روشهای درمان خطوط داینامیک صورت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / روش های درمان و رفع خطوط و چروکهای داینامیک صورت

روش های درمان و رفع خطوط و چروکهای داینامیک صورت

با افزایش سن، خاصیت انعطاف پذیری پوست کمتر شده و بازگشت به حالت اولیه برای پوست، دشوارتر خواهد بود. حرکت پیوسته عضلات و حالت هایی که به چهره میگیریم نیز دلیل دیگر ایجاد این خطوط هستند. یکی از انواع چین و چروک‌هایی که به علت حرکت ماهیچه های صورت ایجاد می‌شوند با نام خطوط داینامیک صورت معرفی می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و خطوط عمودی یا چروک‌های افقی روی پیشانی از مهم ترین انواع چین و چروک‌ داینامیک صورت هستند. این خطوط در اثر زمان و درمان نشدن میتواند به خطوط ایستاتیک تبدیل گردند، به این معنی که همیشه در صورت ما باقی خواهند ماند. طیف گسترده ای از درمان های برای این چین و چروک ها وجود دارد که انتخاب بهترین روش همیشه بر عهده پزشک پس از بررسی شرایط فرد می باشد.

خطوط داینامیک صورت کدامند؟

خطوطی هستند که تنها با فعالیت عضلات مشخص می شوند و در حالت عادی ظاهر نمی شوند. مانند خطوط پیشانی که با بالا بردن ابروها ظاهر می شود یا خط اخم که تنها با اخم کردن قابل مشاهده است. این نوع چروک ها به دلیل ابراز احساسات یا حرکات تکراری چهره و به دلیل انقباض عضلات متصل به پوست ایجاد می شوند.

علل ایجاد خطوط داینامیک صورت

روشهای درمان خطوط داینامیک صورت

تزریق فیلر

فیلرها از جمله پرکننده هایی هستند که با بالاترین سازگاری و بهترین کیفیت می توانند به رفع خطوط مختلف در ناحیه صورت کمک کنند. فیلرها انواع مختلفی دارند؛ اما معمول ترین آنها اسیدهیالورونیک است. این ماده بسیار با بدن انسان سازگار است و به طور طبیعی در بدن انسان نیز وجود دارند. اسیدهیالورونیک باعث کلاژن سازی شده و پوست را تقویت می کند.

تزریق بوتاکس

یکی از راه‌های درمان چین و چروک، تزریق بوتاکس است. بوتاکس از سم بوتولینوم ساخته شده است. بعد از تزریق به عضله‌ای خاص از صورت، باعث فلج شدن موقتی آن عضله می‌شود. این سم با فلج کردن عضلات، مانع از انقباض آنها می‌شود؛ درنتیجه چروک صورت اتفاق نخواهد افتاد.

تزریق چربی

روش تزریق چربی جهت رفع چین وچروک، شامل استفاده از سلول‌های چربی بیمار و ذخیره این چربی به ناحیه ‌ی مورد نیاز می‌باشد، بنابراین این روش یک راهکار عملی برای رفع این مشکل است. در تزریق چربی از بافت چربی بدن استفاده می کنند. چربی های ران یا شکم را بر میدارند و پس از پاکسازی، آن را به زیر پوست صورت تزریق می کنند.

لایه برداری پوست

محصولات در این روش که به صورت موضعی تجویز می‌شوند، با برداشت و پاک کردن لایه‌ای از سلول‌های مرده از سطح پوست، آن را برای تکثیر سلول‌های جوان تحریک می‌کنند. مؤثرترین لایه‌بردارها حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها یا ترکیبات گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید هستند. در این روش، سلول‌های مرده پوست از بین رفته و سلول‌های جدید ایجاد می‌شود، لذا خطوط ریز کاهش پیدا می‌کنند.

میکرودرم

از این روش در درمان چروک های سطحی و کم عمق پوست می توان استفاده کرد. میکرودرم‌ با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم را با فشار تنظیم شده‌ای، روی سطح پوست اسپری می‌کند و تراش بسیار سطحی در لایه‌های فوقانی پوست ایجاد می‌کند. در ضمن مکشی روی پوست انجام می‌دهد که باعث جمع شدن کریستال‌ها از سطح پوست می‌شود. همچنین باعث بهتر شدن جریان خون و فعال شدن سلول‌های فیبرو بلاست و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می‌گردد.

امواج رادیوفرکوئنسی

امواج رادیوفرکوئنسی (RF) لایه های زیرین درم پوست را در معرض حرارت قرار داده و موجب تحریک ساخت رشته های کلاژن جدید می گردند. این روش، پوست را سفت کرده و چین و چروک را کاهش می دهد. درمان با رادیوفرکوئنسی برای موارد خفیف و چروک های ریز بیشترین کاربرد را دارد.

هایفوتراپی

هایفوتراپی از دستگاه رایج جهت جوانسازی و لیفت صورت است. در هایفوتراپی با امواجی که با دستگاه به لایه‌های زیرین پوست فرستاده می‌شود، گرمای ایجاد شده از طریق این امواج سلول‌ها را دوباره تحریک به کلاژن سازی می‌کند که به این ترتیب باعث جوانسازی و رفع خطوط صورت می‌شود.

روش های درمان و رفع خطوط و چروکهای داینامیک صورت

درمانهای ترکیبی رفع خطوط صورت

هایفوتراپی و آر اف، درمان هایی غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست هستند که پوست را برای تحریک و بازسازی کلاژن در لایه های عمیقتر، حرارت می دهند. با اینکه هر دو روش پوست را سفت می کنند و چروک و خطوط صورت را کاهش می دهند؛ اما از تکنولوژی های مختلفی برای این کار استفاده می کنند.

تزریق بوتاکس و فیلر

برای درمان چین و چروک، ترکیب بوتاکس و تزریق فیلر (پرکننده) نتیجه بهتری میدهد و درمان، طولانی و ماندگارتر میشود. این کار بخصوص در خطوط عمیق کاربرد دارد. در صورتی که این دو تزریق در یک محل انجام می‌شود بهتر است بین آنها یک تا دو هفته فاصله باشد. به عنوان مثال در بعضی بیماران لازم است که در خطوط صورت هم بوتاکس و هم فیلر تزریق شود، در این صورت بهتر است ابتدا تزریق بوتاکس انجام شود و بعد از یک هفته فیلر تزریق شود.

لیزر فرکشنال و رادیو فرکانسی

لیزر فرکشنال co2 یکی از روشهای جوانسازی پوست است. در این روش درمانی برای جوانسازی پوست از اشعه‌ی لیزر فرکشنال CO2 برای رساندن گرمای کنترل شده به نقطه‌ی مورد نظر در پوست استفاده می‌شود و رادیوفرکانسی نیز یکی از روش‌های بدون جراحی می باشد که در آن از امواج رادیوفرکوئنسی برای جوانسازی پوست صورت استفاده می‌شود. ترکیب این دو روش اثر هم افزایی در بهبود پوست دارد. انجام رادیو فرکانسی و لیزر فرکسل در یک روز بلامانع است. در این مورد باید رادیوفرکانسی اول انجام شود و سپس لیزر فرکسل انجام شود.

لیزر فرکشنال و تزریق فیلر یا بوتاکس

لیزر فرکسل یا فرکشنال در درمان چروک‌های پوستی و سایر علائم پیری بسیار مؤثر است. به همین دلیل گاهی لازم است که این لیزر با بوتاکس یا فیلر ترکیب شود تا فرد، بهترین نتیجه زیبایی را شاهد باشد. لیزر فرکشنال بر چروک‌های استاتیک صورت فرد مؤثر است و بوتاکس در درمان چروک‌های دینامیک فرد مفید است. ترکیب این دو روش اثر زیادی در جوانسازی صورت فرد دارد. بهتر است بوتاکس یک هفته بعد از لیزر فرکشنال انجام شود و در روز لیزر این اقدام انجام نشود. در فردی که لیزر فرکسل انجام داده است استفاده از فیلر باعث پرکردن چروک های عمقی می شود که این مسئله در جوانسازی حداکثری پوست مؤثر است. نکته مهم اینکه فیلر باید دو تا سه هفته بعد از لیزر فرکسل تزریق شود.

بهترین روش درمان خطوط داینامیک صورت کدام است؟

بهترین روش برای درمان چین و چروک های داینامیک استفاده از بوتاکس است. این نوع چین و چروک ها بر اثر حرکت های صورت رخ می دهند و نمی توان جلوی آنها را گرفت. بوتاکس تزریقی از سم بوتولینیوم است که برای درمان موقت خطوط صورت به کار می رود. تزریق مقدار کمی از این ماده به طور مستقیم در عضله فعالیت آن را کم کرده و به طور موقت باعث کاهش یا از بین رفتن چین‌های صورت میشود. با کاهش حرکت عضله، سطح پوست به تدریج صاف میشود و خطوط متوسط تا شدید شروع به ناپدید شدن می‌نمایند و در نتیجه صورت جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می رسد.

شما می توانید برای برداشتن خال بدون جراحی و خونریزی به کلینیک دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جلوگیری (پیشگیری) از چروک صورتجلوگیری (پیشگیری) از چروک صورت

چین و چروک پوست، خطوطی عمیق یا سطحی هستند که روی پوست تشکیل می‌ شوند. تشکیل چین و چروک روی پوست، بخشی از روند طبیعی افزایش سن در بدن است. در واقع، تغییرات سلولی ایجاد شده در اثر گذر عمر باعث ایجاد این خطوط روی پوست می‌ شود. ... ادامه مطلب

بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی زنانبیماریهای پوستی دستگاه تناسلی زنان

دستگاه تناسلی زنان ممکن است به دلایل مختلفی دچار عفونت‌ ها و مشکلات تناسلی شود که لازم است بانوان نکاتی را رعایت کرده تا بتوانند به سلامتی و بهداشت خود کمک کنند. درمان این بیماری‌ ها بر اساس باکتریایی یا ویروسی بودن آنها متفاوت است. ... ادامه مطلب

پیلینگ کربن چه روشی است و چه کاربردهایی دارد؟پیلینگ کربن چه روشی است و چه کاربردهایی دارد؟

پیلینگ صورت یا لایه برداری به معنی جوانسازی پوست است که لایه‌ی رویی سلول های مرده پوست را از بین می برد ... ادامه مطلب

علت و علائم قارچ پوستی دستعلت و علائم قارچ پوستی دست

عفونت قارچی که مایکوز نیز نامیده می شود، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می شود. میلیون ها گونه قارچ وجود دارد که در خاک، روی گیاهان، روی سطح خانه و روی پوست شما زندگی می کنند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌ توانند باعث عفونت قارچی شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465