علت ایجاد جوش های فولیکولیت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / فولیکولیت چیست و چگونه درمان میشود؟

فولیکولیت چیست و چگونه درمان میشود؟

فولیکولیت یک وضعیت پوستی شایع است که در آن فولیکولهای مو دچار التهاب می شوند. معمولاً این شرایط توسط عفونت‌های باکتریایی و قارچی ایجاد می‌شود. در ابتدا ممکن است ظاهر ضایعات برجستگی های قرمز رنگ یا دانه های چرکی سر سفید اطراف فولیکول های مو باشد. عفونت می‌تواند گسترش پیدا کند و به سمت زخمهای دلمه دار و غیرقابل ترمیم پیش برود. این شرایط تهدید کننده نیست؛ اما می تواند باعث خارش التهاب اذیت و حتی خجالت و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. عفونت‌های شدید می توانند باعث ریزش موی دائمی و به اصطلاح ریزش موی اسکارینگ شوند (غیرقابل برگشت). برای موارد شدید فولیکولیت که عود مکرر دارند بهتر است به پزشک مراجعه کنید و نسخه و داروی لازم را دریافت نمایید.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

علت ایجاد جوش های فولیکولیت

فولیکولیت اغلب در اثر عفونت فولیکول‌های مو با باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) ایجاد می‌ شود. فولیکولیت ممکن است در اثر ویروس، قارچ و حتی التهاب ناشی از موهای زائد ایجاد شود.

علائم فولیکولیت

انواع فولیکولیت

دو نوع اصلی فولیکولیت شامل، فولیکولیت سطحی و عمیق است. نوع سطحی قسمتی از فولیکول را درگیر می‌ کند و نوع عمقی کل فولیکول را درگیر می‌ کند و معمولاً شدیدتر است. اشکال فولیکولیت سطحی شامل موارد زیر است:

فولیکولیت

اشکال فولیکولیت عمیق شامل موارد زیر است:

فاکتورهای خطر فولیکولیت

هر کسی می تواند به فولیکولیت دچار شود؛ اما وجود برخی فاکتورهای خطر می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به فولیکولیت کند. این فاکتورها عبارت است از:

  1. داشتن سابقه پزشکی که مقاومت به عفونت را در شما کاهش می دهد مانند دیابت، لوکمیای مزمن و ایدز.
  2. داشتن آکنه یا درماتیت
  3. آسیب قبلی به پوست مانند جراحی
  4. مصرف برخی داروها مانند کرم های استروئیدی یا آنتی بیوتیک تراپی برای مدتی طولانی به منظور رفع آکنه
  5. داشتن اضافه وزن
  6. پوشیدن منظم لباس هایی که سبب تعریق و گرما می شود مانند دستکش یا چکمه های بلند
  7. غوطه ور شدن در وان آب داغ
  8. اصلاح کردن

تشخیص فولیکولیت

پزشک با انجام معاینه فیزیکی فولیکولیت را تشخیص می‌دهد. علاوه بر این پزشک شرح حال دقیقی از شما می‌گیرد. بیماری‌های زمینه‌ای، داروهای درحال مصرف و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌ها همگی اهمیت دارند. علاوه بر این پزشک ممکن است یک نمونه از محل عفونت با سواب بردارد تا آن را برای تشخیص نوع باکتری یا قارچ درگیرکننده محل به آزمایشگاه بفرستد. در موارد بسیار نادر ممکن است انجام بیوپسی پوستی برای رد سایر دلایل بیماری ضرورت داشته باشد.

عوارض فولیکولیت

با وجود این که فولیکولیت به خودی خود تهدیدکننده حیات نیست؛ اما برخی عوارض ممکن است به دنبال آن ایجاد شود از جمله:

درمان فولیکولیت

درمان فولیکولیت بر اساس نوع و شدت بیماری متفاوت است. موارد خفیف اغلب فقط به درمان های خانگی نیاز دارند. با این حال، موارد شدید ممکن است نیاز به دارو یا درمان های دیگر داشته باشند.

دارو و پماد برای فولیکولیت

بسته به علت بیماری، می توان از داروهای خوراکی یا پمادها برای درمان عفونت های باکتریایی فولیکولیت استفاده کرد. داروهای ضد التهابی نیز ممکن است توصیه شود. اشکال دارویی عبارتند از:

نور درمانی

طبق برخی تحقیقات، نور درمانی یا فتودینامیک درمانی می تواند به بهبود علائم فولیکولیت عمیق کمک کند. گاهی اوقات از نور درمانی برای درمان آکنه استفاده می شود و از نور و یک ماده شیمیایی برای کشتن باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها استفاده می شود.

تخلیه جوش فولیکولیت توسط پزشک

گاهی اوقات پزشک با ایجاد یک برش کوچک در ضایعه، جوش یا کاربونکل را تخلیه می کند تا چرک را تخلیه کند. هدف کاهش درد و تشویق زمان بهبودی سریعتر است.

لیزر موهای زائد

لیزر درمانی ممکن است به کاهش فولیکولیت و درمان عفونت کمک کند. فولیکول های مو را از بین می برد تا نتوانند ملتهب یا عفونی شوند.

پیشگیری از ایجاد فولیکولیت

امروزه یکی از مشخصه های زیبایی چهره، زاویه دار بودن فک و صورت است که با روشهایی از جمله تزریق فیلر و کارگذاری نخ، توسط دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان انجام می شود. شما می توانید جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سوگند [ 1402-07-30 ]
سلام من یه خانم ۲۵ ساله هستم والان حدود ۳ ماهه موهام بشدت ریزش داره نمیدونم چرا واینکه بعد اپیلاسیون تمام موهام توپوستی درمیاد چیکارکنم که اینطوری نشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان زخم و پوسته پوسته شدن سرعلت و درمان زخم و پوسته پوسته شدن سر

بسیاری از بیماریهای مختلف پوستی، روی پوست سر تأثیر می گذارد. پوسته های موجود روی پوست سر باعث خارش پوست می شوند و شامل تکه های حساسی از پوست سر هستند. هنگامی که این پوسته ها روی سر فرد باشند، فرد دائماً آنها را می خاراند؛ اما این تنها باعث بدتر شدن عارضه می شود. ... ادامه مطلب

اگر برای اولین بار می خواهید بوتاکس تزریق کنید باید بدانید...اگر برای اولین بار می خواهید بوتاکس تزریق کنید باید بدانید...

روش های زیادی برای کند کردن روند پیری پوست و برگرداندن جوانی به آن ایجاد شده است. یکی از روش ها که در این زمینه می تواند مناسب باشد، بوتاکس است ... ادامه مطلب

لیفت چشم گربه ای با تزریق بوتاکسلیفت چشم گربه ای با تزریق بوتاکس

لیفت چشم‌ گربه‌ ای برای کاهش اثرات افتادگی پلک و پیری چهره استفاده می شود. نوروتوکسین هایی مانند بوتاکس با شل کردن ماهیچه هایی که معمولاً ابروها را ب ... ادامه مطلب

پر شدن ساق پا با تزریق چربیپر شدن ساق پا با تزریق چربی

یکی از ملاک های زیبایی با اهمیت در داشتن اندامی مناسب، پاهایی پر و خوش فرم می باشد. بسیاری از افراد از لاغری مچ و ساق پا رنج می برند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465