دکتر فاطمه عندلیب | متخصص پوست و مو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی
کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست؟

بیماری کراتوز پیلاریس از تجمع اضافی کراتین یا ماده شاخی در روزنه فولیکول مو به وجود می آید

خارش پوست نشانه چه بیماری هایی است؟

خارش پوست بدن یکی از مشکلاتی است که گاهی اوقات بدون هیچ دلیل خاصی بروز می کند و در مواقع دیگر نشانه‌ی بروز یک بیماری است.

لیزر اربیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

لیزر اربیوم یکی از لیزرهای پرکاربرد و محبوبی است که اثراتی مانند از بین بردن چروک و ضایعات پوستی و نیز جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد

روشهای درمان میلیا یا کیست میلیوم

بیماری میلیا یک نوع عارضه پوستی است که به صورت کیستهایی شبیه به جوشهای سر سفید (معمولاً در ناحیه صورت) به وجود می آید اما ماهیت این کیستهایی که بر رو

علل ریزش ریش در اثر قارچ پوستی

قارچ پوست نوعی بیماری عفونتی پوست می باشد که بسیار مسری است و به سرعت با تماس فرد دیگری منتقل می شود.

علت و علائم بیماری سالک

سالک یا لیشمانیاز (Leishmaniasis) یک بیماری انگلی است که بر اثر انگل لیشمانیا (Leishmania) ایجاد می شود. این انگل معمولاً در پشه های خاکی آلوده زنده م

علت ایجاد قارچ ناخن دست و پا

قارچ ناخن یک بیماری شایع است که به صورت یک لکه سفید یا زرد در زیر نوک ناخن دست یا ناخن پا دیده می شود.

جلوگیری از پیشرفت پیسی

ویتیلیگو که با نام های پیسی، برص، لک‌ و پیس هم شناخته می شود، بیماری است که موجب کمبود رنگدانه در پوست و بروز لکه های سفید رنگ روی پوست می شود.

علت ابتلا و علائم پسوریازیس

پسوریازیس، یک اختلال پوستی رایج است که در آن پچ های فلس مانند برآمده ایجاد می شود. سلول ‌های مرده و آسیب‌ دیده پوست انسان دائم در حال ریزش هستند و سلو

بیماری آبله مرغان چیست و در چه صورت جای ابله مرغان می ماند؟

آبله مرغان یک نوع از بیماری های ویروسی است که در اثر عفونت با ویروس واریسلا زوستر به وجود می‌آید. این بیماری ویروسی، بثورات پوستی ایجاد می کند ک

خطرات کهیر،برای درمان کهیر چه بخوریم؟

کهیر یا راش ضایعات قرمز، برجسته و خارش دار پوستی است که گاهی به علت آلرژی ایجاد می شود.آلرژن، محرکی است که باعث واکنش آلرژیک می شود.

انواع بیماریها و عفونت های قارچی پوست

قارچ پوستی یک عفونت بسیار مسری است که می تواند با تماس فرد دیگری منتقل شود.درمان این بیماری بسیار مهم است؛ زیر ا ممکن است در تمام بدن گسترش یابد.

فولیکولیت چیست و چگونه درمان میشود؟

فولیکولیت یک وضعیت پوستی شایع است که در آن فولیکولهای مو دچار التهاب و عفونت می شوند . عفونت‌ های شدید می توانند باعث ریزش موی دائمی شوند .

بیماری پیسی چیست و چه علائمی دارد؟

ویتیلیگو که با نام های پیسی، برص، لک و پیس هم شناخته می شود، بیماری است که موجب کمبود رنگدانه در پوست و بروز لکه های سفیدرنگ روی پوست می شود.

لیزر سرد یا لیزر کم توان چیست؟

لیزر‌های کم‌ توان (که با نام لیزر سرد شناخته می‌شوند) راهی موثر برای کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند بهبودی در بسیاری از بیماری‌ ها و مشکلات بالینی هستند.

بیماری گال چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری گال یا جرب (Scabies Disease) یک بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است که این خارش، جوش های ریز قرمزرنگی را در پوست ایجاد می کند. این بیماری از هجوم یک انگل به نام انگل گال به بدن ایجاد می شود.

علت راش های پوستی ناحیه تناسلی چیست؟

راش پوستی یا بثورات جلدی به ناحیه ای از پوست گفته می شود که ملتهب، متورم و یا تحریک شده باشد و شبیه به جوش یا زخم به نظر می رسد. این نقاط برجسته، لکه دار، پوسته پوسته یا قرمز می شوند و پوست آنها دچار خارش یا سوزش می شود.

بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی زنان

دستگاه تناسلی زنان ممکن است به دلایل مختلفی دچار عفونت‌ ها و مشکلات تناسلی شود که لازم است بانوان نکاتی را رعایت کرده تا بتوانند به سلامتی و بهداشت خود کمک کنند. درمان این بیماری‌ ها بر اساس باکتریایی یا ویروسی بودن آنها متفاوت است.

بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. اگرچه زونا می تواند در هر نقطه از بدن شما وجود داشته باشد؛ اما بیشتر اوقات به صورت یک نوار تاول زده می شود که به سمت چپ یا راست تنه شما می پیچد. این بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است.

درباره بیماری پوستی پسوریازیس چه میدانید؟

پسوریازیس، یک اختلال پوستی است که در آن پچ های فلس مانند برآمده ایجاد میشود. سلولهای مرده و آسیب‌ دیده پوست انسان دائم در حال ریزش هستند و سلولهای سالم جایگزین آنها می‌ شوند اما در این بیماری به دلیل دستورات اشتباهی که به سلول ‌های پوستی می‌ رسد، سلول‌ ها با سرعتی بیشتر از ریزش سلول‌، تولید می شوند.

بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌ ها و اندام‌ های خود حمله می‌ کند. التهاب ناشی از لوپوس می‌ تواند بر بسیاری از سیستم‌ های مختلف بدن مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ ها، سلول‌ های خونی، مغز، قلب و ریه تأثیر بگذارد.

جوانسازی پوست دست با کربوکسی

کربوکسی تراپی یک روش ایمن و کم‌ تهاجمی است که عملکرد آن از نظر بالینی برای جوانسازی، بازیابی و ترمیم پوست و درمان چروک‌ ها اثبات شده است. در کربوکسی تراپی از گاز دی اکسید کربن برای جوانسازی پوست استفاده می شود.

ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز بیماری است که است که در اثر تجمع رسوب آمیلوئید در پوست ایجاد می شود که بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به طور وسیع در بالاتنه دیده میشود. علت بروز این بیماری مشخص نیست؛ اما جنبه ژنتیکی آن ثابت شده است.

دلایل ایجاد شوره صورت

عوامل مختلفی موجب شوره صورت می شوند. ممکن است بر اثر عواملی مانند تماس مستقیم با نور خورشید (آفتاب سوختگی)، حساسیت های پوستی و … پوسته پوسته شود و می تواند نشانه وجود یک نوع بیماری مانند اختلالات در سیستم ایمنی بدن یا هر نوع بیماری دیگری باشد.

علت و علائم قارچ پوستی دست

عفونت قارچی که مایکوز نیز نامیده می شود، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می شود. میلیون ها گونه قارچ وجود دارد که در خاک، روی گیاهان، روی سطح خانه و روی پوست شما زندگی می کنند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌ توانند باعث عفونت قارچی شوند.

اگزما چیست؟

اگزما که به آن درماتیت آتوپیک نیز گفته می شود، یک بیماری پوستی رایج است که موجب التهاب، خارش و قرمزی پوست می شود. اگزما در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است و نوعی واکنش آلرژیک در نظر گرفته می شود؛ اما در اغلب موارد، آلرژی محسوب نمی شود.

رفع و درمان اسکار و جای سوختگی

اسکار سوختگی ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. اسکار سوختگی نه تنها به علت تغییراتی که در ظاهر فرد ایجاد می کند بلکه به علت اثراتی که بر روی حرکت نواحی درگیر و افزایش حساسیت این نواحی اعمال می نماید، اثرات منفی را بر کیفیت زندگی فرد دارد. در ادامه به روش های درمان و رفع اسکار سوختگی میپردازیم.

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟

تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می کند.عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ می باشد . هر دو نوع این ویروسها می توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند .

آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟

علیرغم وجود روشهای درمانی متعدد برای از بین بردن زگیل تناسلی ، هیچ یک باعث ریشه کنی ویروس نمی شوند. چون کد ژنتیکی ویروس در کد ژنتیکی سلولهای پوستی ادغام شده و دائما تکثیر می شوند که این امر می تواند منجر به عود ضایعات شود ولی این به آن معنا نیست که امکان ریشه کنی زگیل تناسلی وجود ندارد

ازدواج و باروری در مبتلایان به زگیل تناسلی(قسمت دوم زگیل تناسلی)

با توجه به اینکه در صورت تماس جنسی با فرد مبتلا به زگیل، فرد سالم صد در صد مبتلا می شود، لذا تزریق واکسن قبل از ازدواج برای فرد سالم ضروری می باشد.

علایم و راههای انتقال زگیل تناسلی و مقعدی ( قسمت اول)

علایم زگیل تناسلی و مقعدی ضایعات برجسته یا مسطح یا آویزان به رنگ پوست، قهوه ای رنگ و یا سیاهرنگ می باشد.در هر قسمتی از ناحیه تناسلی ممکن است دیده شود. در خانمها هم سطح خارجی ناحیه تناسلی و هم قسمت داخلی ممکن است آلوده شود