عوارض و نحوه مصرف ایزوترتینوئین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اسکار و آکنه / قرص ایزوترتینوئین برای جوش

قرص ایزوترتینوئین برای جوش

قرص راکوتان (Roaccutane) نام تجاری است که برای داروی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) انتخاب شده است. این قرص از مشتقات ویتامین A به شمار می‌رود و به دلیل قدرت بسیار زیادی که در رفع جوش های شدید پوستی دارد، بسیار مشهور شده است. از راکوتان به عنوان تنظیم کننده چربی پوست و مانعی در برابر ایجاد آکنه استفاده می‌شود. جوش در اثر تجمع چربی بر روی پوست ایجاد می‌شود. استفاده از راکوتان می‌تواند بر روی عملکرد غدد ترشح کننده چربی پوست تأثیر گذاشته و آن را به طور مؤثری کاهش دهد. در نتیجه منافذ پوست در اثر ترشح بیش از حد چربی بسته نخواهند شد و التهاب و جوش ایجاد نمی‌شود. یکی دیگر از تأثیراتی که قرص راکوتان بر روی پوست دارد، از بین بردن باکتری‌هایی است که در ایجاد آکنه ایفای نقش می‌کنند. اینکه بدن شما در چه مدتی به قرص راکوتان جواب دهد، بستگی به وزن شما و میزان دوز مصرفی در زمان شروع دوره درمانی دارد. به طور معمول، اثرگذاری این قرص بر روی بدن از ۷ تا ۱۰ روز پس از شروع مصرف، آغاز می‌شود.

اغلب افراد به ویژه درنوجوانی و جوانی با ایجاد جوش های مزاحم بر روی پوست صورت و بدن خود مواجه می‌شوند. روشهای متعددی از قبیل دارو درمانی (داروهایی از قبیل ایزوترتینوئین)، لیزر تراپی و ... برای درمان جوش وجود دارد شما می‌توانید با مراجعه به دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست در اصفهان، درزمینه مناسب ترین و بهترین روش درمان جوش مشاوره بگیرید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و تعیین نوبت با شماره تلفن 36260819 تماس بگیرید.

نحوه مصرف قرص ایزوترتینوئین

در صورت وجود راهنمای مصرف دارو، آن را با دقت بخوانید. داروی ایزوترتینوئین ممکن است همراه با غذا طبق دستور پزشک‌ معمولاً ۲ نوبت در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته مصرف شود. غذا باعث افزایش جذب این دارو می‌شود. این دارو را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید مگر این‌که پزشک، تجویز دیگری کرده باشد. پس از مصرف این دارو به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید.

دوز مصرف داروی ایزوترتینوئین به وزن، وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. وضعیت آکنه بیمار ممکن در طول هفته‌های اولیه شروع به مصرف ایزوترتینوئین بدتر شود و احتمال دارد ۱ تا ۲ ماه روند بهبودی که قابل مشاهده باشد طول بکشد. اگر دوباره دچار آکنه شدید شوید احتمالاً به دوره درمان دوم با فاصله ۲ ماهه از قطع مصرف ایزوترتینوئین نیاز دارید. سازنده‌های این دارو مصرف طولانی مدت آن را توصیه نمی‌کنند، لذا بیشتر از دوره تجویزی این دارو را مصرف نکنید.

ایزوترتینوئین

ملاحظات مصرف ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یک داروی بسیار قدرتمند است که می‌تواند مخاط بدن شما را در قسمت‌های مختلف خشک کرده و آنها را آسیب پذیر کند. به همین دلیل در حین مصرف این دارو و تا مدتی پس از طی شدن دوره درمانی، باید از انجام برخی از اقدامات خودداری کنید. اگر می‌خواهید از این دارو استفاده کنید، به این موارد توجه داشته باشید:

افراد منع مصرف ایزوترتینوئین

  1. زنان باردار یا شیرده
  2. کودکان زیر 12 سال و کودکان مبتلا به آکنه قبل از بلوغ.
  3. افراد مبتلا به مشکلات کبدی.
  4. افراد با سطوح بالای چربی (چربی) مانند کلسترول و تری گلیسیرید در خون (هیپرلیپیدمی)
  5. افراد مبتلا به یک بیماری ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A (هیپرتونیتامین)
  6. افرادی که از آنتی بیوتیکهای تتراسایکلین استفاده می‌کنند.
  7. افرادی که به مواد تشکیل دهنده دارو آلرژی دارند.

عوارض مصرف ایزوترتینوئین

در زمان مصرف این دارو، پوست به شدت خشک و حساس می‌گردد، بنابراین باید از عوامل محرک مثل نور خورشید، لیزر موهای زائد، استفاده از پمادهای لایه‌بردار و … جلوگیری کرد. این عوارض به پوست لب و داخل بینی نیز سرایت می‌کند. به همین دلیل اکثر پزشکان همراه با راکوتان، ویتامین‌ها و مرطوب‌کننده های لازم به صورت موضعی را تجویز می‌کنند تا از خون دماغ، ترک و خونریزی لب پیشگیری شود. دیگر مخاطها که ممکن است دچار خشکی شوند مخاط چشم است. به هیچ عنوان در حین مصرف کپسول ایزوترتینوئین (راکوتان) نباید از لنز چشمی استفاده شود؛ زیرا به خاطر خشکی مخاط چشم ممکن است لنز باعث خراش قرنیه شود.

از عوارض جانبی دیگر می‌توان به سردرد نیز اشاره کرد. در بعضی موارد ممکن است از هر هزار نفر برای یک نفر حالات زیر پیش بیاید که سریعاً باید مصرف قرص را متوقف کرد و به پزشک اطلاع داد:

اضطراب، پرخاشگری و خشونت، تغییر حالات روحی، افسردگی، درد معده، اسهال و استفراغ، تب و تاری دید.

جوانسازی با لیزر CO2 فرکشنال نوعی درمان پوستی است که توسط متخصص پوست برای کاهش جای جوش، چین‌وچروک‌ها و سایر ناهنجاری‌های پوستی انجام می‌شود. جوانسازی با لیزر CO2 فرکشنال یا فرکسل توسط دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :هومن ابراهیمی [ 1402-10-22 ]
سلام من الان ۲۰روز داروی ایزوترتونین ۲۰مصرف میکنم پزشک به من گفته یکشب درمیان ۱عددولی هیچ تغییری درجوش های صورتم نداشته

زهرا بابایی [ 1401-07-13 ]
سلاام وقت بخیر من ب مدت ۳ ماه دارم این قرص رو مصرف میکنم یکی از چند عوارضش خستگی چشم و سوزش است ب نظر شما میشه برای رفع این عارضه قطره چشم یا اشک مصنوعی است استفاده کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پاسخ به 22 سوال رایج در مورد بوتاکسپاسخ به 22 سوال رایج در مورد بوتاکس

بوتاکس، همان سم بوتولینیوم است. این سم، یک پروتئین خالص شده استریل است که در محیط آزمایشگاهی توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم تولید می شود. کاری که بوتاکس انجام می دهد این است که از ترشح استیل کولین جلوگیری می کند و در نتیجه مانع از انقباض عضله می شود ... ادامه مطلب

تزریق فیلر به شقیقه برای چه کسانی مناسب است؟تزریق فیلر به شقیقه برای چه کسانی مناسب است؟

گودی شقیقه ها درصورت، حتی روی افزایش چین و چروک نیز تأثیر می گذارد. این روند در دهه سوم زندگی آغاز شده و پس از چهل سالگی اوج می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

پاسخ به 10 پرسش مهم درباره لیزر موی زائدپاسخ به 10 پرسش مهم درباره لیزر موی زائد

لیزر نوعی نوراست که در طول موجی خاص تقویت شده و بسته به بافت هدف موردنظر درمواردمختلف طول موج آن فرق می کند.دردستگاههای لیزرموی زائد این طول موج طوری تنظیم شده که نور ساطع شده توسط رنگدانه موجوددر ساقه مو جذب شود ... ادامه مطلب

کک و مک چیست؟ رهایی از کک و مککک و مک چیست؟ رهایی از کک و مک

یکی از روش های درمان کک و مک صورت و بدن، لیزر می باشد که معمولاً درمان کک و مک با لیزر درمانی موفقیت آمیز بوده و رضایت بیماران را در پی دارد. انواع متعددی از لیزرها وجود دارند که می توان از آنها برای کاهش یا رفع کامل کک و مک استفاده کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465