علائم پوستی روماتیسم | تشخیص روماتیسم
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / درمان علائم پوستی روماتیسم

درمان علائم پوستی روماتیسم

روماتیسم یا آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی مزمن است که نه تنها می‌تواند به مفاصل آسیب برساند، بلکه بر طیف گسترده‌ای از سیستم‌های بدن از جمله پوست تأثیر می‌گذارد. آرتریت روماتوئید زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های خودی بدن حمله کند. روماتیسم به سینوویوم (غشایی که مفاصل را احاطه کرده) حمله می‌کند و باعث ایجاد تورم و درد در مفصل می‌شود. در نهایت این بیماری می‌تواند منجر به ضخیم شدن غشای سینوویوم، ضعیف و کشیده شدن تاندون‌ها و رباط‌‌ها،‌ فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود. التهابی که همراه با آرتریت روماتوئید ایجاد می‌شود، همان چیزی است که می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز آسیب برساند.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

علل روماتیسم

همان طور که گفته شد، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن به محافظت از بدن در برابرعفونت و بیماری ها کمک می کند. در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن بیمار به بافت سالم مفاصل حمله می کند. در این بیماری سیستم ایمنی می‌تواند به بافت‌های دیگر حمله کند به همین جهت می تواند باعث گرفتاری قلب، ریه ها، اعصاب، چشم ها و پوست بیمار شود. پزشکان نمی دانند چه چیزی این روند را آغاز می کند؛ اما یک عامل ژنتیکی درمیان است یعنی سیستم ایمنی بدن در یک زمانی فراموش میکند که بافت خودی را از بیگانه تشخیص دهد.

علائم روماتیسم

برخی از شایع‌ترین و عمومی‌ترین نشانه‌ها و علائم روماتیسم عبارتند از:

درمان علائم پوستی روماتیسم

عوامل خطر روماتیسم

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش دهند عبارتند از:

  1. جنسیت: زنان بیشتر از مردان به آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند.
  2. سن: آرتریت روماتوئید می تواند در هر سنی رخ دهد؛ اما بیشتر در سنین میانسالی شروع می شود.
  3. سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده به آرتریت روماتوئید مبتلا باشد، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری در افراد دیگر خانواده افزایش یابد.
  4. سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیمار دارای استعداد ژنتیکی برای ابتلا به این بیماری باشید. همچنین به نظر می رسد در افرادی که سیگار می‌کشند بیماری شدت بیشتری دارد.
  5. اضافه وزن: افرادی که دارای اضافه وزن هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارند.

علائم پوستی روماتیسم

بسیاری از تظاهرات پوستی روماتیسم مفصلی جزء بیماری‌های خودایمنی به شمار می‌روند. در‌ بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های خود حمله می‌کند.

تشخیص روماتیسم

برای تشخیص علائم پوستی روماتیسم باید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست ابتدا با یک ارزیابی کامل بیمار را معاینه می‌کند. این ارزیابی شامل موارد زیر است:

همچنین با توجه به اینکه در برخی از بیماری‌های پوستی احتمال وجود بیماری روماتولوژیک و درگیری بافت همبند وجود دارد، متخصصان پوست بیماران را برای بررسی بیشتر به روماتولوژیست نیز ارجاع می‌دهند. این پروسه می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان هر بیماری زمینه‌ای دیگری کمک کند. در ادامه برای تأیید تشخیص یک بیماری پوستی خاص روماتیسمی، بیماران برای وجود اتوآنتی بادی (آنتی‌بادی‌هایی که بدن بر ضد سلول‌های خودی می‌سازد) مورد آزمایش قرار می‌گیرند. آزمایشاتی که به تشخیص علت علائم پوستی روماتیسم کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

درمان علائم پوستی روماتیسم

درمان دارویی اولیه برای بسیاری از علائم پوستی روماتیسم، داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون است. همچنین ممکن است پزشکان داروهای دیگری از جمله موارد زیر را تجویز کنند:

  1. داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مانند متوترکسات، مایکوفنولات، آزاتیوپرین یا سیکلوفسفامید
  2. داروهای بیولوژیکی سرکوبگر سیستم ایمنی، مثل داروهای ضدالتهابی یا تعدیل‌کننده‌های سیستم ایمنی
  3. آنتی‌بیوتیک، ضد قارچ و ضدویروسی برای جلوگیری از بروز عفونت

هایفوتراپی روشی ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و عوارض ناشی از آن، پوست را جوانسازی کرده، لیفت می‌نماید. این روش در مطب دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان، با یکی از به روز ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سارا زمانی [ 1402-08-02 ]
سلام خانم دکتر روی پوستم لکه های قهوه ای میفته وپاک نمیشه بیوپسی هم انجام دادم ولی بی نتیجه بوده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کانتورینگ صورت با هایفوتراپی مزایا عوارض و مراقبتهاکانتورینگ صورت با هایفوتراپی مزایا عوارض و مراقبتها

امروزه تمایل افراد به برجسته‌ سازی فک و زاویه سازی صورت بیشتر از قبل شده است که هایفوتراپی از روش رایج جهت جوانسازی و کانتور صورت است. ... ادامه مطلب

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزراز بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر

از بین بردن جای بخیه با استفاده از درمان‌ های پیشرفته پوستی که به ترمیم پوست بی عیب و نقص و بدون زخم کمک می‌ کند، عملی است ... ادامه مطلب

کاربردهای لیزرالکساندرایت کوتراکاربردهای لیزرالکساندرایت کوترا

لیزر موهای زائد، در مقایسه با روش های قدیمی مانند شیو کردن، استفاده از موبر یا وکس، دائمی و ماندگارترین روشی است که با هر نوع پوستی سازگاری دارد و با توجه به اهمیت آراستگی فیزیکی که اخیراً بیشتر مورد توجه زنان و مردان قرار گرفته، لیزر موهای زائد به سرعت در حال رشد است. ... ادامه مطلب

درباره بیماری پوستی پسوریازیس چه میدانید؟درباره بیماری پوستی پسوریازیس چه میدانید؟

پسوریازیس، یک اختلال پوستی است که در آن پچ های فلس مانند برآمده ایجاد میشود. سلولهای مرده و آسیب‌ دیده پوست انسان دائم در حال ریزش هستند و سلولهای سالم جایگزین آنها می‌ شوند اما در این بیماری به دلیل دستورات اشتباهی که به سلول ‌های پوستی می‌ رسد، سلول‌ ها با سرعتی بیشتر از ریزش سلول‌، تولید می شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465