درمان پسوریازیس با لیزر | بهترین دکتر پسوریازیس در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / علت ابتلا و علائم پسوریازیس

علت ابتلا و علائم پسوریازیس

پسوریازیس، یک اختلال پوستی رایج است که در آن پچ های فلس مانند برآمده ایجاد می شود. سلول ‌های مرده و آسیب‌ دیده پوست انسان دائم در حال ریزش هستند و سلول‌ های سالم و جدید جایگزین آنها می‌شوند؛ اما در این بیماری به دلیل سیگنال‌ ها و دستورات اشتباهی که به سلول ‌های پوستی می‌رسد، سلول‌ ها با سرعتی بسیار بیشتر از ریزش سلول‌ ها، تولید می‌شوند. به این ترتیب پسوریازیس سبب پوسته‌ پوسته شدن پوست می‌شود و ظاهری نامناسب به پوست فرد می ‌دهد. پسوریازیس، منتقل نمی شود و مانند انواع دیگر این بیماری، علت آن به طور دقیق تشخیص داده نشده است. پزشکان معتقدند که وجود اختلال در سیستم ایمنی موجب تولید بیش از حد سلول های پوستی و تشکیل پچ های های فلس مانند در پوست می شود. ضایعات پوستی را می توان از طریق شیوه هایی نظیر لیزر درمان نمود. در این روش درمانی، پزشک زخم های پسوریازیس را با یک اشعه متمرکز هدف می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ابتلا به پسوریازیس

علت پسوریازیس به طور کامل مشخص نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که با سیستم ایمنی بدن، سلول‌های T و دیگر گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل‌ها در ارتباط است. سلول‌های T به طور معمول از بدن در برابر عوامل خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها دفاع می‌کنند؛ اما گاهی همین سلول‌های T به اشتباه به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کنند و آنها را آلوده می‌کنند. سلول‌های بیش از حد فعال T، باعث افزایش تولید سلول‌های پوست، سلول‌های T بیشتر و سایر سلول‌های سفید خون، به خصوص نوتروفیل‌ها می‌شوند. این عوامل باعث قرمزی پوست و ضایعات پوستی می‌شوند. رگ‌های خونی موجود در مناطق آسیب‌دیده پسوریازیس باعث ایجاد قرمزی در این ضایعات پوستی می‌شوند. این فرآیند تبدیل به یک چرخه مداوم می‌شود که در آن سلول‌های پوستی جدید به سرعت در حال حرکت به سمت لایه خارجی پوست هستند. این اتفاق ممکن است طی روزها یا هفته‌ها به طول انجامد.

علائم پسوریازیس

هر یک از انواع این بیماری پوستی علائم مخصوص خود را دارند؛ اما در بسیاری از آنها برخی از نشانه‌ها رایج است و می‌توان با مشاهده این علائم، ابتلا به بیماری را تشخیص داد. اصلی‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری پسوریازیس از قرار زیر هستند:

علائم پسوریازیس

چه کسانی در معرض خطر ابتلا هستند؟

هر کسی می‌تواند در خطر ابتلا به پسوریازیس باشد؛ اما برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. از جمله:

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر است. داشتن یک والد پسوریازیس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و داشتن دو والد پسوریازیس خطر بیشتری را به همراه دارد.

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی

افراد مبتلا به HIV بیشتر احتمال دارد که پسوریازیس را توسعه دهند تا افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند. کودکان و نوجوانان با عفونت‌های تکراری، به ویژه گلودرد، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

استرس

از آنجا که تنش می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد، سطوح استرس بالا ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.

چاقی

وزن بیش از حد خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن

استفاده از دخانیات نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند شدت بیماری را هم افزایش دهد. سیگار کشیدن نیز ممکن است در ابتدای توسعه بیماری نقش داشته باشد.

لیزرهای درمانی پسوریازیس

لیزر اکسایمر روشی نوین و کارآمد را برای درمان لک، بیماری پیسی ، صدف، جای زخم سفید، روشن شدن پوست در اثر لیزر درمانی‌های پیشین، تروما یا دیگر عارضه‌ها ارائه می‌دهد. این لیزر از پرتو نور متمرکزی استفاده می‌کند که توسط دستگاه فیبر نوری پیشرفته‌ تولید می‌شود. دستگاه اکسایمر این امکان را برای متخصص فراهم می‌آورد تا از مقادیر بالای نور UVB لازم برای درمان پوست روشن‌تر و نه دیگر نواحی استفاده کند و به این ترتیب خطر آسیب دیدن پوست سالم و با رنگ طبیعی به حداقل می‌رسد. انتظار می‌رود دوره بهبود چند ماه تا چند سال طول بکشد.

در آی پی ال برای منقبض کردن و از بین بردن رگ‌های خونی از تابش‌های آنی خاص سبز و زرد استفاده می‌شود. عملکرد این تکنیک بر اصل فوتو ترمولیز گزینشی با هدف انعقاد رگ‌های خونی بزرگ شده‌ای استوار است که عامل رشد سلول‌های پوستی مبتلا به بیماری پوستی صدف هستند. رشد سلولی پس از قطع خونرسانی متوقف می‌شود، در نتیجه خارش به سرعت تسکین می‌یابد و پوست به طور متوسط حدود ۷۰ درصد به حالت طبیعی برمی‌گردد. گرمای حاصل از درمان ورم و التهاب را کاهش می‌دهد و خارش مداوم ناشی از صدف را متوقف می‌سازد. دستگاه سینکرو وسکیو از تکنولوژی IPL برای درمان بیماری های صدف و پیسی استفاده می کنند.

درمان صدف و لک و پیس با لیزر

متخصص برای درمان لک و پیس و صدف، پرتوهای متمرکز نور را به صورت مستقیم به مناطق هدف می تاباند، در واقع این پرتوها را با استفاده از فیبر نوری می تاباند، این پرتوهای نور سراسر ضایعه ی پوستی را در برمی گیرد. نور لیزر به صورت مؤثر ضایعات فعال را درمان می کند، بدون اینکه به بافت های سالم پوست آسیبی وارد کند. مدت زمان لازم برای درمان لک و پیس با لیزر بسته به وسعت ناحیه ی ضایعات، 5 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارد. نتایج حاصل بعد از یکی دو جلسه ظاهر می شود؛ ولی برای کسب نتایج کامل و رضایت بخش، معمولاً بعد از چند جلسه و تکمیل جلسات ظاهر می شود.

اقدامات قبل از لیزر درمانی پسوریازیس

لیزر درمانی آمادگی گسترده‌ای نیاز ندارد، صرفاً باید مطمئن شد که پوست محل درمان تمیز و خشک باشد و هیچ مواد آرایشی، لوسیون یا کرم حاوی SPF روی آن باقی نمانده باشد.

عوارض درمان صدف و لک و پیس با لیزر

احساس درد و ناراحتی در این روش وجود ندارد و ممکن است فقط کمی احساس گرما در حین درمان داشته باشید. بعد از درمان کمی قرمزی و خارش روی پوست ظاهر شود و همچنین ممکن است، حالتی شبیه به آفتاب سوختگی خفیف داشته باشد. این عوارض بسیار شایع و جزئی است و در مدت چند روز به صورت خود به خود از بین می رود. اثرات جانبی جدی‌تر مانند تاول و هیپرپیگمانتاسیون نادر و زودگذر است.

امروزه یکی از رایج ترین اقداماتی که در کلینیک های تخصصی پوست صورت می‌گیرد؛ تزریق بوتاکس است. این عمل با استفاده از موادی مانند بوتاکس دیسپورت و مصپورت جهت جوانسازی و رفع چین و چروک، درمان لبخند لثه ای ، درمان میگرن و رفع تعریق بیش از حد در مطب دکتر عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدی [ 1402-06-17 ]
ممنون بسیار عالی بود میخوام بدونم از چه شامپویی می توان برای جلوگیری پوسته های سر استفاده نمود و در فصل بهار که اوج پسوریازیس میباشد چیکار کنیم ممنون از لطفتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و علائم قارچ پوستی دستعلت و علائم قارچ پوستی دست

عفونت قارچی که مایکوز نیز نامیده می شود، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می شود. میلیون ها گونه قارچ وجود دارد که در خاک، روی گیاهان، روی سطح خانه و روی پوست شما زندگی می کنند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌ توانند باعث عفونت قارچی شوند. ... ادامه مطلب

جوش سرسیاه را درمان کنیدجوش سرسیاه را درمان کنید

جوش های سر سیاه گونه ای از جوش ها هستند که در سطح پوست رشد می کنند ... ادامه مطلب

آیا می توان آر اف و هایفو را با هم ترکیب کرد؟آیا می توان آر اف و هایفو را با هم ترکیب کرد؟

در چند سال اخیر روش های جوانسازی و زیبایی بسیار متنوع شده اند.در حال حاضر هایفوتراپی و آر اف فرکشنال دو روش جوانسازی بسیار محبوب و پر طرفدار است. ... ادامه مطلب

بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. اگرچه زونا می تواند در هر نقطه از بدن شما وجود داشته باشد؛ اما بیشتر اوقات به صورت یک نوار تاول زده می شود که به سمت چپ یا راست تنه شما می پیچد. این بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465