرمز و یا مایل به سفید هستند و بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می‌ شوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می‌ شوند. ... ادامه مطلب

بیماری لوپوس چیست؟بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌ ها و اندام‌ های خود حمله می‌ کند. التهاب ناشی از لوپوس می‌ تواند بر بسیاری از سیستم‌ های مختلف بدن مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ ها، سلول‌ های خونی، مغز، قلب و ریه تأثیر بگذارد. ... ادامه مطلب

اگزما چیست؟اگزما چیست؟

اگزما که به آن درماتیت آتوپیک نیز گفته می شود، یک بیماری پوستی رایج است که موجب التهاب، خارش و قرمزی پوست می شود. اگزما در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است و نوعی واکنش آلرژیک در نظر گرفته می شود؛ اما در اغلب موارد، آلرژی محسوب نمی شود. ... ادامه مطلب

لیزر اندولیفت جدیدترین روش درمان پف زیر چشملیزر اندولیفت جدیدترین روش درمان پف زیر چشم

داشتن پوست شل و پف زیر چشم موجب می شود که چهره‌ی شما خسته، فرسوده و پیر به نظر بیاید و این موضوع از زیبایی و جذابیت چهره شما کم می کند. لیزر اندولیفت روشی برای جوانسازی پوست صورت که با تحریک بافت‌ های عمقی جهت ساخت کلاژن‌ های جدید به منظور کاهش افتادگی پوست و سفت‌ سازی آن به کار می رود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465