درمان انواع کیست های زیر پوستی | متخصص پوست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / کیست زیر پوستی؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

کیست زیر پوستی؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

سطح پوست شما (اپیدرم) از لایه های محافظ نازکی از سلول ها تشکیل شده است که بدن شما دائماً آنها را می ریزد. اکثر کیست های پوستی زمانی ایجاد می شوند که این سلول ها به عمق پوست شما مهاجرت کرده و به جای ریزش تکثیر شوند. تجمع کراتین در زیر پوست معمولاً منجر به کیست های پوست می شود. کراتین پروتئینی است که به طور طبیعی در سلول های پوست وجود دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل متعددی باعث ایجاد کیست می شود از جمله عفونت ها، داروها، انواع بیماری های ارثی و التهابات مزمن و طولانی مدت در بدن. کیست ها معمولاً بدون درد هستند و هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی کنند، مگر اینکه این کیست های زیر جلدی خیلی بزرگ باشند یا عفونی شوند. همچنین اگر کیست زیر جلدی در ناحیه حساسی از بدن رشد کند نیز می تواند منجر به درد و مشکلاتی در بدن شود. برای درمان کیست زیر پوست صورت نیاز دارد که بدانید علت ایجاد کیست زیر چیست. اکثر موارد، کیست پوستی و زیر پوستی خوش‌خیم است و به راحتی درمان می‌شود.

علل ایجاد کیست های پوستی

پوست در تنظیم دمای بدن، دفاع در برابر عفونت و سایر عوامل محیطی، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. پوست از چند جزء مهم مانند فولیکول مو، غده چربی، غده عرق و غیره تشکیل می شود تا هر کدام نقش های متنوعی در عملکرد پوست دارند. برخی از سلولهای پوستی پروتئینی بنام کراتین را تولید می کنند و به سمت لایه های سطحی پوست یعنی اپیدرم می آورند. زمانی که عملکرد این سلولها بنابه دلایلی دچار اختلال شوند، این کراتینها بجای آمدن به سطح پوست در زیر و عمق پوست میمانند و کیست پوستی را ایجاد می کنند.

سایر علل ایجاد کیست پوستی

همچنین بخوانید: درمان جوش کیستی

علائم ایجاد کیست های پوستی

رنگ پوست بدن، سفید یا زرد رنگ

کیست زیر پوستی

کیست ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. از جمله مهمترین آنها باید به موارد زیر اشاره نماییم:

روش های تشخیص کیست های پوستی

برای تشخیص کیست پوستی صورت، پزشک توده و پوست اطراف آن را معاینه می کند و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. اگرچه این کیست ها با معاینه تشخیص داده می شوند؛ اما گاهی اوقات برای تأیید نیاز به سونوگرافی است.

روش های درمان کیست های پوستی

برای درمان کیست ممکن است متخصصین روش‌های مختلفی را پیشنهاد و تجویز کنند. خیلی از کیست‌ها آن‌قدر جدی نیستند که پزشک روش درمانی به‌خصوصی تجویز کند؛ اما به‌طورکلی آنها برای کنترل کیست‌های پوستی به‌خصوص در ناحیه صورت چند روش درمانی را توصیه می‌‌کنند. متداول‌ترین درمان‌های پزشکی کیست صورت عبارت‌اند از:

تخلیه با سوزن

یکی از روش‌های درمان کیست‌های پوستی و کیست صورت استفاده از سوزن‌های استریل تحت نظارت پزشک است. در این روش متخصص به‌وسیله سوزن‌های تمیز مایعات و دیگر مواد داخل کیست را تخلیه می‌کند.

تجویز دارو

برخی از داروها می‌توانند در کاهش علائم و به‌ویژه التهاب ناشی از کیست پوستی مؤثر باشند. پزشک با تجویز و تزریق برخی از داروهای کورتیکواستروئید تلاش می‌کند علائم کیست را بهبود ببخشد.

جراحی

به ندرت پیش می‌آید که پزشک برای درمان کیست‌های صورت از روش‌های جراحی استفاده کند. اغلب کیست‌هایی که در پوست سر یا پشت گوش ایجاد می‌شوند همچون کیست پیلار و سباسه به این روش تحت درمان قرار می‌گیرند.

تخلیه کیست های پوستی

در این روش، محل کیست توسط پزشک به صورت موضعی بی حس شده و کیست با ایجاد برشی کوچک تخلیه می شود . سپس به مدت یک یا دو روز بعد از تخلیه کیست زخم پانسمان می شود . زخم ناشی از تخلیه کیست پس از یک یا دو هفته بهبود پیدا می کند . افراد جهت درمان یا پیشگیری از عفونت ها ممکن است به مصرف دارو های آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند . روش تخلیه برای کیست های اپیدرموئید یا پیلار بر روی پوست مناسب نمی باشد زیرا در این فرآیند کیست درون پوست باقی مانده و دوباره تشکیل می شود . علاوه بر آن، تخلیه کیست می تواند سبب بروز جای زخم بر سطح یا زیر پوست شود . وجود این زخم ها برداشت کیست را در آینده دشوار می کند .

جراحی انواع کیست پوستی

در برخی کیست ها همچون گانگلیون، بیکر و درموئید جراحی یک گزینه درمانی به شمار می رود. پزشک ناحیه مورد نظر را به صورت موضعی بی حس کرده و پس از ایجاد برشی کوچک کیست را بیرون می آورد. برداشت جراحی کیست منجر به بروز جای زخم یا اسکار می شود. اندازه این جای زخم به عوامل مختلفی از جمله اندازه کیست بستگی دارد.

مراقبت پس از درمان کیست های پوستی

پزشک برای مراقبت از جراحی کیست پس از عمل دستورالعمل هایی به بیمار ارائه می دهد. این موارد می توانند شامل توصیه های زیر باشند:

شما می توانید برای برداشتن خال بدون جراحی و خونریزی به کلینیک دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیلر پیشانی برای چه کسانی توصیه میشود؟فیلر پیشانی برای چه کسانی توصیه میشود؟

تزریق فیلر پیشانی بر میزان چین و چروک‌های پوستی تأثیر گذاشته و پوست را جوان می‌کند ... ادامه مطلب

برخی از کاربردهای اندولیفت که شاید ندانیدبرخی از کاربردهای اندولیفت که شاید ندانید

اندولیفت یک روش جدید برای برانگیختن بافت‌های عمیق پوست با استفاده از لیزر است. ... ادامه مطلب

راهکارهایی شگفت انگیز برای جوان سازی پوست دست هاراهکارهایی شگفت انگیز برای جوان سازی پوست دست ها

با انواع روش‌ های جوانسازی پوست دست، خاصیت کشسانی و شادابی پوست باز می‌ گردد و لطافت و زیبایی دست‌ ها چندین برابر می‌ شود. پزشک پس از معاینه مشخص خواهد کرد که کدام روش جوانسازی پشت دست برای شما مناسبتر خواهد بود. در ادامه به معرفی هر کدام از این روش‌ ها خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

رفع تیرگی زیر بغل با لیزر چگونه است؟رفع تیرگی زیر بغل با لیزر چگونه است؟

یکی از روش های مناسب برای سفید کردن ناحیه ای مانند زیر بغل، استفاده از لیزر می باشد. رفع سریع تیرگی زیر بغل با لیزر اندولیفت از بهترین و سریعترین روش ها به منظور سفید سازی این ناحیه می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465