تشخیص و درمان بیماری سالک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / علت و علائم بیماری سالک

علت و علائم بیماری سالک

سالک یا لیشمانیاز (Leishmaniasis) یک بیماری انگلی است که بر اثر انگل لیشمانیا (Leishmania) ایجاد می‌شود. این انگل معمولاً در پشه‌های خاکی آلوده زنده می‌کند و بیماری سالک از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل به انسان منتقل خواهد شد. پشه‌‌ی حامل انگل معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می‌کند. تاکنون اپیدمی‌های مرگباری از بیماری سالک در مناطقی از آسیا، شرق آفریقا و آمریکای جنوبی رخ داده است. مناطق آلوده، معمولاً مناطقی دور افتاده و ناپایدار هستند که دسترسی به منابع درمانی هم ندارند. پزشکان از بیماری سالک به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مناطق گرمسیری یاد می‌کنند که به اندازه‌ی کافی به آن توجه نشده است. همچنین این سازمان از این بیماری بعد از مالاریا به عنوان دومین بیماری انگلی مرگبار یاد می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ابتلا به بیماری سالک

عامل بیماری سالک انگل تک یاخته‌ای از گونه لیشمانیا است. فرد با نیش پشه‌ی خاکی آلوده به این انگل به بیماری سالک مبتلا خواهد شد. انگل در بدن پشه خاکی ماده رشد و تکثیر می‌کند. این حشره بیشتر در مناطق مرطوب در طول زمان‌های گرم‌تر سال و در هنگام شب تا طلوع خورشید فعال است‌.
حیوانات اهلی، مانند سگ‌ها می‌توانند به عنوان ناقل این انگل عمل کنند. گاهی چرخه انتقال انگل از حیوان به پشه خاکی و سپس به انسان است. امکان انتقال انگل از انسان به انسان از طریق انتقال خون و یا از طریق استفاده از سرنگ آلوده مشترک وجود دارد. در برخی از نقاط جهان، چرخه انتقال بیماری از انسان به پشه خاکی و سپس دوباره به انسان است.

علائم و نشانه های بیماری سالک

علت و علائم بیماری سالک

افراد در معرض خطر ابتلا به سالک

انواع سالک

این بیماری در سه نوع طبقه‌بندی می‌شود:

تشخیص سالک

از روش‌های آزمایشگاهی مختلفی می‌توان برای تشخیص بیماری سالک، شناسایی انگل و همچنین برای شناسایی گونه (نوع) لیشمانیا استفاده کرد. برخی از روش‌ها فقط در آزمایشگاه‌های مرجع موجود هستند. نمونه‌های بافتی به عنوان مثال، از زخم‌های پوستی (برای لیشمانیوز جلدی) یا از مغز استخوان (برای لیشمانیوز احشایی) می‌توانند برای انگل زیر میکروسکوپ، در کشت‌های خاص و با آزمایش‌های مولکولی بررسی شوند. در لیشمانیوز احشایی، تشخیص از طریق ترکیب علائم بالینی با آزمایش‌های انگلی یا سرولوژیکی (مانند تست‌های تشخیصی سریع) انجام می‌شود. در بیماری سالک پوستی و مخاطی تست‌های سرولوژیک ارزش محدودی دارند و تظاهرات بالینی با تست‌های انگلی تشخیص را تأیید می‌کند. آزمایش‌های خونی که آنتی‌بادی (یک پاسخ ایمنی) به انگل را تشخیص می‌دهند، می‌توانند برای موارد لیشمانیوز احشایی مفید باشند. معمولاً آزمایشاتی برای جستجوی خود انگل (یا DNA آن) نیز انجام می‌شود.

عوارض سالک

سالک می‌تواند باعث چندین عارضه‌ی کشنده شود. سالک پوستی در ایجاد موارد زیر دخیل است:

  1. آسیب به کبد
  2. آسیب به طحال
  3. آسیب به سیستم ایمنی بدن
  4. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف (ایدز و غیره) که به خونریزی و تب دچار هستند در خطر بالاتری برای ابتلا به سالک احشایی و عوارض آن قرار دارند. این بیماری معمولاً در این مرحله نسبت به داروها نیز مقاوم است.

درمان بیماری سالک

روش های مؤثر درمان این دو عارضه ی پوستی با توجه به شدت، عمق و وسعت ناحیه ی عارضه دیده ی پوست توسط پزشک متخصص پوست با بررسی و معاینه پوست تجویز خواهد شد، این روش های درمانی عبارتند از:

سایر روش های درمانی رفع جای سالک

پیشگیری از ابتلا به سالک

هیچ واکسن یا دارویی برای پیشگیری از سالک وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از آن این است که از گزیده شدن توسط پشه‌ی خاکی که ناقل این بیماری است، جلوگیری کنید. برای جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه‌ی خاکی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

همشهریان گرامی ! شما می‌توانید برای برجسته سازی گونه ها با روشهایی مانند تزریق ژل گونه یا تزریق چربی ، از طریق مراجعه به مطب دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان اقدام نمایید. شما می توانید جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :استادی [ 1402-08-12 ]
سلام خانم دکتر چه زمانی بیماری سالک منتقل می شود؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کک و مک چیست؟ رهایی از کک و مککک و مک چیست؟ رهایی از کک و مک

یکی از روش های درمان کک و مک صورت و بدن، لیزر می باشد که معمولاً درمان کک و مک با لیزر درمانی موفقیت آمیز بوده و رضایت بیماران را در پی دارد. انواع متعددی از لیزرها وجود دارند که می توان از آنها برای کاهش یا رفع کامل کک و مک استفاده کرد. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست با هایفوتراپیجوانسازی پوست با هایفوتراپی

هایفو به واقع نوین‌ ترین سیستم جوانسازی با روشی مدرن برای افزایش محسوس اثرات درمان‌ های جوانسازی پوست (مانند تحریک تولید کلاژن، بازسازی لایه‌ های پوست) است که بدون نیاز به تزریق، برش و یا لیزر و همچنین بدون هیچ نیازی به دوره نقاهت اعمال اثر می‌ کند. ... ادامه مطلب

برای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانیدبرای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانید

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش‌ های برطرف کردن چین و چروک‌ و جلوگیری از ایجاد آنها است. توجه به مراقبت‌ های بعد از بوتاکس باعث می‌ شود نتایج تزریق بوتاکس در صورت رعایت دقیق توصیه‌ های پزشک بسیار بهتر خواهند شد و زودتر ثابت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

رفع و درمان اسکار و جای سوختگیرفع و درمان اسکار و جای سوختگی

اسکار سوختگی ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. اسکار سوختگی نه تنها به علت تغییراتی که در ظاهر فرد ایجاد می کند بلکه به علت اثراتی که بر روی حرکت نواحی درگیر و افزایش حساسیت این نواحی اعمال می نماید، اثرات منفی را بر کیفیت زندگی فرد دارد. در ادامه به روش های درمان و رفع اسکار سوختگی میپردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465