روش های درمان لکه های قهوه ای جای جوش
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اسکار و آکنه / از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش

از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش

از مشکلات شایعی که امروزه افراد بسیاری را درگیر خود نموده است، ایجاد جوش در پوست و نواحی مختلف بدن می‌باشد. علت جوش ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله عادت غذایی نامناسب، مشکلات عصبی، تغییرات غددی، نوع پوست، بهداشت نامناسب، هورمون‌های بدن، برخی بیماری‌ها، مشکلات ارثی، مصرف برخی مواد غذایی و … بستگی داشته باشد. زمانی که جوش از پوست بیرون می زند، نوعی التهاب ایجاد میشود. برای اینکه پوست بهبود یابد و از این التهاب خلاص شود، می بایست سلول های پوستی جدید جایگزین سلول های ناحیه آسیب دیده شوند، طی این فرآیند چنانچه سلول هایی که برای کمک به بازسازی پوست به سطح پوست راه می یابند حاوی مقادیر زیادی ملانین (رنگدانه) باشند، لک متولد می شود. ملانین ها رنگدانه های طبیعی هستند که سبب تعیین رنگ پوست افراد می شوند. اگر تجمع ملانین روی پوست یکنواخت نباشد (سلول های بخشی از پوست نسبت به دیگر نقاط، ملانین بیشتری داشته باشند) نتیجه ی آن ایجاد لک یا تیره شدن قسمتی از پوست است. به لک ایجاد شده در اثر جوش، هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب گفته می شود. هر آنچه که باعث شود التهاب ناشی از جوش طولانی تر شود، مانند دستکاری کردن جوش یا تخلیه کردن آن، ریسک ایجاد جای جوش هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب را هم بالا می برد. همچنین کسانی که بطور ذاتی پوست تیره تری دارند، بیشتر از دیگران مستعد لک بعد از جوش هستند.

اغلب افراد به ویژه درنوجوانی و جوانی با ایجاد جوش های مزاحم و در پی آن جای جوش، بر روی پوست صورت و بدن خود مواجه می‌شوند. روشهای متعددی از قبیل دارو درمانی (داروهایی از قبیل ایزوترتینوئین یا رآکوتانلیزر تراپی و ... برای درمان جوش و جای جوش وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست در اصفهان، درزمینه مناسب ترین و بهترین روش درمان جوش مشاوره بگیرید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و تعیین نوبت با شماره تلفن 36260819-031 تماس بگیرید.

عوامل تشدیدکننده لکه قهوه ای جای جوش

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث تیره شدن لکه ها شود، بنابراین افراد می توانند برای جلوگیری از تغییر رنگ بیشتر از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع در خارج از منزل استفاده کنند.

مزایای درمان لک جوش

از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش

روش های درمان لکه های قهوه ای جای جوش

درمان موضعی

رایج‌ترین درمان، ترکیبی سه‌گانه از درمان موضعی، شامل هیدروکینون، کرم رتینوئید و دارو‌های کورتونی می‌باشد. اگر بیماران نسبت به یکی از این ترکیبات، تحریک پذیری نشان دهند، یا فرمولاسیون سه‌گانه، موجود نباشد، ترکیبات دیگر با دو جزء یا یک ماده به تنهایی می‌تواند به‌عنوان جایگزین درنظر گرفته شود. از موادی که به تنهایی لحاظ می‌شوند، هیدروکینون مؤثرترین آنها می‌باشد.

لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه‌بردارهای گلیکولیک اسید، می‌توانند ظاهر رنگدانه‌های تیره ناشی از لک صورت را با لایه‌برداری لایه سطحی پوست، بهبود ببخشند. این روش، معایب یا ناراحتی‌های بسیار ناچیزی درپی دارد. یک سری از لایه‌بردارهای گلیکولیک اسید، زمانی بیشترین تأثیر را دارند که در ترکیب با یک سری درمان‌های میکرودرم ابریژن، هر دوهفته یک‌بار، مورد استفاده قرار گیرند.

مزوتراپی

مزوتراپی تکنیک درمانی است که در آن از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی به منظور جوانسازی پوست، سفت شدن آن و از بین بردن چربی آن استفاده می‌کنند. در این روش، از سوزن‌هایی ظریف تزریق مواد مختلف به لایه میانی پوست استفاده می‌شود. این روش می‌تواند رنگدانه‌های پوستی و اسکار آکنه را به‌طور مؤثر درمان کند.

لیزردرمانی

این روشی بسیار مؤثر در درمان لک صورت است که با عنوان درمان از طریق جوانسازی پوست با لیزر شناخته می شود. برای بسیاری از افراد، این روش به‌عنوان آخرین راه ممکن پس از بی‌تأثیر بودن دیگر درمان‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام انتخاب این نوع درمان، سه نوع لیزر درمانی، علاوه بر داروهای موضعی، وجود دارند که می‌توان از میان آنها انتخاب نمود. ثابت شده که استفاده از یک یا چند مورد از این درمان‌ها، مؤثرترین حالت برای این شرایط است. وقتی لیزردرمانی انجام می‌دهید، لایه‌ای از پوست که دچار تغییر رنگ شده است، برداشته می‌شود.

سابسیژن

سابسیژن روشی به نسبت جدید است که در درمان‌های جوانسازی، آکنه، انواع اسکار و ضایعات آبله مرغان استفاده می‌شود. امروزه روش جدیدی از سابسیژن به‌وسیله کانولا توسط پزشکان متبحر انجام می‌شود که امتیاز آن نسبت به روش قدیمی این است که مدت‌زمان بهبود کوتاه‌تر شده و نیاز به مراقبت توسط بیمار را کم می‌کند، به طوریکه فرد بلافاصله می‌تواند به کارهای روزمره خود بازگردد.

پی آر پی

پی آر پی (PRP) یا همان پلاسمای غنی شده از پلاکت که در ایران به پلاکت درمانی نیز مشهور است، یکی از روش‌های درمانی طبیعی و نوین می‌باشد. برای درمان جای جوش و آکنه توسط این روش، با استفاده از غلیظ کردن پلاکت‌های خون و تزریق آن به سطح پوست صورت، سلول‌های بنیادی تحریک و کلاژن سازی افزایش می‌یابد. با افزایش سطح کلاژن سازی در پوست، به مرور زمان پوست جدید تولید شده و جای جوش و آکنه از بین خواهد رفت. برای شروع درمان جای جوش و آکنه با پی آر پی (PRP) ابتدا چند سی سی خون از مراجعه کننده گرفته شده و در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. پس از گذشت مدت زمان مشخص، پلاکت‌های خون جدا شده و آماده تزریق می‌گردد. سپس پزشک با استفاده از سوزن‌های مخصوص تزریق پی آر پی، مقدار مشخصی از محلول آماده شده را به سطح پوست صورت مراجعه کننده تزریق می‌کند. برای کمتر حس شدن درد تزریق، ممکن است پزشک از بیحسی موضعی برای بیمار استفاده کند.

میکرونیدلینگ

دستگاه میکرونیدلینگ از سوزن‌هاي كوچكي تشكيل شده‌اند كه به آرامي پوست را سوراخ و زخم‌هاي كوچكي ايجاد مي‌كنند (عمق اين سوراخ‌ها معمولاً 5/0 تا 1 ميلي‌متر مي‌باشد). اين زخم‌ها تقریباً غيرقابل ديدن هستند؛ اما پوست آنها را تشخيص مي‌دهد و احساس نياز به التيام، باعث توليد كلاژن بيشتري مي‌شود. اين افزايش توليد كلاژن به صاف‌تر شدن جای جوش و همچنين خطوط نازك و چين و چروک ها كمك مي‌كند.

میکرودرم

رفع جای جوش با میکرودرم یا (microdermabrasion) روشی غیر تهاجمی، بدون نیاز به عمل جراحی و بدون درد و مطمئن و مؤثر برای پاک‌سازی و جوانسازی پوست است. میکرودرم، با از بین بردن سلول‌های مرده‌ی سطح پوست، موجب تحریک و افزایش تولید کلاژن و در نتیجه جوان شدن پوست می‌شود. بسیاری از افراد تنها پس از یک جلسه درمان، پیشرفت قابل توجهی را در بافت، رنگ و توناژ پوست خود مشاهده می‌کنند. میکرودرم پوست بیش از هر چیز برای بهبود جای جوش، علائم آبله و آثار تصادف و بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نانوفت

نانوفت روشی است که در آن با تکنیک های خاص دیواره ی سلول های چربی را باز می کنند و سپس فاکتورهای رشد و غنی که در درون سلول های چربی می باشد را جدا می نمایند. این فاکتورهای آزاد شده خاصیت جوانسازی بسیار بالایی دارند. از کاربردهای نافوفت درمان اسکار آکنه است که در زیر اسکارها تزریق می شود.

مراقبت های پس از درمان جای جوش

پس از درمان، پزشک با شما در خصوص نکات مرتبط با مراقبت از پوست صحبت خواهد کرد. این مراحل به نوع روش درمانی انجام شده و نیازهای خاص شما بستگی دارد. با این حال برخی از نکات کلیدی که شما باید از آنها پیروی کنید به شرح زیر می‌باشد:

  1. تا چند روز پس از درمان از استفاده از محصولاتی که حاوی رتینوئید، گلیکولیک اسید و ویتامین سی هستند خودداری کنید. در عوض از محصولات مناسب و توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید تا به ترمیم پوست خود کمک نمایید.
  2. از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید. پزشک از شما می‌خواهد که تا یک بازه زمانی خاص که معمولاً ۴۸ ساعت طول می‌‌کشد از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. در صورتی که مجبور هستید بیرون بروید باید به شدت از پوست خود در برابر پرتوهای خطرناک خورشید محافظت کنید. هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به کمک لباس و کلاه مناسب بدن خود را بپوشاند تا حد امکان در سایه قرار بگیرید.
  3. صورت خود را به آرامی تمیز کنید و از استفاده از اسکراب یا محصولات مشابه خودداری نمایید و اجازه دهید پوست شما به طور طبیعی به ترمیم خود بپردازد.
  4. از استفاده از لوازم آرایش در ناحیه ای که درمان شده است خودداری کنید؛ زیرا پوست شما پس از درمان باید توانایی ترمیم خود را داشته باشد. پزشک به شما می‌گوید که چه موقع مجاز به استفاده از لوازم آرایش هستید.

هایفوتراپی روشی ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و عوارض ناشی از آن، پوست را جوانسازی کرده، لیفت می‌نماید. این روش در مطب دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان، با یکی از به روز ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :متین [ 1402-07-30 ]
برای از بین بردن جای جوش ها میشه از لایه برداری یا پیلینگ صورت استفاده کرد ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
راهکارهایی شگفت انگیز برای جوان سازی پوست دست هاراهکارهایی شگفت انگیز برای جوان سازی پوست دست ها

با انواع روش‌ های جوانسازی پوست دست، خاصیت کشسانی و شادابی پوست باز می‌ گردد و لطافت و زیبایی دست‌ ها چندین برابر می‌ شود. پزشک پس از معاینه مشخص خواهد کرد که کدام روش جوانسازی پشت دست برای شما مناسبتر خواهد بود. در ادامه به معرفی هر کدام از این روش‌ ها خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

درباره بیماری پوستی پسوریازیس چه میدانید؟درباره بیماری پوستی پسوریازیس چه میدانید؟

پسوریازیس، یک اختلال پوستی است که در آن پچ های فلس مانند برآمده ایجاد میشود. سلولهای مرده و آسیب‌ دیده پوست انسان دائم در حال ریزش هستند و سلولهای سالم جایگزین آنها می‌ شوند اما در این بیماری به دلیل دستورات اشتباهی که به سلول ‌های پوستی می‌ رسد، سلول‌ ها با سرعتی بیشتر از ریزش سلول‌، تولید می شوند. ... ادامه مطلب

آیا لیزر برای درمان جوش صورت مفید است؟آیا لیزر برای درمان جوش صورت مفید است؟

جوش یک اختلال پوستی است که باعث ایجاد لکه‌ های مختلفی نظیر جوش‌ های سرسیاه، جوش‌ های سرسفید، کورکها، برآمدگی و تورفتگی ها می‌ شود. لیزر درمانی یک روش درمانی تهاجمی است که در این روش با استفاده از اشعه، جای جوش را برطرف می کنند. ... ادامه مطلب

روشهای ترکیبی لیفت و جوانسازی پوستروشهای ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست

در این مطلب روشهای هایفوتراپی، آر اف فرکشنال و لیزر فرکشنال را که هر کدام برای جوانسازی پوست موثر هستند را معرفی می نماییم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465