علت و درمان شوره سر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / بهترین راهکار درمان شوره سر

بهترین راهکار درمان شوره سر

شوره سر، پوسته‌های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق، شوره سر ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولاً بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست؛ اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. در اکثر موارد، شوره سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی شود با این حال، خارش ناشی از آن می تواند منجر به زخم شود. این عمل می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، شوره سر می تواند ریزش مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک شود. شناخت نوع شوره سر می‌تواند تأثیر زیادی در انتخاب شیوه درمان آن داشته باشد. برخی از انواع شوره را می‌توان به تغییر در برنامه‌های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد؛ اما برخی دیگر ممکن است به درمان‌های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره نیاز داشته باشد.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

علت شوره سر

1 . بهداشت کم موها

اگر موهایتان را به طور مرتب نشویید، چربی و سلول‌های پوست سر تجمع پیدا می‌کنند و پوست سر شوره می‌‌زند.

2. مخمرهایی شبیه قارچ (مالاسه زیا)

مالاسه زیا روی کف سر بسیاری از افراد بزرگسال زندگی می‌کند؛ اما در برخی افراد موجب سوزش و خارش پوست سر می شود. همچنین رشد سلول‌های پوست را بیشتر می کند. در نتیجه، سلول‌های اضافی پوست می‌میرند، می‌ریزند و به صورت پوسته های سفید روی مو یا لباس دیده می ‌شوند. هنوز مشخص نشده است که چرا مالاسه زیا موجب تحریک پوست کف سر در بعضی افراد می شود.

3. پوست خشک

بیشتر پوسته پوسته‌های ناشی از پوست خشک، نسبت به علل دیگر بروز شوره، کوچک‌تر هستند و چربی کمتری دارند. همچنین، قرمزی و التهاب پوست در این مورد کمتر است.

4. حساسیت به محصولات مراقبت از مو (درماتیت تماسی)

گاهی، حساسیت به مواد مشخصی در محصولات مراقبت از مو یا رنگ‌ مو می‌تواند موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شود.

5. پوست چرب و حساس (درماتیت سبوره‌ای)

این اختلال، یکی از رایج‌ترین علل بروز شوره سر بوده و نشانه‌ی آن، پوستی قرمز و چرب است که با پوسته‌های سفید یا زرد پوشیده شده است. درماتیت سبوره‌ای ممکن است بر پوست سر و نواحی که در آنها غدد چربی فراوان هستند، اثر بگذارد.

ریزش موقت مو از عوارض شوره سر

در بیشتر موارد، شوره سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی شود. با این حال، خارش ناشی از آن می تواند منجر به خراش و پوسته شدن، شود. این می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. شوره سر ریزش مو را در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک افزایش میدهد.

بهترین راهکار درمان شوره سر

انواع شوره سر

شوره خشک معمول‌ترین نوع شوره است. این شوره معمولاً در فصل زمستان تشدید می‌شود؛ چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولاً سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند. خارش شدید به همراه شوره‌های خشک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پوستی جدی‌تر باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

در زیر سطح پوست شما غدد تولیدکننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد. این چربی اضافه می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌ شود. پوسته‌های این شوره معمولاً بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است.

درمان دارویی شوره سر

دو نوع محصولات درمان شوره سر وجود دارد: عوامل ضد میکروبی و تنظیم کننده های کراتینه سازی. داروهای ضد میکروبی قارچ ها را از پوست سر خارج می کنند در حالی که عوامل تنظیم کننده کراتین سازی از پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری می کنند.

  1. ترکیبات ضد میکروبی: سلنیوم سولفاید (Selenium disulfide)، كتوكونازول (Ketoconazole) و سیكلوپیروكس اولامین (Ciclopirox olamine) معروف ترین عوامل ضد میکروبی هستند.
  2. ترکیبات تنظیم کننده کراتینه سازی: اسید سالیسیلیک، گوگرد، کل تار، روی پیریتیون، کلوبتازول معروف ترین عوامل تنظیم کننده کراتینه سازی هستند.

از مؤثرترین و رایج‌ترین راه‌های درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای شوره سر است. شامپوهای حاوی مواد زیر ممکن است به جلوگیری و کاهش شوره سر شما کمک کند.

پیریتیون زینک به از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های روی پوست سر کمک می‌کند و در درمان شوره سر، التهاب پوستی و حتی بیماری‌های اگزما و پسوریازیس اثر دارد. شامپوهای حاوی پریتیون زینک برای اکثر انواع مو مناسب هستند. حساسیت پوست ممکن است از اثرات جانبی شامپوهای پیریتیون زینک باشد.

قطران ذغال سنگ روند مرگ سلول‌های پوست سر را کند می‌کند و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می‌دهند؛ بنابراین شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ در درمان شوره و بیماری پسوریازیس مؤثر هستند. از عوارض این شامپوها می‌تواند تغییر رنگ در موهای رنگ روشن باشد.

اسید سالیسیلیک چربی بیش‌از حد پوست سر را کنترل می‌کند و با نابود کردن سلول‌های پوستی مرده از ابتلا به شوره جلوگیری می‌کند. اسید سالیسیلیک دارای اثر ضد‌عفونی کننده خفیف است. زنان باردار باید با مشورت پزشک از این شامپوها استفاده کنند.

سولفید سلنیوم با قارچ‌هایی که باعث شوره سر می‌شوند مبارزه می‌کند، ضدعفونی کننده است، باعث کاهش چربی پوست سر شده و برای از بین بردن خارش و پوسته ریزی سر استفاده می‌شود. شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم در درمان شوره سر بسیار مؤثر هستند؛ اما نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

کتوکونازول یک ضد قارچ است که می‌تواند از رشد قارچ‌های ایجادکننده شوره سر جلوگیری کند. شامپوهای حاوی کتوکونازول معمولاً برای درمان عفونت‌های قارچی پوست کف سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مشکلاتی نظیر شوره‌های بیش از حد سر و یا ابتلا به بیماری پسوریازیس را رفع می‌کنند.

شامپوی کتوکونازول در دو نوع ۱ درصد و ۲ درصد در بازار موجود هستند. نوع ۲ درصد این شامپو باید حتماً با تجویز پزشک استفاده شود. سوزش پوست کف سر، ایجاد برآمدگی‌های جوش مانند خشکی مو، چرب یا خشک شدن مو یا پوست سر، تغییر بافت طبیعی مو و تغییر رنگ می‌تواند از عوارض جانبی استفاده از شامپوی کتوکونازول باشد.

عوارض شوره سر

از میانسالی به بعد، علاوه بر پوست صورت و گردن، دستها نیز نیاز به جوانسازی دارند که روشهای متعددی از جمله جوانسازی دست با کربوکسی تراپی، جوانسازی پوست دست با لیزر و تزریق فیلر به پشت دست ، برای این کار وجود دارد. شما می توانید برای جوانسازی دستهای خود با بهترین روشها در اصفهان به مطب دکتر فاطمه عندلیب مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهیار کاظمی [ 1402-07-18 ]
من چند سال ک شوره سر دارم تا وقتی شامپو ضد شوره استفاده میکنم پوست سرم شوره نمیزنه ولی وقتی قطع میکنم دوباره شروع میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل ایجاد شوره صورتدلایل ایجاد شوره صورت

عوامل مختلفی موجب شوره صورت می شوند. ممکن است بر اثر عواملی مانند تماس مستقیم با نور خورشید (آفتاب سوختگی)، حساسیت های پوستی و … پوسته پوسته شود و می تواند نشانه وجود یک نوع بیماری مانند اختلالات در سیستم ایمنی بدن یا هر نوع بیماری دیگری باشد. ... ادامه مطلب

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای موطریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو

ماینوکسیدیل (با نام تجاری روگین یا روگین زنانه)، بهترین درمان ریزش موی سر است. ماینوکسیدیل، داروی بدون نسخه‌ ای است که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است و مردان و زنان می‌ توانند از آن برای درمان ریزش مو استفاده کنند. ... ادامه مطلب

لیفت شقیقه با بهترین روش و متد سال بدون جراحی در اصفهانلیفت شقیقه با بهترین روش و متد سال بدون جراحی در اصفهان

لیفت شقیقه یکی از عمل های زیبایی تقریباً کم تهاجمی است که برای بالا کشیدن دم ابرو و گوشه خارجی چشم مورد استفاده قرار می گیرد و نه تنها حالت کشیده و جذ ... ادامه مطلب

بهترین راهکار درمان شوره سربهترین راهکار درمان شوره سر

شوره سر، پوسته های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول های مرده پوست در موها ایجاد می شود. برخی از انواع شوره را می توان به تغییر در برنامه های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد؛ اما برخی دیگر ممکن است به درمان های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره نیاز داشته باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465