از بین بردن رنگدانه های پوست با لیزر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / رفع رنگدانه های پوستی با لیزر درمانی

رفع رنگدانه های پوستی با لیزر درمانی

اختلال رنگدانه پوست یک وضعیت سلامتی است که بر رنگ پوست تأثیر می گذارد. رنگدانه ملانین به پوست رنگ می دهد. رنگدانه ملانین توسط سلول های پوستی تخصصی به نام ملانوسیت ساخته می شود. هنگامی که ملانوسیت ها آسیب می بینند یا قادر به تولید ملانین کافی نیستند، رنگ پوست می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. بسته به علت و پیشرفت اختلال، کمبود رنگدانه می تواند یک ناحیه کوچک از بدن یا کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد. اختلالات رنگدانه‌ای پوست می‌تواند ناشی از تعدادی از مشکلات سلامتی باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماران بسیاری هستند که از وجود ضایعه های رنگدانه ای بر روی پوستشان رنج می‌برند و می‌کوشند تا با درمان این عارضه ظاهری زیباتر برای خود رقم زنند. پیش از درمان، باید مشخص شود این اختلال در چه عمقی از پوست قرار دارد تا بتوان مؤثرترین روش برای درمان آن را پیدا کرد. برای رفع ضایعات رنگی پوست روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد. در سال‌های اخیر لیزرها به پرطرفدارترین و البته مؤثرترین روش‌ها تبدیل شده‌اند. حدود سه دهه است که انواع و اقسام فناوری‌های لیزری در پزشکی زیبایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و امروزه کاربردهای وسیعی دارند.

دستگاه‌های لیزر در درمان عارضه‌های پوستی بسیار منحصر به فرد و بی‌نظیر عمل می‌کنند. اگر پارامترهای مناسبی از لیزر به کار گرفته شود، پرتو نوری ساطع شده و در نهایت دقت هزاران سلول مملو از رنگدانه (همچون ملانوسیت، کراتینوسیت، خال پوستی و تاتو) را هدف گرفته، از بین می‌برد و هیچ تأثیری نا مطلوبی بر روی بافت‌های اطراف آن نخواهد داشت.

پرتوهای اشعه ماوراء بنفش بزرگترین عواملی هستند که باعث تولید بیش از حد ملانین می شوند. عوامل دیگری باعث ایجاد رنگدانه های پوستی شده اند:

انواع رنگدانه های پوستی

اپیدرمال

رنگدانه اپیدرمال یا سطحی به رنگ سطح پوست نزدیک است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب ایجاد کک و مکه‌ای پوستی می‌شود.

درمال

رنگدانه درمال یا عمیق به طور معمول در سطوح عمیق پوست مشاهده می‌شود. خال های مادرزادی از این نوع رنگدانه ها هستند.

رنگدانه ترکیبی

این نوع رنگدانه ها ترکیبی از اپیدرمال و درمال بوده و در لایه سطحی و عمیق پوست قابل مشاهده‌اند. ملاسما یکی از انواع این رنگدانه ها است.

رفع رنگدانه های پوستی با لیزر درمانی

مزایای لیزر رنگدانه های پوستی

انواع لیزر رنگدانه های پوستی

سه فناوری لیزری زیر طبق پژوهش‌ها بهترین تأثیر را بر رنگدانه‌های رنگی پوست می‌گذارند:

لیزر Er:YAG

از نور مادون قرمز (با طول موج ۲۹۴۰ نانومتر) استفاده می‌کند و یکی از بهترین لیزرها برای رفع مشکلات سطحی پوست و لایه‌برداری است. پرتوهای Er:YAG به شکل مؤثری جذب مولکول‌های آب می‌شوند و قدرت نفوذ پایینی دارند. برای همین کاربردهای این لیزر در پزشکی بسیار محدود است؛ اما برای رفع ضایعات رنگی پوست نتایج شگفت ‌انگیزی دارد. این لیزر با گرم کردن و تخریب سلول‌های دچار مشکل باعث رفع ضایعات می‌شود. لیزر Er:YAG برای رفع لکه‌های به جا مانده از آکنه، لکه‌های ناشی از آفتاب، لکه‌های ناشی از پیری، ملاسما ، برخی ضایعات عروقی و همچنین چین و چروک پوستی کاربرد دارد. لیزر Er:YAG نسبت به روش‌هایی همچون لایه برداری شیمیایی کم‌تهاجمی‌تر و کم عارضه تر است.

لیزرهای Q-switched یا QS

به لیزرهایی گفته می‌شود که به قابلیت Q-switched مجهز هستند. این قابلیت سبب می‌شود که دستگاه لیزر بتواند یک پرتوی لیزر پرانرژی و کوچک را به سمت رنگدانه‌های پوستی شلیک کند. پرتوی لیزر مثل یک گلوله با رنگدانه‌ی پوست برخورد کرده و باعث متلاشی شدن آن می‌شود. رنگدانه‌ی خرد و ریز شده توسط سلول‌های سیستم ایمنی از محل بافت حذف می‌شوند و به این ترتیب شاهد رفع ضایعات رنگی پوست خواهیم بود. لیزرهای QS-Nd:YAG و QS-Alexandrite از جمله‌ی این لیزرها هستند. اگر کاندیدای خوبی برای این لیزر درمانی باشید، حداقل تا ۸۰ درصد شاهد بهبود لکه‌های رنگی پوست خود خواهید بود.

لیزر CO2 فرکشنال

یکی از مدرن‌ترین فناوری‌های لیزر در پزشکی به حساب می‌آیند. این لیزر با ایجاد تعداد زیادی از آسیب‌های میکروسکوپی، برخی از سلول‌ها را از بین می‌برد و در عین حال سلول‌های بین نواحی آسیب دیده را سالم می‌گذارد تا به روند ترمیم بافت از بین رفته کمک کنند. لیزر CO2 فرکشنال یکی از بهترین لیزرها برای درمان مشکلات سطحی پوست و لکه‌های رنگی است.

آمادگی جهت لیزر رنگدانه های پوستی

مراقبت‌های پس از لیزر رنگدانه های پوستی

گاهی اوقات پزشک پس از اتمام درمان به بیمار کمپرس یخ یا سرد می‌دهد تا آن را روی ناحیه درمان شده قرار دهد و از میزان تورم و درد حاصل از درمان کاسته شود. پزشک از بیمار می‌خواهد که از انجام دادن فعالیت‌های جسمانی از قبیل تمرینات ورزشی سنگین خودداری کند؛ زیرا باعث بزرگ شدن عروق خونی می‌شوند. سایر مواردی که باید رعایت کنید به شرح زیر می‌باشند:

موارد منع استفاده از لیزر رنگدانه های پوستی

هزینه لیزر رنگدانه های پوستی

هزینه درمان به ازای هر جلسه تعیین می‌شود و ممکن است در طول درمان بسته به میزان اثرگذاری روش درمانی و پاسخ پوست متقاضی به لیزر مقدار آن متفاوت باشد. علاوه بر این هزینه این روش درمانی تا حد زیادی به نوع ضایعه و شدت آن بستگی دارد. همچنین میزان حساسیت ناحیه درمان نیز بر روی هزینه‌ها اثرگذار است.

عوارض لیزر رنگدانه های پوستی

با توجه به اثر حرارت این لیزر ممکن است درصدی از افراد با پوست تیره به طور مقطعی تغییرات رنگ پوست به صورت روشن شدن یا تیره شدن پوست رخ دهد که پزشک معالج با تنظیم دقیق دستگاه و دادن کرم ها و توصیه های بعد از لیزر احتمال این عوارض را به حداقل کاهش خواهد داد. از دیگر عوارض می‌توان به ورم، خارش و یا التهاب پوست اشاره کرد.

جلوگیری از ایجاد رنگدانه ی پوستی

  1. اولین اقدام مناسب برای محافظت از پوست استفاده از کرم های ضد آفتاب مناسب است. شما می توانید از کرم ضدآفتاب با اس پی اف ۱۵ الی ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید؛ اما نکته ی مهم نحوه ی استفاده از ضد آفتاب است. ضد آفتاب باید با ضخامت کم و در نواحی از پوست که در معرض برخورد نور خورشید قرار دارند، اعمال شود و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای تثبیت شدن بر روی پوست زمان نیاز دارد. اگر شما زیاد عرق می کنید هر ۲ الی ۴ ساعت یکبار باید ضد آفتاب را تمدید کنید. حتماً ضد آفتاب را در خانه و قبل از رفتن به بیرون استفاده کنید؛ زیرا اشعه ماوراء بنفش یا حتی نور مرئی در داخل نیز می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد رنگدانه شود.
  2. از پاک کننده های مناسب برای تمیز کردن آرایش و پوست خود استفاده کنید. از پاک کننده های متناسب با نوع پوست خود (خشک، چرب و یا معمولی) استفاده کنید. می توانید روزی دو الی سه بار از پاک کننده ها استفاده کنید.
  3. پس از پاک کردن پوست خود باید به آن آبرسانی کنید. این مهم توسط کرم های مرطوب کننده ی مناسب انجام می شود و کرم های ضد آفتاب نیز می توانند به عنوان مرطوب کننده استفاده شوند. شب قبل از خواب می توانید از کرم های حاوی ویتامین c استفاده کنید؛ زیرا در جلوگیری از رنگدانه شدن پوست کمک می کنند.
  4. یک رژیم متعادل، خواب خوب و ورزش در حفظ سلامت پوست بسیار مهم است. رژیم غذایی مناسب غنی از ویتامین c و عوامل محافظت کننده در برابر نور خورشید نظیر بتا کراتین و آنتی اکسیدان ها است. به عنوان مثال میوه های قرمز و نارنجی مانند هویج، گوجه فرنگی و سایر سبزیجات مانند گل کلم، کلم بروکلی، اسفناج و غیره و غذاهای غنی از امگا مانند ماهی در جلوگیری از رنگدانه شدن پوست مناسب هستند.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الیسا [ 1402-08-12 ]
سلام وقت بخیر من 14 سالم بود که به ویتلیگو دچار شدم از اون موقع تا الان هر دکتر خوبی که بگید رفتم اما فایده نداشت چه راهکاری به من پیشنهاد میدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید چیست؟تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید چیست؟

جوش هنگامی ایجاد میشود که غدد چربی متصل به فولیکول مو در زمان بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی تحریک می‌ شوند. سبوم (غدد میکروسکوپی) ماده ای طبیعی است که پوست را چرب نگه می‌ دارد و از آن محافظت می‌ کند. ... ادامه مطلب

ماینوکسیدیل چیست؟ماینوکسیدیل چیست؟

محلول ماینوکسیدل به صورت تخصصی برای درمان ریزش مو استفاده می شود که این محلول در بعضی از دیگر بیماری ها مانند ریزش مو با الگوی سکه ای توسط پزشک تجویز می شود. محلول ماینوکسیدیل از طرف دیگر جنبه ی تقویت مو را هم دارد و عموماً برای موهای کرکی و ضعیف تجویز می شود. ... ادامه مطلب

فواید و نحوه استفاده از کرم آبرسان پوستفواید و نحوه استفاده از کرم آبرسان پوست

آبرسانی پوست یکی از مراحل روتین مراقبت از پوست است که منجر به از بین رفتن خشکی پوست و حفظ طراوت و شادابی آن می گردد. ... ادامه مطلب

برای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانیدبرای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانید

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش‌ های برطرف کردن چین و چروک‌ و جلوگیری از ایجاد آنها است. توجه به مراقبت‌ های بعد از بوتاکس باعث می‌ شود نتایج تزریق بوتاکس در صورت رعایت دقیق توصیه‌ های پزشک بسیار بهتر خواهند شد و زودتر ثابت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465