درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی | دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست؟

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست؟

بیماری کراتوز پیلاریس از تجمع اضافی کراتین یا ماده شاخی در روزنه فولیکول مو به وجود می آید و موجب به وجود آمدن ضایعاتی می شود که به آنها پاپول فولیکولار کراتونیک میگویند. این پاپول ها به صورت دانه های ریز و برجسته هستند که مو در داخل آنها گیر افتاده است و نمی تواند از پوست خارج شود. این ضایعات بیشتر به صورت گروهی در نواحی پشت و کنار رانها، باسن، کناره های ساق پا، بازوها و صورت دیده می شوند .

آنچه در این مطلب میخوانید

طی آمارهای به دست آمده بیش از ۵۰% کودکان و نوجوانان به این بیماری مبتلا هستند. بیماری کراتوز پیلاریس در بیشتر افراد جامعه شایع است؛ اما خوشبختانه خطری ندارد و مسری نیست.پوست مرغی به‌خودی‌خود بی‌خطر است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد؛ اما به دلیل برجستگی‌ها و تغییر رنگی که در ظاهر پوست ایجاد می‌کند، می‌تواند تأثیر منفی بر زیبایی داشته و فرد مبتلا را دچار دغدغه کند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری پوستی بی‌خطر و ژنتیکی وجود ندارد؛ اما روش‌هایی برای بهبود یا جلوگیری از بدتر شدن آن وجود دارد که برای هر فرد بسته به شرایط او ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد و تنها پزشک متخصص پوست می‌تواند بهترین پیشنهاد را برای درمان به شما بدهد.

علت پوست مرغی شدن بدن

این بیماری خوش‌خیم پوستی معمولاً نتیجه تجمع کراتین است. کراتین نوعی پروتئین مو می‌باشد که در منافذ پوست نیز به دلیل فولیکول‌های موجود، وجود دارند. اگر مبتلا به کراتوز پیلاریس باشید، ماده کراتینه موجود در موهای بدن شما در منافذ پوست مانده و آنها را مسدود می‌کند و در نتیجه مانع از باز شدن فولیکول‌های در حال رشد مو می‌شود. در نتیجه به جای اینکه مو رشد کرده و از پوست خارج شود، یک برجستگی کوچک در جایی که مو باید شکل بگیرد، ایجاد می‌شود.

علت دقیق تجمع این کراتین‌ها و ایجاد عارضه پوست مرغی هنوز مشخص نشده است؛ اما پزشکان اعتقاد دارند علت اصلی می‌تواند به دلیل بیماری‌های پوستی مانند بیماری‌های ژنتیکی و یا درماتیت آتوپیک باشد. درواقع پوست مرغی یکی از عوارض این بیماری‌ها است.

علائم پوست مرغی شدن بدن

برجسته‌ترین علامت کراتوز پیلاریس ظاهر آن است. در صورت وجود این عارضه، برجستگی‌های قابل مشاهده‌ای را روی پوست تجربه می‌کنید که بسیار شبیه پوست مرغ کنده شده است. این برجستگی‌ها ممکن است در هر نقطه از پوست که فولیکول‌های مو وجود داشته باشند، ظاهر شوند. در نتیجه هرگز در کف پا یا کف دست که فولیکول مویی وجود ندارد، ظاهر نمی‌شوند. علائم دیگر مرتبط با آن عبارت‌اند از:

  1. صورتی یا قرمز شدن جزئی پوست در اطراف برجستگی‌ها
  2. احتمال وجود خارش و تحریک‌پذیری پوست
  3. خشک شدن پوست
  4. برجستگی‌هایی که شبیه کاغذ سنباده هستند و وقتی روی آنها دست می‌کشید زبری آن را احساس می‌کنید.
  5. برجستگی‌هایی که با توجه به رنگ پوست می‌توانند در رنگ‌های متفاوت مانند صورتی، قهوه‌ای، سیاه، گوشتی، سفید یا قرمز نمایان شوند.
کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

عوامل خطر بیماری پوست مرغی

بیماری کراتوز پیلاریس هر کسی را در هر سنی می‌تواند درگیر کند. با این حال شرایط زیر ریسک بروز آن را افزایش می‌دهند:

همچنین به نظر می‌رسد مردان کمتر از زنان و کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند. کودکان نیز در سن بلوغ بیش از دیگران، با بیماری پوست مرغی مواجه می‌شوند. خوشبختانه این عارضه تا ۳۰ سالگی همراه شما است و پس از آن برطرف می‌شود.

تشخیص پوست مرغی

تشخیص کراتوز پیلاریس آسان است. پزشک بر اساس مشاهده بدن از مناطق آسیب دیده تشخیص خواهد داد. دانستن اینکه آیا سابقه خانوادگی بیمار به دلیل استعداد ژنتیکی به این بیماری است، بسیار مفید است. متخصص باید علائم گزارش شده توسط بیمار را ارزیابی کند و در عین حال سایر بیماری های پوستی را که ممکن است شبیه کراتوز پیلاریس باشد، مانند آکنه ، اگزما، روزاسه یا پوست خشک را رد کند. به طور کلی، یک آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص این عارضه پوستی استفاده نمی شود. اگرچه گاهی اوقات، در موارد خاص، پزشک ممکن است بیوپسی پوست را توصیه کند (با جراحی یک قطعه کوچک از پوست که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد).

درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

ازآنجاکه کراتوز پیلاریس مضر نیست، معمولاً نیازی به درمان آن ندارید. برای برخی از افراد، دانه‌های به وجود آمده به‌خودی‌خود از بین می‌روند یا در حدود سن 30 سالگی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. ممکن است متوجه شوید که این دانه‌ها در فصل تابستان از بین می‌روند و فقط در زمستان ظاهر می‌شوند. اگر این دانه‌ها و برجستگی‌های ریز شما را آزار می‌دهد، درمان با استفاده از مرطوب کننده‌ها، کرم‌ها و محصولات مراقبتی پوست ملایم ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. درمان‌هایی که پزشک شما ممکن است توصیه کند شامل موارد زیر می‌باشند:

لوسیون‌های مرطوب کننده:

خشکی پوست باعث بدتر شدن بیماری پوست مرغی می‌شود. استفاده از یک مرطوب کننده‌ی بدون نسخه (قابل تهیه از داروخانه‌ها به صورت آزاد)، باعث مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود و برجستگی‌ها را به حداقل می‌رساند و پوست را نرم می‌کند. هر روز چندین بار، بخصوص بعد از دوش گرفتن و وقتی که پوستتان هنوز کمی رطوبت دارد، این محصول را به پوست خود بمالید. مرطوب کننده‌هایی حاوی اسید لاکتات آمونیوم و آلفا هیدروکسیل اسید، مانند کرم Am-Lactin یا CeraVe SA، بهترین گزینه‌ها برای پوست‌های زیر، دارای دانه‌های ریز و افراد مبتلا به کراتوز پیلاریس می‌باشند.

کرم‌های درمانی:

گاهی اوقات ترکیبات اوره و اسیدهای آلفاهیدروکسی، می‌توانند ظاهر پوست مرغی را بهبود بخشند. کرم‌های ویتامین A دارویی، مانند Retin-A، می‌توانند به کاهش انباشتگی و توده شدن سلول‌های مرده پوست که باعث ایجاد بیماری پوست مرغی می‌شود، کمک کند. مراقب باشید زیاد از این کرم‌ها استفاده نکنید. استفاده بیش‌ازحد از این کرم‌های دارویی می‌تواند باعث تحریک پوست شما شود.

لیزر درمانی:

برای درمان کراتوز پیلاریس یا بیماری پوست مرغی، ممکن است از یک لیزر یا یک پرتودرمانی استفاده شود. متخصص پوست شما ممکن است یک نوع لیزر را برای کاهش تورم و قرمزی پوستتان توصیه کند. نوع دیگری از لیزر ممکن است باعث بهبود بافت پوست شما و کاهش تغییر رنگ شود، از جمله نقاط قهوه‌ای که هنگام پاک شدن دانه‌ها ظاهر می‌شوند. این درمان‌ها می‌توانند به بهبود قرمزی ناشی از کراتوز پیلاریس کمک کنند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه از روش‌های لیزر درمانی، متخصص پوست شما ممکن است چند جلسه میکرودرم ابریژن را به برنامه درمانی شما اضافه کند.

روش های مراقبتی:

بیشتر افراد متوجه می شوند که هنگامی که برنامه مراقبت پوستی خود را برای جلوگیری از خشکی پوست تغییر می دهند، علائم بیماری پوست مرغی در آنها بهبود می یابد. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

آیا کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی با لیزر موهای زائد درمان می شود؟

لیزر موهای زائد می‌تواند در درمان کراتوز پیلاریس در برخی افراد مؤثر واقع شود. فرآیند لیزر برای حذف فولیکول‌های مو است و علاوه بر آن موجب حذف یا جمع نشدن کراتین زیر پوست می‌شود و همچنین مانع تولید کراتین خواهد شد.

برای آنکه بدانید لیزر کل بدن چند جلسه است و چند دقیقه طول میکشد ؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محبوبه رها [ 1402-08-30 ]
سلام خانم دکتر من چند سالی هست ک روی پاها و با زوهام دونه های ریزی زده ک اکثرا موی زیر پوستی دارن و دردنکه و فکر میکنم همین پوست مرغی باشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر اندولیفت برای روشن شدن پوست صورتلیزر اندولیفت برای روشن شدن پوست صورت

وایتنینگ پوست صورت فرایندی است که برای روشن سازی رنگ پوست در یک سری از نقاط انجام می شود. روش هایی که برای روشن کردن پوست استفاده می شوند معمولاً تولید ملانین در پوست را کاهش می دهند. اندولیفت یک روش سرپایی و کم تهاجم برای جوانسازی پوست با لیزر است که در این روش به معرفی آن پرداختیم. ... ادامه مطلب

دلایل ایجاد شوره صورتدلایل ایجاد شوره صورت

عوامل مختلفی موجب شوره صورت می شوند. ممکن است بر اثر عواملی مانند تماس مستقیم با نور خورشید (آفتاب سوختگی)، حساسیت های پوستی و … پوسته پوسته شود و می تواند نشانه وجود یک نوع بیماری مانند اختلالات در سیستم ایمنی بدن یا هر نوع بیماری دیگری باشد. ... ادامه مطلب

نحوه سفيد سازی بیکینی با ليزر اندولیفت چگونه است؟نحوه سفيد سازی بیکینی با ليزر اندولیفت چگونه است؟

تیرگی ناحیه تناسلی در برخی افراد منجر به خجالت زدگی و کاهش اعتماد به نفس در شده است. اما روشهای زیادی برای واژینال وایتنینگ ارائه شده است که لیزر اندولیفت یکی از آنها است که از امواج لیزر کمک گرفته میشود تا با استفاده از آن تیرگی بیکینی برطرف شود. ... ادامه مطلب

از بین بردن خطوط ماریونت با تزریق فیلراز بین بردن خطوط ماریونت با تزریق فیلر

خط اندوه، خطوطی هستند که اطراف لب ها ایجاد میشوند و معمولاً به سمت چانه و فک ادامه پیدا میکنند. با افزایش سن، میزان کلاژن و الاستین های پوست کاهش پیدا میکند که موجب می شود خط اندوه خود را به نمایش بگذارد. خطوط ماریونت را می توان به صورت ایمن و مؤثر و با تزریق فیلر درمان کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465