درمان جوش متوسط تا شدید
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید چیست؟

تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید چیست؟

جوش هنگامی ایجاد میشود که غدد چربی متصل به فولیکول مو در زمان بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی تحریک می‌شوند. سبوم (غدد میکروسکوپی) ماده ای طبیعی است که پوست را چرب نگه می‌دارد و از آن محافظت می‌کند. در دوران بلوغ تولید آن افزایش می‌یابد و ترشحات آن همراه مو به سطح پوست می‌رسد. در دوران بزرگسالی نیز به دلایل متعددی از جمله تغذیه نامناسب، افزایش وزن، بیماری کبدی و تعرق، ممکن است روی سطح پوست، جوش ایجاد شود.

جوش های سرسیاه و سر سفید خفیف ترین شکل های جوش هستند. بعضی اوقات این جوش ها با داروهای موضعی OTC مانند تونرهای مبتنی بر سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید درمان می شوند. اگر آنها به داروهای OTC پاسخ ندهند، به راحتی با رتینوئیدهای موضعی درمان می شوند. رتینوئید در پاک کردن جوش های سر سیاه و سر سفید بسیار مؤثر است. پوسچول ها و پاپول ها اشکال متوسطی از جوش هستند. ممکن است این موارد با استفاده از داروهای OTC پاک نشوند. گستره آکنه های متوسط ​​ممکن است نیاز به تجویز داروهای خوراکی یا موضعی داشته باشند. ندول ها و کیست ها شدیدترین نوع آکنه هستند. برای درمان این دسته جوش ها باید به پزشک مراجعه کنید. کندن ندول ها و کیست ها می تواند منجر به زخم شود.

اغلب افراد به ویژه درنوجوانی و جوانی با ایجاد جوش های مزاحم بر روی پوست صورت و بدن خود مواجه می‌شوند. روشهای متعددی از قبیل دارو درمانی (داروهایی از قبیل ایزوترتینوئین )، لیزر تراپی و ... برای درمان جوش وجود دارد شما می‌توانید با مراجعه به دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست در اصفهان، درزمینه مناسب ترین و بهترین روش درمان جوش مشاوره بگیرید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و تعیین نوبت با شماره تلفن 36260819 تماس بگیرید.

دلایل ایجاد جوش‌

دلیل اصلی ایجاد جوش در هرجایی از بدن بسته شدن فولیکول‌های مو است. این فولیکول‌ها ممکن است با چربی یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده یا به دلایل هورمونی بسته شوند. شایع‌ترین دلیل بسته شدن فولیکول‌های مو افزایش بیش‌ازحد سبوم (چربی طبیعی پوست) بوده که خود را به‌صورت جوش نشان می‌دهد؛ اما عوامل دیگری نیز می‌توانند باعث بروز جوش در بخش‌های مختلف بدن شوند که در ادامه درباره آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید

انواع جوش خفیف

جوش‌ سرسفید و جوش‌ سرسیاه از انواع جوش های غیرالتهابی هستند. آنها خفیف‌ترین انواع جوش به‌حساب می‌آیند. جوش‌های غیرالتهابی معمولاً ورم نمی‌کنند و چندان دردناک نیستند.

جوش‌ سرسفید

کمدون‌های بسته، عبارتی است که در پزشکی برای جوش های سرسفید استفاده می‌شود. این جوش ها معمولاً نقاط یا برآمدگی‌های کوچک سفید یا گوشتی‌رنگ هستند. آنها معمولاً از یک مرکز گرد سفید و هاله‌ای قرمز در اطراف آن تشکیل شده‌اند. گاهی‌اوقات ممکن است یک مو از مرکز جوش سرسفید بیرون بزند یا چنین به‌نظر برسد که یک تار مو درون جوش گیر کرده است. پوست اطراف جوش صورت سرسفید ممکن است سفت یا چروک به‌نظر برسد، به‌خصوص وقتی که جوش بزرگ یا خیلی برآمده باشد. جوش سرسفید معمولاً بعد از بهبود ردی از خودش به‌جای نمی‌گذارد.

جوش‌ سرسیاه

یکی از انواع جوش ها، جوش‌ سرسیاه است. به جوش های سرسیاه کمدون‌های باز نیز می‌گویند. آنها نقاط کوچک سیاه‌ یا تیره‌رنگ هستند که اندکی شبیه برآمدگی‌اند. پوست اطراف جوش سرسیاه معمولاً ظاهری عادی دارد، درحالی‌که مرکز جوش سرسیاه از اطراف آن تیره‌تر است. این تغییر رنگ ناشی از آلودگی موجود در جوش نیست. جوش سرسیاه در واقع جوش سرسفیدی است که باز شده‌ است. هنگامی که محتویات یک جوش سرسفید در معرض هوا قرار می‌گیرد، تیره می‌شود.

انواع جوش متوسط

پاپول

پاپول ها هنگامی رخ می دهند که دیواره های اطراف منافذ شما به علت التهاب شدید شکسته می شوند و منجر به منافذ سخت و حساس به لمس می شوند. پوست اطراف این منافذ معمولاً صورتی رنگ هستند.

پوسچول

پوسچول ها نیز می توانند هنگام شکسته شدن دیوارهای اطراف منافذ شما ایجاد شوند؛ ولی برخلاف پاپول ها، پوسچول ها پر از چرک هستند. این برجستگی ها از پوست بیرون می آیند، معمولاً به رنگ قرمز هستند و اغلب دارای سرهای زرد یا سفید در بالا هستند.

انواع جوش شدید

ندول

ندول‌ها توده‌های سفت، دردناک و ملتهبی هستند که در اعماق پوست قرار گرفتند. آنها مانند پاپول‌ها بزرگ و عمیق هستند که هیچ سر یا مرکز قابل‌رؤیتی ندارند. این نوع از جوش‌ها زمانی شکل می‌گیرند که منافذ پوست مسدود می‌شود و به بافت‌ها و سلول‌های قرار گرفته در اعماق سطح آسیب می‌زند. ندول‌ها از انواع شدیدجوش هستند که می‌توانند منجر به مشکلات پوستی ازجمله لک و اسکار شوند.

کیست

کیست‌ها معمولاً برآمدگی‌های بزرگ، نرم و دردناک، به رنگ سفید و یا قرمز هستند که در اعماق پوست قرار گرفته‌اند و پر از چرک هستند. نسبت به ندول‌ها، کیست‌ها معمولاً در عمق بیشتری از پوست قرار گرفته‌اند و از شدید‌ترین انواع جوش به‌حساب می‌آیند. کیست‌ها می‌توانند منجر به مشکلات پوستی مانند اسکار شوند.

تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید

میتوانید با در نظر گرفتن تعداد جوشها متوجه شوید که در کدام دسته قرار دارید. اگر تعداد جوش های سرسفید و سر سیاه شما کمتر از ۲۰، تعداد برجستگی های ملتهب شما کمتر از ۱۵ و تعداد برجستگی های قرمز رنگ و ملتهب شما کمتر از ۳۰ عدد باشد، شما میتوانید خود را در دسته افراد با جوش های خفیف قرار دهید. افرادی که در دسته خفیف قرار میگیرند میتوانند از روش های خانگی و داروهای موضعی برای درمان خود استفاده کنند و معمولاً نیازی به مراجعه طولانی مدت برای درمان جوش های خود ندارند.

افراد با تعداد ۲۰ الی ۱۰۰ عدد جوش سرسفید یا سرسیاه، ۱۵ الی ۵۰ عدد برجستگی های ملتهب و ۳۰ الی ۱۲۵ عدد ضایعات کلی و برجسته و ملتهب میتواند نشان دهنده افرادی با عارضه متوسط جوش ها در نظر گرفت. پزشک های مربوطه برای درمان متوسط جوش ها از درمان کلینیکال استفاده میکنند. درمان این نوع جوش ها میتواند هفته ها طول بکشد و یا حتی در طول درمان و پیش از درمان کامل ضایعات شدید تر و بدتر شوند.

افراد که در دسته شدید قرار میگیرند را میتوان ندولوکیستیک که در اثر کیست ها و ندول های متعدد ایجاد میشوند دانست. این افراد جوش های قرمز رنگ و یا حتی کبود رنگ که جای زخم ایجاد میکنند در بدن خود دارند. هر چه زودتر برای درمان این نوع جوش ها به پزشک مربوطه مراجعه نمایید آسیب ایجاد شده در پوست شما کمتر خواهد بود. پزشک طبق تشخیص خود میتواند از داروهایی استفاده نماید که التهاب ناشی از جوش ها و درد را کمتر کند و فرایند درمانی شما را سریع تر کند.

درمان جوش خفیف

انواع کرم‌ها و ژل‌های استروئیدی و غیر استروئیدی برای درمان جوش در دسترس هستند و بسیاری از آنها می‌توانند تا حد قابل قبولی مؤثر باشند. جوش خفیف را می‌توان با داروهای بدون نسخه مانند ژل، صابون، کرم و لوسیون‌های قابل استفاده بر روی پوست، کنترل کرد. پزشکان توصیه می‌کنند که درمان پوست را با مواد سبک‌تر و مقدار کم شروع کنید؛ چون برخی از این داروها می‌توانند باعث تحریک پوست، قرمز شدن و سوزش آن در اولین دفعه مصرف شوند. چنین عوارضی معمولاً پس از گذشت مدت کوتاهی برطرف خواهد شد. کرم‌ها و لوسیون‌های مناسب پوست‌های حساس، بهترین گزینه برای این کار هستند. ژل‌های حاوی الکل هم گزینه‌های مناسبی برای پوست‌های چرب هستند، چون باعث خشک شدن پوست می‌شوند.

درمان جوش متوسط تا شدید

برای درمان آکنه متوسط تا شدید لازم است که از پزشک کمک بگیرید، پزشک می‌تواند دارو، ژل یا کرم مشابه داروهای بدون نسخه اما با ترکیبات قوی‌تر را به صورت مصرف خوراکی یا موضعی تجویز کند، تزریق کورتیکواستروئید، مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی، مصرف قرص‌های خوراکی پیشگیری از بارداری، استفاده از داروهای ضد میکروبی موضعی و ایزوترتینوئین (یک رتینوئید خوراکی قوی) انواع روش‌های درمانی برای این نوع جوش است.

زمان مراجعه به پزشک

در موارد آکنه‌های خفیف و ملایم معمولاً به طور متوسط فرد باید به طور مداوم به مدت چهار تا هشت هفته درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه را پیگیری کند تا نتیجه بگیرد. موارد شدید جوش به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند. در صورتی که جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه یا جوش‌های چرکی بسیار شدید، دردناک و بزرگ بوده، به هیچ یک از داروهای بدون نسخه پاسخ نداده، چرک و خونریزی زیادی داشته، قسمت قابل توجهی از صورت یا بدن را پوشش داده، نزدیک به مناطق حساسی مانند چشم‌ها و لب‌ها ایجاد شده یا باعث پریشانی احساسی می‌شود به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید؛ چرا که عدم درمان این جوشهای پوستی با ترکاندن و حذف خودسرانه باعث ایجاد جای زخم و جوش شدیدتر می‌شود.

پیشگیری از جوش

اقدامات پیشگیرانه مختلفی وجود دارند که می‌توانند جلوی شعله‌ور شدن جوش را بگیرند یا اثرات آن کاهش دهند. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

آراف فرکشنال ترمیا که جدیدترین تکنولوژی آر اف می باشد؛ جزو تجهیزات کلینیک تخصصی دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان است. با توجه به تاثیر آراف ترمیا در بهبود و جوانسازی پوست، در صورت تمایل به اقدامات قابل انجام با ترمیا، میتوانید به این مرکز مراجعه نمایید. تلفن نوبت دهی و کسب اطلاعات بیشتر : 36260819


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نفیسه عظیمی [ 1402-06-30 ]
سلام یعنی علت جوش چانه با پیشانی فرق داره؟ جوش های من بیشتر در ناحیه پیشانی است.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز درباره بوتاکس خط اخمهمه چیز درباره بوتاکس خط اخم

بهترین روش درمان خطوط اخم از طریق تزریق بوتاکس می‌ باشد. بوتاکس از سم بوتولونیوم نوع A ساخته شده که به صورت موقتی باعث فلج شدن عضلات می‌ شود. برای انقباض یک عضله، دستور انقباض از مغز صادر می شود و به اعصاب حرکتی عضله می رسد. ... ادامه مطلب

پرطرفدارترین مدل های تزریق ژل لب کدامند؟پرطرفدارترین مدل های تزریق ژل لب کدامند؟

امروزه انواع فیلرها و ژل های هیالورونیک اسیدی به طور شایع در حجم دهی به لب ها و زیباسازی صورت به کار می روند. ... ادامه مطلب

میزان اثرگذاری بوتاکس در بالا بردن نوک بینیمیزان اثرگذاری بوتاکس در بالا بردن نوک بینی

افتادگی نوک بینی از جمله نمونه‌هایی است که می‌تواند توازن صورت را به هم بزند.تزریق بوتاکس به بینی یکی از روش هایی که است که اخیراً با هدف فرم دهی به بینی و زیباسازی آن مورد استفاده قرار گرفته است. ... ادامه مطلب

مزوژل جالپرو چیست؟مزوژل جالپرو چیست؟

مزوژل که به عنوان مزوفیلر نیز نامیده می شود، روشی نوین در علم پزشکی است که در آن از ترکیبی از مؤثرترین مواد برای جوانسازی پوست استفاده می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465