فریز درمانی چیست؟ | هزینه فریز درمانی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / فریز درمانی ضایعات پوستی چگونه انجام میشود؟

فریز درمانی ضایعات پوستی چگونه انجام میشود؟

ضایعات و عارضه‌های پوستی یکی از آزاردهنده‌ترین عواملی است که می‌تواند زیبایی پوست را تحت تأثیر قرار دهند. فریز درمانی، سرما درمانی یا کرایوتراپی یک روش ساده و غیرتهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ها و دانه‌هایی که بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، استفاده می‌شود. این یک روش درمانی مؤثر برای ضایعات پوستی پیش سرطانی (کراتوزهای آکتینیک یا آکنه‌ای ) و همچنین سایر بیماری‌های پوستی مانند زگیل، تگ‌های پوستی و خال می‌باشد. استفاده از نیتروژن مایع بر روی ضایعات پوستی به پزشک این امکان را می‌دهد تا سلول‌های آسیب دیده پوست را هدف قرار داده و آنها را در سطح سلولی از بین ببرند. بعد از فریز کردن، ناحیه آسیب دیده ممکن است تاول بزند و پوسته پوسته شود و باید طی سه تا شش هفته بهبود یابد.

فریز درمانی ، یک شیوه سرپایی و غیرتهاجمی برای از بین بردن ضایعات و عارضه های پوستی است.کرایو یکی از موثرترین روشها برای رفع ضایعات پوستی زگیل تناسلی می‌باشد که توسط دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست در اصفهان انجام می‌شود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای فریز درمانی

  1. تغییر رنگ پوست (پیگمانتاسیون ها): مانند لک‌های ناشی از آفتاب و لنتیگو
  2. برخی ضایعات پیش بدخیمی: مانند کراتوز آکتینیک
  3. ضایعات عروقی مانند انواع همانژیوم‌ها از جمله سارکوم کاپوزی
  4. برخی ضایعات ویروسی مثل زگیل و مولوسکوم کنتاژیوزوم
  5. کیست‌ها و ضایعات توموری خوش خیم مانند میلیا، زائده‌های گوشتی (skin tag) و کراتوز سباسه
  6. اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها

مزایای فریز درمانی

انواع روش فریز درمانی

فریز درمانی ضایعات پوستی

نحوه عملکرد فریز درمانی

برای از بین بردن ضایعات پوستی با استفاده از سرمادرمانی، از یک دستگاه به نام دستگاه کرایو استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک مخزن دو جداره و عایق است که معمولاً نیتروژن مایع یا ازت مایع در آن نگهداری می‌شود. با اسپری کردن نیتروژن مایع بر روی بافت پوستی مخرب، دمای آن از ۱۹۶- تا ۲۱۰- درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه رگ‌هایی که به این بافت‌های مخرب خونرسانی می‌کنند، از بین می‌روند و ظرف مدت چند روز، ضایعه به صورت تاول سفید یا قرمز دیده می‌شود و کبود خواهد شد. پس از آن ضایعه پوستی به مرور پوسته‌پوسته شده و در نهایت از بدن جدا می‌شود. بعد از جدا شدن ضایعه پوستی، یک زخم در محل آن ایجاد می‌شود. سپس سایر سلول‌ها و بافت‌های سالم شروع به فعالیت می‌کنند تا بافت آسیب‌دیده را ترمیم کنند؛ به این ترتیب دیگر هیچ اثری از این بافت مخرب بر روی پوست باقی نمی‌ماند و پوستی کاملاً صاف و شفاف برای شما به ارمغان خواهد آمد.

با توجه به این توضیح می‌توان گفت که تأثیر کرایوتراپی بر روی پوست در سه فاز مختلف انجام می‌شود:

  1. انتقال حرارت: در این فاز نیتروژن مایع در نقطه جوش قرار گرفته و حرارتی را بر روی ضایعه پوستی ایجاد می‌کند. به این ترتیب حرارت از پوست به مایع فریزکننده منتقل می‌شود و سلول‌های بافت مخرب برای تخریب آماده می‌شوند.
  2. فاز تخریب سلول: در فاز دوم، ایجاد سرما و فریز شدن سلول‌ها، باعث می‌شود که یک تخریب ناگهانی و غیرمنتظره در سلول‌ها اتفاق بیفتد. در نتیجه تولید کلاژن به حداقل رسیده و خونرسانی به بافت مخرب متوقف می‌شود. به این ترتیب سلول‌های این بافت از بین خواهند رفت.
  3. فاز التهابی: در این فاز، ناحیه مربوط به ضایعات پوستی ملتهب و قرمز می‌شود. ایجاد این التهاب نشان می‌دهد که سلول‌های آسیب‌دیده کاملاً از بین رفته‌اند و فرایندهای ترمیمی طبیعی در پوست آغاز شده است.

مراقبت های قبل از کرایوتراپی

قبل از درمان توجه کنید که محل درمان تمیز و عاری از هرگونه لوازم آرایشی و کرم های مختلف باشد. همچنین عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون جهت بهبود عملکرد مناسب خواهد بود.

مراقبت های بعد از کرایوتراپی

افراد منع از انجام کرایوتراپی

در ابتدا باید توجه داشته باشید که حتماً باید پیش از انجام این روش، تشخیص صحیح ضایعات پوستی انجام بگیرد؛ زیرا ممکن است برخی از ضایعات سرطانی باشند و با اعمال تغییرات بر روی آنها مشکلات دیگری به وجود بیاید. در موارد زیر باید احتیاط داشته باشید:

تعداد جلسات کرایوتراپی

بسته به نوع ضایعه و شرایط بیمار به ۵ الی ۱۰ جلسه درمانی به فاصله یک یا دو روز در میان باید انجام شود تا بهبودی سریعتر صورت گیرد.

هزینه فریز درمانی

هزینه فریز ضایعات پوستی بر حسب اندازه، نوع و بافت ضایعات پوستی، تعداد جلسات تعیین شده توسط پزشک، دستمزد پزشک و تعرفه کلینیک محاسبه خواهد شد.

عوارض کرایوتراپی

آراف فرکشنال ترمیا که جدیدترین تکنولوژی آر اف می باشد؛ جزو تجهیزات کلینیک تخصصی دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان است. با توجه به تاثیر آراف ترمیا در بهبود و جوانسازی پوست، در صورت تمایل به اقدامات قابل انجام با ترمیا، میتوانید به این مرکز مراجعه نمایید. تلفن نوبت دهی و کسب اطلاعات بیشتر : 36260819


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریم فخیمی ازتبریز [ 1402-04-26 ]
روی پوست سرمن خانم دکتر بهروز فریزدرمانی میکند منهم راضی هستم البته زخم سرمن از دوران کودکی مانده که کچل شده بودم ۶۵سال قبل

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیفت صورت با دستگاه هایفوتراپی چگونه انجام می شودلیفت صورت با دستگاه هایفوتراپی چگونه انجام می شود

هایفو از روش‌های نسبتاً جدید برای سفت کردن و لیفتینگ پوست است که بدون درد و غیرتهاجمی بوده و می تواند جایگزین جراحی لیفت صورت شود. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنیتزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنی

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه موفق بوده است. ... ادامه مطلب

ژل آبرسان تزریقی چیست و چه کاربردی دارد؟ژل آبرسان تزریقی چیست و چه کاربردی دارد؟

آبرسانی پوست یا هیدراتاسیون به معنای افزایش محتوای آب پوست است. اسید هیالورونیک ماده ای طبیعی است که در بدن ما تولید می شود و در پوست، مفاصل و سایر با ... ادامه مطلب

زاویه سازی فک با فیلر؛ نحوه انجام، مزایا، مراقبتها، ماندگاری و هزینهزاویه سازی فک با فیلر؛ نحوه انجام، مزایا، مراقبتها، ماندگاری و هزینه

در زاویه سازی فک با تزریق فیلر، هیالورونیک اسید به فک تزریق می شود که با تحریک کلاژن سازی باعث ایجاد حجم و برجسته تر شدن زوایای صورت می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465