نحوه تشخیص و درمان بیماری روزاسه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / بیماری پوستی روزاسه؛ علل، علائم و نحوه درمان

بیماری پوستی روزاسه؛ علل، علائم و نحوه درمان

قرمزی و خشکی پوست، مسئله ‌ای است که اغلب افراد در برهه‌ای از زندگی تجربه کرده‌اند. قرارگرفتن در معرض آفتاب مستقیم، شستشوی نادرست صورت، استفاده از محصولات نامناسب پوستی و بسیاری موارد دیگر می‌تواند باعث تحریک پوست و قرمزی آن در هر فردی بشود؛ اما برخی افراد بدون اینکه هیچ مشکلی در نحوه مراقبت از پوست خود داشته باشند، دچار این قبیل مشکلات پوستی می‌شوند. یکی از بیماری‌های پوستی که به دلیل التهاب بالای پوست و مختل شدن عملکرد عروق‌های بدن رخ می‌دهد، روزاسه است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در واقع این بیماری مویرگ‌های صورت شما را بزرگ می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که سرخی و قرمزی زیادی در بخش‌های پیشانی، گونه‌ها و بینی افراد دیده شود، بنابراین بیش از هر چیزی بخش‌های مرکزی صورت بیمار را درگیر می‌کند. از آنجا که عدم توجه به درمان این بیماری، آن را تشدید و مشکلات را جدی‌تر می‌کند، اطلاع از نحوه کنترل و اقدامات درمانی اهمیت زیادی دارد. روزاسه قابلیت درمان قطعی را ندارد و علت آن کاملاً مشخص نیست، لذا درمانهای پزشکی فقط برای کنترل و مهار بیماری در دسترس هستند. افراد باید به متخصص پوست مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح کنند تا تحت تشخیص و درمان مناسب قرار گیرند.

روزاسه چیست؟

بیماری روزاسه (آکنه ی رزاسه) یک اختلال پوستی شایع است. گاهی این بیماری با آکنه‌ ولگاریس (که بیشتر در افراد جوان‌تر شایع است) اشتباه گرفته می‌شود. پوست فرد مبتلا به رزاسه، سرخ و ملتهب می‌شود. همچنین رزاسه ممکن است تمام صورت، گوش‌ها، قفسه‌ی سینه و کمر فرد مبتلا را درگیر کند. افرادی که نژاد سفید یا پوست روشن دارند، بیشتر ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. همچنین این بیماری بیشتر در زنان 30 سال به بالا مشاهده می‌شود. این بیماری گاهی شدت می‌یابد و گاه از شدت آن کاسته می‌شود.

علت ایجاد روزاسه پوستی

اگرچه متخصصان پوست هنوز موفق نشده‌اند علت قطعی رزاسه را شناسایی کنند؛ اما به نظر می‌رسد روزاسه ناشی از عوامل ارثی و محیطی باشد. محققان، عوامل زیر را با رزاسه مرتبط می‌دانند:

روزاسه چه علائمی دارد؟

روزاسه با راش پوستی همره است و علائم گوناگونی از خود بر روی پوست صورت به جا می‌گذارد؛ اما لازم است اشاره کنیم که در هر یک از انواع آن، شما علائم متفاوتی را مشاهده می‌کنید. علائم روزاسه ETR شامل موارد زیر می‌شود.

بیماری پوستی روزاسه

عوامل موثر بر تشدید روزاسه

عوامل زیر نیز (با افزایش جریان خون به سطح پوست) باعث بروز یا تشدید رزاسه می‌شوند:

نحوه تشخیص بیماری روزاسه

تشخیص بیماری براساس معاینه بالینی مسجل می شود و معمولاً نیازی به انجام آزمایش ندارد؛ اما اگر ضایعات غیر معمول باشند و علائم معمول بیماری را ایجاد نکنند، کشت باکتریایی برای رد کردن فولیکولیت انجام می شود. همچنین اگر پوسته ریزی ضایعات وجود داشته باشد، آزمایش هیدروکسید پتاسیم برای بررسی تینه آ (عفونت های قارچی پوست) انجام می گیرد.

روزاسه چه عوارضی دارد؟

بعضی افراد ممکن است علائم پوستی مانند آفتاب سوختگی، لکه های پوستی و خشکی پوست را تجربه کنند.

بهترین تغذیه برای مبتلایان به روزاسه

غذاهای حاوی چربی‌های سالم و سبزیجات به کاهش التهاب کمک می‌کنند. همچنین مصرف غذا و ادویه هایی مانند مارچوبه، لوبیا سبز، سیب زمینی شیرین، بامیه، کدوحلوایی، زرد چوبه، هل، گشنیز، آجیل و… برای درمان روزاسه مفید است.

درمان پزشکی روزاسه چگونه است؟

داروهای موضعی

داروهای خوراکی

درمان روزاسه با داروهای خوراکی مخصوصا برای کنترل پاپول ها و پوستول مؤثرتر از داروهای موضعی است. از جمله داروهای درمانی خوراکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طی یک دوره ۲ تا ۴ هفته ای درمان با آنتی بیوتیک های خوراکی بالا، معمولاً پوستول ها کنترل می شوند. در بسیاری از موارد، این حالت سپس به مقادیر پایین تر پاسخ می دهد. برای موارد مقاوم به درمان، می توان از مترونیدازول خوراکی با دوز ۲۵۰ میلی گرم استفاده نمود.

صابون مناسب

استفاده از صابون های مناسب می تواند برای درمان بیماری بسیار مؤثر باشد. صابون های حاوی سولفاستامید ۱۰ درصد و سولفور ۵ درصد بهترین صابون برای درمان روزاسه محسوب می شوند.

لیزر درمانی

با استفاده از لیزر می‌توانید عروق عنکبوتی را درمان کنید. این تکنیک با عوارضی مانند کبودی و تورم همراه است.

درمانهای خانگی روزاسه


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنیتزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنی

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه موفق بوده است. ... ادامه مطلب

لیزر اندولیفت چیست و چه کاربردی دارد؟لیزر اندولیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

اندولیفت روشی برای جوانسازی پوست صورت و دیگر بخش‌های بدن است که نوعی روش لیزر درمانی کم‌ تهاجمی است و با هدف لیفتینگ اجزای صورت انجام میشود. ... ادامه مطلب

آراف فرکشنال ترمیا چیست و چه تفاوتی با آر اف فرکشنال های قدیمی دارد؟آراف فرکشنال ترمیا چیست و چه تفاوتی با آر اف فرکشنال های قدیمی دارد؟

با افزایش سن، سلول ها کلاژن کمتری تولید می کنند که منجر به افتادگی و چین و چروک پوست می شوند. شل شدن پوست در حدود ۳۵ تا ۴۰ سالگی اتفاق می افتد. یکی از روشهای جوانسازی پوست با دستگاه ترمیا که نوعی آر اف فرکشنال است، امکان پذیر است و رضایت بسیاری از افراد را تضمین می کند. ... ادامه مطلب

بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. اگرچه زونا می تواند در هر نقطه از بدن شما وجود داشته باشد؛ اما بیشتر اوقات به صورت یک نوار تاول زده می شود که به سمت چپ یا راست تنه شما می پیچد. این بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465