دانه های فوردایس روی لب و ناحیه تناسلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / تجمع غدد چربی زیر پوست یا فوردایس چیست؟

تجمع غدد چربی زیر پوست یا فوردایس چیست؟

فوردایس نوعی هایپرپلازی سباسه است که نام آن از کاشف آن گرفته شده است. در این بیماری فرد در ناحیه ای که لب به پوست صورت اتصال می یابد برآمدگی های کوچک مایل به زرد یا قرمز رنگی دارد. در بعضی موارد، این برآمدگی ها در ناحیه تناسلی نیز دیده می شود. دانه های سفید معمولاً هنگام تولد وجود دارند؛ اما تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده‌ اید، شناسایی نمی شوند یا قابل توجه نیستند. در سال های نوجوانی، نوسانات در سطوح هورمونی غدد چربی را بزرگ می کند و دانه های فوردایس را برجسته و قابل مشاهده می کند. این موارد در مردان شایع تر است و همچنین در افراد دارای پوست چرب قابل مشاهده است. مطالعات انجام شده هیچ نشانه ای از خطر نقاط فوردایس برای سلامتی انسان نشان نداده است. این بیماری مسری نیست و عملاً بر وضعیت سلامتی تأثیر نمی گذارد.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

دانه های فوردایس روی لب

دانه های فوردایس معمولاً بر اندام های مختلف بدن ایجاد می شوند که بیشتر روی لب ها و درون لب هستند این دانه ها برآمدگی های کوچک سفید و زرد رنگی هستند و گاهی نیز بر روی سر و تنه آلت تناسلی به وجود می آیند. علت به وجود آمدن این دانه ها غده های چربی می باشند که فولیکول مو ندارند و بیشتر چربی هستند.

دانه های فوردایس ناحیه تناسلی

دانه های فوردایس تناسلی، برجستگی های کوچک بر روی بدنه آلت تناسلی مرد یا کیسه بیضه و در زنان در لبه واژن است. معمولاً فوردایس هیچ علائم دیگری ندارند، به جز اینکه گاهی اوقات خارش پوستی نیز می تواند در این نقاط وجود داشته باشد.

تجمع غدد چربی زیر پوست یا فوردایس

علل ایجاد دانه‌های فوردایس

این دانه های سفید معمولاً هنگام تولد وجود دارند، اما تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده‌ اید، شناسایی نمی شوند یا قابل توجه نیستند. در سال های نوجوانی، نوسانات در سطوح هورمونی غدد چربی را بزرگ می کند و دانه های فوردایس را برجسته و قابل مشاهده می کند.
فوردایس می تواند در مردان و زنان ظاهر شود. با این حال، این موارد در مردان شایع تر است و همچنین در افراد دارای پوست چرب قابل مشاهده است. برخلاف بسیاری از مشکلات زیبایی شایع، دانه های فوردایس ربطی به التهاب و انسداد مجاری پوست ندارند. علت اینکه این غدد در بعضی افراد بزرگ می شوند، ناشناخته است. دانه های فوردایس علت خارجی مانند باکتری یا قارچ ندارد.

علائم دانه های فوردایس

فوردایس، پاپول‌ های کوچک و برجسته‌ ای متمایل به زرد یا سفید هستند که می‌ توانند در داخل گونه‌ ها و خارج از لبه‌ ها ظاهر شوند. این دانه های زرد سفید، بدون درد و بی ضرر هستند.

افراد مستعد به دانه های فوردایس

تشخیص دانه های فوردایس

پزشک شما ممکن است دانه های فوردایس را تنها با ظاهر آنها تشخیص دهد. در بعضی موارد، ممکن است بیوپسی انجام دهند. در این روش، آنها نمونه ای از بافت را از ناحیه آسیب دیده خارج می کنند تا زیرمیکروسکوپ بررسی شود.

عوارض دانه های فوردایس

مطالعات انجام شده هیچ نشانه ای از خطر نقاط فوردایس برای سلامتی انسان نشان نداده است. این بیماری مسری نیست و عملاً بر وضعیت سلامتی تأثیر نمی گذارد.

درمان دانه های فوردایس

1. درمان های موضعی

درمان موضعی برای حذف یا کاهش دانه های سفید شامل ایزوترتینوئین خوراکی، ترتینوئین موضعی و اسید دی کلرواستیک است. در موارد معدودی، متخصصان پوست ممکن است ترکیب درمان های موضعی را با درمان مبتنی بر لیزر پیشنهاد دهند. با این حال، این درمان ها ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای مانند احساس سوزش و التهاب ایجاد کنند.

2. درمان با لیزر

پزشک ممکن است از درمان های لیزر دی اکسید کربن برای از بین بردن دانه های فوردایس استفاده کند. با این حال، این نوع لیزر درمانی ممکن است اسکار باقی بگذارد. لیزرهای رنگی پالسی ممکن است کمتر جای زخم ایجاد کنند. هر دو لیزر از یک پرتو نور متمرکز استفاده می کنند؛ اما در طول موج های متفاوت. درمان با لیزر رنگی پالسی هزینه بیشتری دارد.

3. جراحی میکرو پانچ

پزشک شما ممکن است از روش جراحی میکرو پانچ برای از بین بردن مؤثر و سریع این دانه های سفید متعدد از لب ها یا هر ناحیه دیگری استفاده کند. ممکن است قبل از انجام جراحی جزئی از بی حسی موضعی استفاده کنند تا احساس درد نداشته باشید. در مرحله بعد، آنها از یک دستگاه کوچک شبیه یک خودکار برای استخراج بافت ناخواسته از ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند.

هایفوتراپی روشی ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و عوارض ناشی از آن، پوست را جوانسازی کرده، لیفت می‌نماید. این روش در مطب دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان، با یکی از به روز ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :ستاره ترابی [ 1402-12-27 ]
من دانه های فردایس داخل واژنم زده چیکار کنم

رضا جهاندیده [ 1402-04-20 ]
سلام من بیماری دانه های فوردایس راچند سالی است دارم تازه متوجه شدم می خواستم بپرسم آیا احتمال زیاد شدن است یا نه و آیا درمان داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیپوم یا غده چربی زیر پوست چیست؟لیپوم یا غده چربی زیر پوست چیست؟

لیپوم، توده چربی است که زیر پوست (ما بین پوست و لایه عضلانی زیرین) و به دلیل رشد بیش از حد سلول های چربی ظاهر می شود. لیپوم یا غده چربی می تواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شود، اما عمدتاً در شانه ها، قفسه سینه، گردن، ران و زیر بغل تشکیل می شود. ... ادامه مطلب

باورهای غلط درباره سفید شدن موهاباورهای غلط درباره سفید شدن موها

ژنتیک، مهم ترین عامل در سفید شدن زودرس موها است. در واقع این ژن های شما هستند که تعیین می کنند در چه سنی تولید ملانین کاهش یابد و موها سفید شوند. در صورت تشخیص و درمان مناسب، روند سفید شدن تار‌های مو را می توان معکوس کرد؛ اما اگر این موضوع اختلال ژنتیکی باشد، بعید است که این روند معکوس شود ... ادامه مطلب

پیلینگ صورت چیست؟پیلینگ صورت چیست؟

به فرایندی که پوست با کمک محلول‌ های شیمیایی لایه برداری شود، پیلینگ صورت می‌ گویند. در واقع در این فرایند که نوعی فیشیال صورت محسوب می شود، لایه آسیب دیده پوست برداشته می‌ شود. این روش نسبت به سایر روش‌ های لایه برداری، آسیب بسیار کمی به پوست می‌ زند و در مدت زمان کمی مشکلات پوست را ازبین ببرد ... ادامه مطلب

علت ریزش موی سکه ای چیست و آیا درمانی دارد؟علت ریزش موی سکه ای چیست و آیا درمانی دارد؟

ریزش مو با مدل های مختلف ایجاد می‌شود که یکی از آنها ریزش سکه ای مو است. ریزش موی سکه ای زمانی رخ می دهد که گلبول های سفید خون به سلول های موجود در فولیکول موها حمله می کنند و این امر منجر به ریزش مو و کاهش رشد موها می گردد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465