درمان پوست خشک صورت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / آشنایی با خصوصیات پوست خشک

آشنایی با خصوصیات پوست خشک

خشکی پوست عارضه‌ ای شایع است و به دلیل کمبود آب در لایه‏‌های سطحی پوست و اپیدرم بروز می‌کند. اپیدرم از چربی و پروتئین تشکیل‌ شده است. بخش چربی اپیدرم از کم شدن آب پوست جلوگیری می‏کند. هنگامی که چربی پوست برداشته می‏‌شود پوست محافظ خود را از دست می‌دهد و در نتیجه به آسانی رطوبت خود را از دست می‏دهد. خشکی پوست ممکن است در نتیجه عامل خارجی یا داخلی باشد. عوامل خارجی شایع‌‏ ترین و ساده‌‏ ترین علت خشکی پوست هستند. سرما و کاهش رطوبت به خصوص در فصل زمستان از جمله عوامل خارجی مرتبط با خشکی پوست محسوب می‌شوند. سلامتی فرد، سن، ژنتیک، سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی مانند آسم، آلرژی و درماتیت آتوپیک نیز از جمله عوامل داخلی هستند. افراد مبتلا به بیماری تیروئید، بیشتر از سایر افراد مستعد خشکی پوست هستند.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

علت پوست خشک

از جمله عوامل مؤثر بر خشکی پوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پوست خشک

علائم پوست خشک صورت

علائم خشکی پوست از خفیف تا شدید متغیر است، آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

موارد مستعد پوست خشک

افرادی که بیشتر در معرض خطر خشکی پوست هستند عبارتند از:

  1. افراد بالای 40 سال: با افزایش سن، پوست آنها چربی کمتری تولید می کند.
  2. افرادی که پوست قهوه ای، سیاه یا روشن دارند.
  3. افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند.
  4. افرادی که سیگار می کشند.

تشخیص پوست خشک

اگر با رعایت نکات معمول خشکی پوست بهبود نیافته است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از شنیدن شرح حال و معاینه، پرسش‌هایی درباره داروهای مصرفی، تاریخچه بیماری‌ها، زمان آغاز خشکی پوست، عوامل مؤثر در بهبود یا وخامت آن، عادات استحمام، وضع تغذیه و رویکرد فرد در مراقبت از پوست مطرح خواهد نمود. پزشک معالج ممکن است برای تشخیص علت خشکی پوست آزمایش‌هایی درخواست کند؛ زیرا گاهی اوقات برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید باعث خشکی پوست می‌شوند.

مراقبت از پوست خشک

عوارض پوست خشک

یکی از عوارض احتمالی خشکی پوست و خارش ابتلا به عفونت باکتریایی ثانویه است. عفونت ها می توانند خفیف بوده و خود به خود رفع شوند. همچنین، ممکن است این عفونت ها شدید بوده و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشند. خارش شدید منجر به خاراندن مجدد می شود از همین رو چرخه احساس خارش پوست، خاراندن آن، ایجاد راش پوستی و خاراندن بیش تر رخ می دهد. با ادامه یافتن این چرخه، پوست نواحی که فرد آنها را می خاراند سفت و ضخیم می شود. خاراندن مداوم پوست یک ناحیه می تواند به وضعیت های مزمن پوستی به نام نورودرماتیت (LSC) و ندول پروریگو منجر شود.

پیشگیری از پوست خشک

به طور کلی، برای جلوگیری و پیشگیری از خشک شدن بیش از حد دست و صورت نکات زیر را رعایت نمایید:

  1. مرطوب کننده ی مناسب پوست، علاوه بر آبرسانی و نرم کردن پوست از خروج آب از بدن جلوگیری میکند و برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است.
  2. برای پیشگیری از خشکی پوست، قرار گرفتن در معرض آب را محدود کنید. مدت زمانی که در وان حمام یا دوش می‌گذرانید را به ۱۰ دقیقه یا کمتر محدود نمایید. سعی کنید با آب نه خیلی گرم، بلکه ولرم پوست خود را بشویید.
  3. استفاده از صابون برای شستشوی دست و صورت را کاهش دهید. به جای آن از کرمهای پاک کننده ملایم پوست، ژل های شستشوی صورت و مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست پیشگیری کنید.
  4. در هوای سرد تا حد امکان پوست دست و صورت خود را بپوشانید. زمستان، می‌تواند پوست شما را خشک کند، بنابراین در این فصل هنگام بیرون رفتن از روسری، کلاه و دستکش بهره بگیرید.
  5. دستکش لاستیکی استفاده نمایید. اگر به طور مداوم دستان شما در داخل آب است و یا از پاک کننده های قوی استفاده میکنید، پوشیدن دستکش می‌تواند به جلوگیری از خشکی پوست دست شماکمک کند.

درمان خشکی پوست

معمولاً برای درمان این مشکل پزشک توصیه‌هایی دررابطه‌ با سبک زندگی می‌کند. استفاده روزانه از مرطوب‌کننده و پرهیز از حمام طولانی با آب داغ می‌تواند تأثیر زیادی روی خشکی داشته باشد. گاهی ممکن است پزشک محصول مرطوب‌کننده خاصی که برای نیاز شما فرموله شده است، تجویز کند. درصورتی‌که بروز این عارضه به دلیل بیماری پوستی باشد، پزشک پماد یا کرم برای درمان آن بیماری تجویز می‌کند. اگر خارش پوست شدید باشد، می‌توانید از لوسیون حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید. زمانی که عارضه جدی باشد و ترک‌هایی روی پوست ایجاد کند، پانسمان مرطوب روی آن قرار گرفته تا از عفونت جلوگیری کند.

مواد شوینده مناسب پوست خشک

بهترین شوینده صورت پوست خشک و حساس شوینده ای است که باید حاوی ویتامین هایی باشند که برای تقویت و تغذیه پوست مناسب است و به پوست آسیبی نمی رساند. این شوینده ها علاوه بر اینکه خاصیت پاک کنندگی دارند، خاصیت مرطوب کننده و رطوبت رسانی بسیار بالایی باید داشته باشند. خیلی از شوینده ها حاوی ترکیباتی از جمله: هیالورونیک اسید، ترکیبات روغنی گوناگون و اسانس های گیاهی و ضد حساسیت هستند. شوینده های صورت علاوه بر اینکه خاصیت مرطوب کنندگی دارند باید بتوانند از آلودگی های هوا روی پوست جلوگیری و آنها را به خوبی پاکسازی کنند. شوینده های پوست خشک به راحتی می‌توانند ph پوست را تنظیم کنند. ویژگی دیگری که در مورد شوینده های پوست خشک اهمیت دارد این است که فاقد خواص آنتی باکتریال باشد؛ زیرا وجود این ترکیبات خشکی پوست را تشدید می کند.

امروزه یکی از رایج ترین اقداماتی که در کلینیک های تخصصی پوست صورت می‌گیرد؛ تزریق بوتاکس است. این عمل با استفاده از موادی مانند بوتاکس دیسپورت و مصپورت جهت جوانسازی و رفع چین و چروک، درمان لبخند لثه ای ، درمان میگرن و رفع تعریق بیش از حد در مطب دکتر عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رفیعی [ 1402-07-30 ]
سلام خانم دکتر پوست من خیلی خشک و حساسه وقتی از حمام میام خیلی باید لوسیون بزنم به پوستم استخر هم که میرم پوستم میسوزه.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بعد از مزونیدلینگ، پوست به چه مراقبتهایی نیاز دارد؟بعد از مزونیدلینگ، پوست به چه مراقبتهایی نیاز دارد؟

مزونیدلینگ پوست یکی از روش‌ های زیبایی صورت است که باعث از بین رفتن ناهنجاری‌ های صورت شده و شادابی را به پوستتان هدیه می‌ دهد ... ادامه مطلب

ایا چروک پنجه کلاغی دور چشم قابل درمان است؟ایا چروک پنجه کلاغی دور چشم قابل درمان است؟

خطوط پنجه کلاغی خطوط کوچکی هستند که از گوشه چشمان شما شروع شده و تا گوش خارجی و شقیقه‌ ها امتداد می‌ یابند ... ادامه مطلب

مزوتراپی صورت روشی موثر جهت رفع چین و چروک و جوانسازی پوستمزوتراپی صورت روشی موثر جهت رفع چین و چروک و جوانسازی پوست

چین و چروک پوست خطوطی عمیق یا سطحی هستند که روی پوست تشکیل می شوند. این خطوط گاهی آنقدر عمیق هستند که چاله یا شکافی در سطح پوست ایجاد می کنند. ... ادامه مطلب

تزریق چربی صورت چیست؟تزریق چربی صورت چیست؟

تزریق چربی به صورت یکی از مؤثرترین و ماندگارترین روش های جوانسازی و جبران حجم از دست رفته چربی پوست است. تزریق چربی روشی است که در آن بافت چربی از ناحیه مورد نظر در بدن فرد متقاضی برداشته می شود و پس از طی پروسه فرآوری به نقاط مختلفی در ناحیه زیر پوست تزریق می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465