میلیا چیست | درمان میلیا یا میلیوم
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / روشهای درمان میلیا یا کیست میلیوم

روشهای درمان میلیا یا کیست میلیوم

بیماری میلیا یک نوع عارضه پوستی است که به صورت کیستهایی شبیه به جوشهای سر سفید (معمولاً در ناحیه صورت) به وجود می آید؛ اما ماهیت این کیستهایی که بر روی پوست به وجود می آیند، با جوشهای معمولی کاملاً متفاوت است. در این عارضه سلولهای مرده پوست به دام می افتند و به صورت برآمدگی و یا کیستهای سفید رنگی بر روی سطح پوست نمایان می شوند. آنها از کراتین (پروتینی که در لایه خارجی پوست وجود دارد) تشکیل شده اند. در حالی که این برآمدگی ها مانند جوشهای معمولی و یا عفونی هستند؛ اما ماهیت آنها هیچ شباهتی به جوشهای معمولی ندارد و به روشهای معمول درمان نمی شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

هر درمانی ابتدا نیاز به تشخیص دارد و تشخیص میلیای پوستی و کیست میلیوم نیاز به معاینه پزشک دارد. پس از تشخیص نوع این عارضه انتخاب روش درمان امکان پذیر می‌شود. میلیای نوزادی نیازی به درمان ندارد و پس از چند هفته خود به خود برطرف می‌شود. در بزرگسالان و کودکان نیز این عارضه معمولاً در چند ماه از بین می‌رود؛ اما می‌توان با درمان‌هایی این فرآیند را تسریع کرد.

علل ایجاد میلیا

علائم میلیا

میلیا همانطور که گفته شد نوعی بیماری پوستی است که می تواند برجستگی های پوستی سفید یا زرد رنگی را بر سطح پوست ایجاد کند. این برجستگی ها می توانند بدون درد یا خارش در افراد باشند و هیچ گونه عوارضی را برای افراد در بر نداشته باشند. این کیست پوستی در بیشتر مواقع در اطراف لب، بینی، چشم و پلک ها دیده می شود. این عارضه می تواند در زیبایی افراد تأثیرات منفی بسیاری را در بر داشته باشد. همچنین در نقاط دیگری از پوست نظیر ناحیه تناسلی و اندام های دیگر افراد نیز ممکن است این عارضه را مشاهده کنید.

روشهای درمان میلیا یا کیست میلیوم

انواع میلیا

انواع میلیا بر اساس سنی که روی پوست دیده شده اند یا آنچه که باعث گسترش آنها می گردد طبقه بندی می شوند.

  1. میلیای اولیه از محبوس شدن کراتین در زیر پوست ایجاد می شود. این نوع میلیا بر روی صورت هردو گروه نوزادان و بزرگسالان تشکیل می گردد.
  2. میلیای ثانویه از نظر شکل و ظاهر همانند میلیای اولیه می باشد؛ ولی علت بروز آن مسدود شدن منافذ پوست بر اثر آسیب های پوستی مثل تاول می باشد.

چه افرادی در معرض ابتلا به میلیا هستند؟

میلیا می تواند در هر فردی بدون توجه به رده ی سنی، نژاد و جنسیت ایجاد شود. میلیا در نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است (در 50 درصد از نوزادان رخ می دهد) و به همین دلیل اتفاقی نرمال محسوب می شود؛ اما احتمال ایجاد میلیای ثانویه در افراد زیر بیشتر است:

  1. افرادی که مشکلات پوستی دارند و تاول می زنند، مثل بیماری های پمفیگوئید بولوس (Bullous Pemphigoid)، اپیدرمولیز بولوسا (Epidermolysis Bullosa) و پورفیریا جلد تاردا (Porphyria Cutanea Tarda)
  2. آسیب هایی که باعث تاول زدن پوست می شوند، مانند لمس پیچک سمی
  3. استفاده از روش های جوانسازی پوست مانند درم ابریژن یا لیزر
  4. استفاده ی طولانی مدت از کرم های استروئیدی
  5. قرارگرفتن طولانی مدت در زیر نور خورشید

تشخیص میلیا

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، پوست شما را بررسی می‌کند تا بر اساس ظاهر کیست‌ها تشخیص دهد که آیا پوست شما میلیا دارد یا خیر. در مواقع نادر پزشک لازم می‌داند که بیوپسی یا همان نمونه برداری صورت گیرد.

درمان میلیا

  1. روش کرایوتراپی که در آن به کمک نیتروژن مایع جوش های میلیا را خشک کرده و از بین می برند. این روش را می توان به عنوان رایج ترین روش درمان میلیا شناخت.
  2. در روش دوم، پزشک به کمک یک سوزن استریل، کیست های میلیا را تخلیه می کند که در اصطلاحات پزشکی به آن Deroofing می گویند.
  3. لایه برداری پوست و استفاده از کرم برای رفع میلیا نیز یکی از راه های درمان میلیا است که با استفاده از کرم لایه بردار برای میلیا حاوی رتینوئید موضعی انجام می شود.
  4. یکی از راه های تأثیرگذار درمان میلیا، لایه برداری شیمیایی پوست است که به کمک آن خارجی ترین لایه پوست حذف شده و میلیا خارج خواهد شد.
  5. لیزر نیز یکی از راه های مؤثر در درمان قطعی میلیا محسوب می شود.
  6. در روش Diathermy یا سوزاندن میلیا جوش میلیا را به وسیله اعمال گرمای شدید از بین می برند.
  7. ممکن است پزشک شما از پماد یا کرم دور چشم ضد میلیا برای درمان میلیا استفاده کند، این پماد به احتمال زیاد خاصیت لایه برداری داشته و به این روش میلیا را درمان خواهد کرد.
  8. جراحی، آخرین روش تأثیرگذار است که در آن کیست های میلیا را به روش جراحی خارج کرده و در صورت لزوم بخیه نیز می زنند.

روش های جلوگیری از بروز میلیا

در واقع میلیا در نوزادان هیچگونه روش جلوگیری ندارد و خود به خود از بین می رود؛ اما در بزرگسالان می تواند منجر به ایجاد آسیب های پوستی شود و از این طریق زیبایی آنها را تحت الشعاع قرار دهد. به این منظور برای جلوگیری از ایجاد این عارضه در پوست می توانید نکات زیر را رعایت کنید.

  1. در صورت امکان از کرم های دارای بافت ضخیم و همراه با ترکیبات روغنی استفاده نکنید.
  2. هیچ گاه در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید.
  3. در هفته دو تا سه بار لایه برداری از پوست خود را انجام دهید.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :دیبا [ 1402-06-17 ]
سلام من زیر چشمم چندتا دونه ریز میلیا هست میخام ازبین برن.به جز لیزر راه درمان دیگه ایی هست ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست؟کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست؟

بیماری کراتوز پیلاریس از تجمع اضافی کراتین یا ماده شاخی در روزنه فولیکول مو به وجود می آید ... ادامه مطلب

تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید چیست؟تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید چیست؟

جوش هنگامی ایجاد میشود که غدد چربی متصل به فولیکول مو در زمان بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی تحریک می‌ شوند. سبوم (غدد میکروسکوپی) ماده ای طبیعی است که پوست را چرب نگه می‌ دارد و از آن محافظت می‌ کند. ... ادامه مطلب

جوش سرسیاه را درمان کنیدجوش سرسیاه را درمان کنید

جوش های سر سیاه گونه ای از جوش ها هستند که در سطح پوست رشد می کنند ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست با هایفوتراپیجوانسازی پوست با هایفوتراپی

هایفو به واقع نوین‌ ترین سیستم جوانسازی با روشی مدرن برای افزایش محسوس اثرات درمان‌ های جوانسازی پوست (مانند تحریک تولید کلاژن، بازسازی لایه‌ های پوست) است که بدون نیاز به تزریق، برش و یا لیزر و همچنین بدون هیچ نیازی به دوره نقاهت اعمال اثر می‌ کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465