جوانسازی پوست با روشهای شیمیایی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / روشهای شیمیایی جوانسازی پوست

روشهای شیمیایی جوانسازی پوست

اهمیت حفظ جوانی و شادابی پوست صورت از گذشته تا به امروز همیشه و در هر شرایط سنی با هر جنسیتی بر هیچکس پوشیده نیست. به مرور زمان و با افزایش سن و رسیدن به مرحله پیری پروتئین های موجود در پوست که کلاژن و الاستین هستند از بین می روند و پوست صورت جوانی و شادابی خود را از دست داده و دچار چین و چروک ، شلی و افتادگی می شود؛ اما عوامل محیطی دیگری نیز در پیری پوست صورت مؤثر هستند، از مهمترین این عوامل میتوان به آسیب های اشعه خورشید، توجه نکردن به بهداشت و سلامت پوست و عدم رعایت آن، نداشتن رطوبت کافی پوست، اضطراب و مشکلات عصبی، داشتن تغذیه نامناسب، مصرف نوشیدنی های الکلی، قلیان، سیگار و سایر دخانیات اشاره کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان‌ های جوانسازی پوست به صورت شما حیات دوباره می‌بخشند و ظاهری جوان به آن می‌دهند. جوانسازی پوست را می‌توان از طریق تکنیک‌های مختلفی مانند روشهای شیمیایی انجام داد. که این درمان می‌تواند جلوه‌ای جوان و صاف به پوست شما دهد.

روشهای شیمیایی جهت جوانسازی پوست

کرم های جوانسازی پوست

کرم‌های جوانسازی پوست اگر ترکیبات درستی داشته باشند به مرور زمان می‌توانند تأثیر مثبت روی پوست بگذارند. کرم‌های حاوی ترکیبات deanol می‌توانند تولید کلاژن (کلاژن، فیبریست که پوست شما را محکم و براق نگه می دارد) را سریع‌تر کنند که این باعث جوان شدن و سفت شدن پوست می‌شود. به مرور زمان و با پیرشدن پوست، سرعت تولید کلاژن در بدن کند می‌شود و همین امر باعث می‌شود آثار چروک روی پوست مشاهده شود. پس قبل از بیشتر شدن چین و چروک‌ها باید به فکر تهیه یک کرم جوانسازی مناسب باشید.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری پوست به مجموعه‌ای از درمان ‌های پوستی می‌گویند که باعث بهبود بافت، رنگ و سلامت پوست شما می‌شوند. این روش که به پیلینگ نیز معروف است، با کاربرد مواد شیمیایی که اکثراً خاصیت اسیدی دارند، باعث برداشت لایه های مرده و یا آسیب دیده پوست می شود.

انواع لایه بردارهای شیمیایی

این اسیدها شامل گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولاً از میوه‌های قندی استخراج می‌شوند. معروف‌ترین AHA ها عبارت‌اند از:

  1. گلیکولیک اسید که از نیشکر استخراج می‌شود.
  2. لاکتیک اسید که در شیر و برخی سبزیجات وجود دارد.
  3. سیتریک اسید که در مرکبات یافت می‌شود.
  4. تارتاریک اسید که در انگورها وجود دارد.
  5. مالیک اسید که از سیب استخراج می‌شود.

این اسیدها کمک می‌کنند که لایه‌ای از روی پوست صورت برداشته شود تا سلول‌های جدید و یکدست‌تر از نظر رنگ جای سلول‌های قدیمی را بگیرند. نسبت به سایر اسیدهای استفاده شده برای لایه برداری پوست، AHA ها عملکرد سطحی‌تری دارند.

این اسیدها محلول در چربی هستند می‌توانند تا عمق فولیکول‌های مو نفوذ کنند و چربی اضافی و سلول‌های مرده را از درون منافذ پوستی خارج سازند. بتا هیدروکسی اسیدها بیشتر برای درمان آکنه و آسیب‌های پرتوهای مضر آفتاب استفاده می‌شوند. معروف‌ترین BHA، سالیسیلیک اسید است که عمدتاً در درمان آکنه استفاده می‌شود؛ ولی برای بهبود قرمزی و التهاب کلی پوست هم مفید است.

همچنین بخوانید : پیلینگ صورت چیست ؟

رتینوئیک اسید نوعی رتینوئید است و از مشتقات ویتامین A محسوب می‌شود. این لایه بردارها معمولاً در کلینیک‌ها استفاده می‌شوند و کمتر در تولید محصولات لایه بردار خانگی کاربرد دارند. رتینوئیک اسید نسبت به BHA لایه برداری عمقی‌تری انجام می‌دهد و برای رفع جای زخم یا اسکار، لکه‌ها و خطوط پوستی مؤثر است.

روشهای شیمیایی جوانسازی پوست

لايه برداري شيميايي چگونه انجام مي شود؟

لايه برداري شيميايي عموماً به صورت سرپايي انجام مي شود. لايه برداري تمامي صورت با TCA,AHA معمولاً 30 دقيقه زمان نياز دارد. پوست به طور كامل با يك عاملي كه روغن هاي اضافي را بر مي دارد تميز مي شود و از چشم ها و موها حفاظت به عمل مي آيد. بر حسب نيازهاي پوست شما از يك يا بيشتر محلول شيميايي از قبيل اسيد گليکوليك، اسيد تري كلرواستيك، اسيد ساليسيليك، اسيد لاكتيك يا اسيد كربوليك (فنول) براي درمان لايه برداري استفاده مي شود.

در حين يك لايه برداري شيميايي، پزشك محلول را به روي مناطق كوچكي به روي پوست قرار مي دهد. اين كاربردها باعث توليد يك زخم كنترل شده اي مي شود كه باعث مي شود پوست جديد و تازه تشكيل يافته ظاهر گردد. در حين اين درمان، اكثر بيماران يك حس گرم و تا حدودي داغ را احساس مي نمايند كه براي 10-5 دقيقه طول مي كشد و متعاقب آن يك حس گزش را تجربه مي نمايند. ممكن است از كمپرس سرد براي كمك به برطرف نمودن اين گزش استفاده شود. يك لايه برداري عمقي تر مي تواند نيازمند داروي ضد درد در حين يا بعد از درمان باشد.

مزایای لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری از چند طریق باعث زیبایی پوست شما می‌شود:

  1. لایه برداری پوست به شکل مؤثری باعث درخشندگی و بهبود تأثیرات محصولات مراقبت از پوست می‌شود؛ چراکه با از بین رفتن سلول‌های مرده، کرم‌ها و سایر محصولات موضعی مراقبتی بهتر جذب پوست می‌شوند.
  2. لایه برداری منظم می‌تواند باعث پیشگیری از انسداد منافذ پوستی و کاهش آکنه‌ها و جوش‌ها شود.
  3. لایه برداری در بلند مدت می‌تواند تولیدات کلاژن پوست را افزایش دهد. کلاژن عامل اصلی زیبایی، درخشش و جوانی پوست شما است. افزایش این پروتئین باعث بهبود انعطاف‌پذیری پوست و کاهش خطوط ظریف پوستی و افتادگی پوست می‌شود.

کاندید نامناسب لایه برداری پوست

عوارض لایه برداری شیمیایی

تمامي اقدامات و درمانها داراي درجاتي از خطر مي باشند. در كل هر چه لايه برداري عمقي تر باشد خطر عوارض جانبي و مشكلات بيشتر است. عوارض جانبي بالقوه و مشكلات متعاقب لايه برداري شيميايي شامل:

  1. قرمزي
  2. تغييرات طول كشيده در رنگ پوست (سفيد شدن يا تيره شدن)
  3. دلمه بستن
  4. تورم به ويژه در اطراف چشم ها
  5. اسكار پوستی
  6. واكنش آلرژيك با ماده شيميايي مورد استفاده
  7. عفونت. افرادي كه شرح حالي از ابتلا به تبخال دارند بايستي قبل از درمان براي 2-1 روز آسيكلوير مصرف نمايند؛ چراکه اين افراد بعد از يك لايه برداري شيميايي مستعد به عفونت مي باشند
  8. حساسيت افزايش يافته پوست به نور خورشيد
  9. توجه ويژه اي در موارد استفاده از لايه بردارهاي عمقي كه شامل فنول مي باشد لازم است؛ چرا كه آنها ندرتاً منجر به عوارض به مراتب شديدتري از قبيل نارسايي قلب، كبد يا كليه شده اند.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مطهره سیدی [ 1402-08-12 ]
من از پیلیینگ شیمیایی یکبار در ماه استفاده میکنم پوستم خیل یبهتر از قبل شده و جوش نمیزنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی زیر چشم با تزریق ژل زیر چشمجوانسازی زیر چشم با تزریق ژل زیر چشم

چین و چروک و گودی دور چشم یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که می تواند سن را بالاتر نشان داده و موجب کاهش زیبایی و جذابیت فرد شود . تزریق ژل به زیر چشم سبب می‌ شود تا بتوان به راحتی زیبایی و جوانی خود را به دست آورد. ... ادامه مطلب

برجسته سازی گونه با تزریق فیلربرجسته سازی گونه با تزریق فیلر

تزریق فیلر گونه ساختار استخوانی مشخص‌ تری را برای شما ایجاد می‌ کند. با تزریق حجم به زیر لایه پوست، این پرکننده‌ های گونه همچنین می‌ توانند چین و چروک و خطوط ریز را صاف کنند. ... ادامه مطلب

اثرات تزریق هیر فیلر در رفع ریزش مواثرات تزریق هیر فیلر در رفع ریزش مو

روش های زیادی برای نگهداری و درمان مشکلات مربوط به مو وجود دارد. یکی از این روش ‌ها هیر فیلر است. ... ادامه مطلب

کک و مک چیست؟ رهایی از کک و مککک و مک چیست؟ رهایی از کک و مک

یکی از روش های درمان کک و مک صورت و بدن، لیزر می باشد که معمولاً درمان کک و مک با لیزر درمانی موفقیت آمیز بوده و رضایت بیماران را در پی دارد. انواع متعددی از لیزرها وجود دارند که می توان از آنها برای کاهش یا رفع کامل کک و مک استفاده کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465