عوارض پس از تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟

بوتاکس نوعی تزریق زیبایی است که سم بوتولینوم را وارد پوست کرده و عضلات فعال صورت را فلج می‌کند. سم بوتولینوم توسط نوعی باکتری به نام کلاستیریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود که کاربردی پزشکی دارد و اگر در محل مناسبی از صورت تزریق شود با محدود کردن حرکات صورت مانع از ایجاد چین و چروک روی پوست می‌شود. این درمان برای افرادی که بر اثر اخم و حرکات عضلات صورت دچار چروک‌ شده‌اند بسیار مناسب است؛ اما کاربرد بوتاکس فقط در زمینه زیبایی نیست بلکه برای اهداف درمانی نیز استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این درمان زیبایی مانند اکثر روش‌های زیبایی عوارضی هم دارد که قبل از انجام آن باید با این عوارض آشنا شد. این عوارض احتمالی در همه افراد بروز نمی‌یابند، بلکه احتمال ظاهر شدن آنها در درصد پایینی از افراد وجود دارد. با مراجعه به کلینیک‌های زیبایی معتبر و استفاده از برندهای معتبر بوتاکس، احتمال بروز این عوارض به صفر می‌رسد.

کاربردهای بوتاکس

کاربردهای درمانی بوتاکس:

  1. درمان میگرن با بوتاکس
  2. درمان تعریق زیاد در نواحی زیربغل، کف دست و کف پا
  3. درمان ناهنجاری‌های صورت مانند غیرقرینگی
  4. درمان اسکار‌های دردناک

کاربردهای زیبایی بوتاکس:

  1. رفع چین و چروک اخم، خط خنده و… مانند درمان خط اخم عمیق
  2. پیشگیری از ایجاد چین و چروک در نواحی مختلف مانند دور چشم، پیشانی و…
  3. لیفت ابروها
  4. لیفت بینی
  5. کاهش خطوط عرضی و چین‌های عمودی گردن
  6. رفع افتادگی‌های صورت به همراه تزریق فیلر
تزریق بوتاکس

مزایای بوتاکس

همچنین بخوانید: مزایای بوتاکس دیسپورت

روش تزریق بوتاکس

پزشک قبل از تزریق بوتاکس صورت شما را کاملاً تمیز می کند و سپس با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف سم بوتولینوم را به ماهیچه های صورت تزریق می نماید. بسته به ناحیه ای که قرار است تحت درمان قرار بگیرد، از شما خواسته می شود تا عضلات صورت خود را حرکت دهید. از این طریق پزشک بهتر خواهد توانست مکان صحیح برای تزریق را پیدا کند. تزریق به طور معمول حدود ۱۰ دقیقه به طول می انجامد.

مراقبت‌ های قبل از تزریق بوتاکس

سیگار و نوشیدنی‌های الکلی بزرگترین تهدید برای سلامتی شما محسوب می‌شوند. بهتر است دو هفته تا ۱۴ روز قبل از تزریق بوتاکس، سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید.
مصرف برخی از داروها مانند آسپرین، بروفن و مکمل‌های گیاهی می‌تواند احتمال کبودی را در ناحیه تزریق افزایش دهد. بهتر است طبق تجویز پزشک ده روز قبل از تزریق بوتاکس، مصرف این داروها را کنار بگذارید.
می‌توانید یک ساعت قبل از تزریق بوتاکس از استامینوفن استفاده کنید تا در حین تزریق درد را حس نکنید.

مراقبت ‌های بعد از تزریق بوتاکس

  1. ۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس، سعی کنید بدون حرکت بنشینید. بهتر است سر به طور عمودی روی گردن قرار بگیرد. این موضوع باعث می‌شود سم به عضلات ناخواسته منتقل نشود. همچنین بهتر است در این مدت از خم شدن و دراز کشیدن خودداری کنید.
  2. تا ۱ یا ۲ روز بعد از تزریق بوتاکس از روتین پوستی خود دوری کنید. استفاده از اسکراب‌های لایه بردار، مرطوب کننده‌ها و تونرهای پوستی می‌تواند تأثیر بوتاکس را از بین ببرد. علاوه بر محصولات مراقبت از پوست ، از لوازم آرایش و آرایش کردن نیز دوری کنید. برخی از داروها با بوتاکس تداخل دارند.
  3. برای ماندگاری بیشتر و جلوگیری از افتادگی پلک ، از لمس کردن صورت خودداری کنید.

عوارض بوتاکس بعد از چند سال

عوارض بوتاکس بسیار خفیف و نا چیز می باشد و معمولا در دراز مدت عوارضی نخواهد داشت.

۱- وجود تورم و قرمزی در صورت

تورم و قرمزی در صورت یکی از معایب بوتاکس می باشد. بعد از تزریق این دارو معمولا تورم و قرمزی خفیفی بر روی صورت پدیدار می گردد که البته در اغلب موارد به راحتی و در مدت کوتاهی از بین می رود. میزان تورم بعد از استفاده ی دارو مربوط به تخصص و حرفه ای بودن پزشک می باشد.

۲- احساس درد

احساس درد یکی دیگر از معایب بوتاکس می باشد. معمولا درد بسیار کم و خفیف می باشد؛ اما در مواقعی ممکن است فرد درد زیادی را احساس نماید. در صورتی که میزان درد زیاد باشد پزشک از بی حسی های موضوعی استفاده می نماید.

۳- سردرد و تهوع

سر درد و تهوع نیز یکی دیگر ازمعایب بوتاکس می باشد که می توان به عنوان شایع ترین عوارض آنها را ذکر نمود. البته تهوع به میزان بسیار کم اتفاق می افتد؛ اما سردرد معمول تر است. این عارضه ممکن است به دلیل استرس و یا اولین بار بودن تزریق ایجاد گردد. معمولا تا چند روز و یا چند ساعت بعد از تزریق سردرد از بین می رود البته می توان از داروهای مسکن نیز برای بهبود آن استفاده نمود.

۴- عفونت ناحیه تزریق

عفونت ناحیه تزریق نیز یکی از معایب بوتاکس است که بسیار نادر می باشد. داروی بوتاکس استاندارد ماده ای دارد که از احتمال هرگونه عفونت جلوگیری می نماید. البته محیط و سرنگ مورد استفاده نیز باید کاملا استریل باشد. ایجاد عفونت احتمال بسیار کمی دارد و فقط در صورتی اتفاق می افتد که در محیط غیر استریل و به دست فرد غیر متخصص انجام گیرد.

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

عوارض بوتاکس پیشانی بسیار معمول می باشد که این عوارض شامل قرمز شدن، سردرد و حالت تهوع و کبود شدن منطقه تزریق می باشد. از عوارض بوتاکس دور چشم نیز می توان به افتادگی پلک ، قرمز شدن ناحیه تزریق، اختلال در بینایی، کبودی، سرازیر شدن از اشک از چشم ها و… اشاره کرد. در صورتی که با هر یک از این عوارض بوتاکس مواجه شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا بوتاکس خوب است؟

بوتاکس روشی ایمن و کم عارضه است. بوتاکس به عنوان فراگیرترین روش جوانسازی پوست عوارض و خطرات بسیار کمی دارد. بیشتر عوارض و عواقب ناخوشایند تزریق بوتاکس ناشی از انجام آن در مراکز نامعتبر است. مواد تزریقی بوتاکس مورد تأیید سازمان FDA است.

پیشگیری از عوارض تزریق بوتاکس

برای پیشگیری از عوارض تزریق بوتاکس، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. مراجعه به متخصص باتجربه: بهتر است به متخصص باتجربه در زمینه‌ی تزریق بوتاکس مراجعه کنید. متخصص باید اطلاعات کافی در مورد وضعیت سلامتی، تاریخچه‌ی پزشکی و نیز وضعیت پوست شما داشته باشد تا بتواند بهترین روش تزریق را تعیین کند.
  2. رعایت دقیق مراقبت های لازم: برای جلوگیری از عوارض تزریق بوتاکس، باید به دقت دستورات متخصص و مراقبت های لازم بعد از تزریق بوتاکس را رعایت کنید. همچنین بایداز تزریق بوتاکس در مناطقی که احتمال عوارض بیشتر است مانند چشم، اجتناب کنید.
  3. اجتناب از تزریق بوتاکس مجدد در صورت بروز عوارض جدی: در صورت بروز عوارض جدی پس از تزریق بوتاکس، باید به پزشک خود اطلاع داده و در صورت لزوم، بلافاصله به مرکز درمانی بروید.
  4. سبک زندگی سالم: رعایت سبک زندگی سالم که شامل مصرف غذاهای سالم، داشتن استراحت کافی، ورزش منظم و کاهش تنش‌های روزمره است می‌تواند به کاهش عوارض تزریق بوتاکس کمک کند.
  5. اطمینان از کیفیت محصول: برای جلوگیری از عوارض تزریق بوتاکس، باید از محصول با کیفیت و از شرکت‌های معتبر استفاده شود. بهترین راه برای اطمینان از کیفیت محصول، خرید آن از داروخانه‌های معتبر و متخصصان با تجربه است. همچنین باید از اینکه محصول به درستی و در دمای مناسب نگهداری می‌شود، اطمینان حاصل کنید.

برای آگاهی از کاربردهای لیزر اندولیفت کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قبادی [ 1402-08-11 ]
من تنها چیزی که از تزریق بوتاکس و عوارضش شنیدم افتادگی پلکه اونم به خاطر تزریق بیش از حد وگرنه در کل خیلی هم عالیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق ژل لب مدل هالیوودی برای چه افرادی مناسب استتزریق ژل لب مدل هالیوودی برای چه افرادی مناسب است

تزریق ژل لب یکی از روش های پرطرفدار برای افزایش حجم لب و بهبود ظاهر آنها است. ... ادامه مطلب

پیلینگ کربن چه روشی است و چه کاربردهایی دارد؟پیلینگ کربن چه روشی است و چه کاربردهایی دارد؟

پیلینگ صورت یا لایه برداری به معنی جوانسازی پوست است که لایه‌ی رویی سلول های مرده پوست را از بین می برد ... ادامه مطلب

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزراز بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر

از بین بردن جای بخیه با استفاده از درمان‌ های پیشرفته پوستی که به ترمیم پوست بی عیب و نقص و بدون زخم کمک می‌ کند، عملی است ... ادامه مطلب

سلولیت چیست؟سلولیت چیست؟

سلولیت یکی از مشکلات پوستی است که اثر تجمع چربی زیر پوست به وجود می آید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465