علائم و درمان قارچ ناخن دست و پا
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / علت ایجاد قارچ ناخن دست و پا

علت ایجاد قارچ ناخن دست و پا

قارچ ناخن یک بیماری شایع است که به صورت یک لکه سفید یا زرد در زیر نوک ناخن دست یا ناخن پا دیده می‌شود. با عمیق شدن عفونت قارچی، قارچ ناخن ممکن است باعث تغییر رنگ ناخن، ضخیم شدن و خرد شدن لبه ناخن شود. قارچ ناخن می‌تواند چندین ناخن را تحت تأثیر قرار دهد. به قارچ ناخن، اونیكومایكوز نیز گفته می‌شود. هنگامی كه قارچ نواحی بین انگشتان پا و پوست شما را آلوده كند، به آن بیمار پای ورزشكار (tinea pedis) می‌گویند. انجام چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌تواند به جلوگیری از عفونت قارچی ناخن کمک کند. اگر اقدامات مراقبتی کمکی نکرده و به طور قابل توجهی شاهد تغییر رنگ، ضخامت یا تغییر شکل و ناخن هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت ایجاد قارچ ناخن دست و پا

با افزایش سن، ناخن شکننده و خشک می‌شود. این منجر به شکستن ناخن‌ها و ورود باکتری‌های بیشتر به ناخن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که عفونت ناخن در افراد مسن بیشتر از کودکان است، حتی اگر کودکان زمان بیشتری را در فضای باز با کفش بسته و جوراب می‌گذرانند. به غیر از پیری ناخن عواملی از جمله گردش خون و سیستم ایمنی ضعیف و نگهداری نامناسب دست و پا این عفونت‌ها را تقویت کرده و باعث ایجاد قارچ می‌شوند. با این حال، عوامل خاص دیگری وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به قارچ ناخن را افزایش دهد. این موارد شامل:

تعریق شدید

افرادی که بیشتر عرق می‌کنند یا عرق بدنشان بوی بد می‌دهد بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ناخن هستند. از آنجا که دست و پای پوشیده به دلیل تعریق زیاد مرطوب و گرم خواهد بود، این شرایط ایده آلی برای رشد باکتری‌ها خواهد بود.

داشتن سابقه بیماری پای ورزشكار

به محض بروز عفونت قارچی، به احتمال زیاد با گذشت زمان بارها و بارها اتفاق خواهد افتاد. از آنجا که باکتری‌ها با سرعت بسیار بالایی تکثیر می‌شوند، ریشه کن کردن تمام باکتری‌ها از بدن تنها ممکن نیست، بنابراین تنها راه حل ایجاد شرایطی است که اجازه می‌دهد رشد باکتری‌ها در زیر سطح خطرناک متوقف و کنترل شود.

پابرهنه راه رفتن

همانطور که پوشیدن چکمه‌های بسته بیشتر خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را ایجاد می‌کند، راه رفتن با پای برهنه نیز می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد. به ویژه در مناطق مرطوب، مانند استخرهای شنا، کلبه‌های ساحلی، سالن‌های ورزشی و توالت‌های عمومی که شرایط مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم است. باکتری‌ها در چنین شرایطی از میزبانی به میزبان دیگر منتقل می‌شوند.

آسیب پوست یا ناخن

قسمت آسیب دیده ناخن یا پوست اطراف ناخن به احتمال زیاد مورد حمله باکتری‌ها قرار می‌گیرد. این فرایند پسوریازیس نام دارد. در پسوریازیس، سلول‌های مهارتی به سرعت تقسیم می‌شوند تا آسیب پوست را جبران کنند و تقسیم سرعت سلول‌ها باعث تشکیل سلول‌های اضافی پوست می‌شود تا یک پوشش سخت و تکه‌ای روی پوست ایجاد کند. این یک بیماری مزمن است که اغلب می‌رود و برمی‌گردد.

بهداشت ضعیف

احتمالاً شایع‌ترین دلیل عفونت‌های مکرر انگشتان دست و پا بهداشت ضعیف است. شستن پا و دست‌ها به از بین بردن آلودگی‌ها و باکتری‌های جمع شده روی پوست در طول روز کمک می‌کند. حتی وقتی پوست ما احساس خشکی و تمیزی می‌کند، این باکتری‌ها ممکن است هنوز وجود داشته باشند و با رسیدن به شرایط مطلوب، به خوبی رشد کنند و باعث عفونت شوند.

علائم قارچ ناخن

عفونت قارچی ناخن ممکن است بخشی از ناخن، کل ناخن یا چندین ناخن را درگیر کند. علائم شایع عفونت قارچی ناخن عبارتند از:

برای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس کلیک کنید

افراد در معرض ابتلا به قارچ ناخن

علل مختلفی برای عفونت قارچ ناخن وجود دارد. هر علتی درمان مخصوص به خود را دارد. اگرچه بسیاری از علل عفونت قارچی ناخن قابل پیشگیری هستند، برخی از عوامل خطر، احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهند. این عوامل خطر ساز عبارنند از:

عفونت ناخن در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد و این عفونت در بزرگسالان بیشتر از قارچ ناخن در کودکان دیده می‌شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما اغلب به این نوع عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شود، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده به آنها نیز بیشتر است. افراد مسن در معرض خطر بالایی برای ابتلا به عفونت قارچی ناخن هستند؛ زیرا گردش خون ضعیف‌تری دارند. همچنین با افزایش سن، ناخن‌ها کندتر رشد کرده و ضخیم‌تر می‌شوند.

انواع قارچ ناخن

عفونت زیر ناخنی انتهایی

عفونت زیرناخنی انتهایی رایج ترین نوع عفونت قارچی ناخن است که هم در ناخن های دست و هم در ناخن های پا دیده می شود. در صورت بروز عفونت، لبه ی بیرونی ناخن ناهموار میشود و رگه های زرد یا سفیدی روی ناخن به وجود می آید. عفونت، بستر ناخن و سطح زیرین آن را درگیر می کند.

عفونت سفید سطحی

عفونت های سفید سطحی، معمولاً در ناخن های پا دیده می شود. نوعی قارچ خاص لایه ی سطحی ناخن را درگیر می کند و نقاط سفیدی روی ناخن به وجود می آورد. در نهایت، این نقاط سفید کل ناخن را فرا گرفته و ناخن زبر، نازک و مستعد شکنندگی می گردد. این نقاط ممکن است به حفره تبدیل یا پوسته پوسته شوند.

عفونت زیر ناخنی پروکسیمال

عفونت های زیر ناخنی پروکسیمال رایج نیستند؛ اما می توانند در ناخن های دست یا پا دیده شوند. با رشد عفونت به سمت بالا، نقاط زرد رنگی در بستر ناخن به وجود می آید. این عفونت معمولاً در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند رخ می دهد. همچنین می تواند در اثر زخم در ناخن به وجود آید.

عفونت کاندیدایی

عامل این نوع عفونت مخمر کاندیدا است. این مورد ناخن هایی را که قبلاً عفونت داشته یا صدمه دیده بوده را درگیر می کند. کاندیدا معمولاً ناخن های دست را درگیر می کند و اغلب در افرادی دیده می شود که دستانشان زیاد با آب در تماس است. این عفونت ها معمولاً در کوتیکول اطراف ناخن شروع می شود و باعث تورم، قرمزی و حساسیت نسبت به لمس می شود. ناخن ممکن است کمی از بستر جدا شود یا کاملاً کنده شود.

تشخیص قارچ ناخن

ممکن است عفونت های دیگری در ناخن ایجاد شود و ظاهراً شبیه به عفونت قارچی باشد، تنها راه تشخیص قطعی مراجعه به پزشک است. وی قسمتی از ناخن را می خراشد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند. در بعضی موارد پزشک نمونه را برای تحلیل و تشخیص به آزمایشگاه می فرستد.

عوارض قارچ ناخن

عوارض عمده ی عفونت قارچی ناخن عبارتند از:

1. عود مجدد عفونت
  2. از دست دادن موقتی ناخن آلوده به عفونت
  3. تغییر رنگ ناخن
  4. گسترش عفونت به اعضای دیگر بدن یا جریان خون
  5. ایجاد عفونت باکتریایی پوستی به نام سلولیت

درمان قارچ ناخن دست و پا

درمان‌های قارچ ناخن از نوع تا مرحله عفونت و شدت آن متفاوت است. پس از آلوده شدن، بهبودی کامل بیمار هفته‌ها طول می‌کشد. رایج‌ترین روش‌های درمانی، همراه با برخی از داروهای خانگی، در زیر ذکر شده است:

اغلب پزشکان کرم‌هایی را برای عفونت‌های قارچی تجویز می‌کنند. این تقریباً یک قسمت اساسی از درمان است. هدف از این کرم‌ها تشکیل یک لایه محافظ بر روی عفونت قارچی است که می‌تواند باعث جمع شدن میکروب‌ها و ذرات خاک شود و به ناحیه عفونت بچسبد. این امر احتمال بدتر شدن عفونت را کاهش می‌دهد و برای ناحیه ناخن پزشک حتی ممکن است لاک ناخن ضد قارچ را توصیه کند.

مصرف داروهای خوراکی ضد قارچ مؤثرترین راه برای درمان عفونت قارچی است. بهترین روش برای درمان عفونت، از بین بردن میکروب‌ها از درون است. برخی از داروهای ضد قارچ شامل تربینافین (لامیزیل) و ایتراکونازول (اسپورانوکس) هستند. هدف این داروها تشویق به رشد ناخن جدید عاری از عفونت است و به تدریج جای ناخن قدیمی را می‌گیرد؛ اما اشکال در مصرف داروهای خوراکی این است که ممکن است برای بزرگسالان بالای 65 سال کاملاً مؤثر نباشند. دلیل این امر متابولیسم کند آنها است. یکی دیگر از محدودیت‌های این دارو این است که نتیجه تا پایان رشد کامل ناخن قابل مشاهده نیست، ممکن است انجام این روش 4 ماه طول بکشد.

این یک فرآیند بسیار دردناک است؛ اما پزشکان آن را هنگام ترس از شیوع عفونت به ناخن‌های دیگر و مناطق اطراف آن نیز توصیه می‌کنند. جراحی را می‌توان با داروی موضعی ترکیب کرد تا رشد قارچ را کاهش و سرعت رشد ناخن جدید را افزایش دهد. دلیل دیگری که پزشک ممکن است حذف ناخن را پیشنهاد کند، درمان عفونت قارچی در بستر زیر ناخن است؛ زیرا در صورت وجود ناخن روی قارچ، نمی‌توان مستقیماً دارو را در مناطق آلوده استفاده کرد.

لیزر درمانی یکی از اختراعات اخیر و مهم در درمان عفونت‌های قارچی ناخن است. برخی از افرادی که تمایلی به مصرف داروهای خوراکی ندارند، به درمان ناخن مبتنی بر لیزر می‌پردازند.

روغن‌های اساسی با مواد ضد باکتری، ضد میکروبی، ضد قارچ و آنتی اکسیدان‌ها بسته بندی شده اند. تمام این خواص برای از بین بردن باکتری‌ها و کاهش عفونت های آنها ایده آل است. برای درمان عفونت با روغن‌های اساسی مهم است که روغنها باید اورگانیک باشند. برخی از روغن‌های اساسی که برای درمان عفونت‌های قارچی شناخته شده اند شامل روغنهای اساسی اکالیپتوس، پونه کوهی و درخت چای است. فقط هر روز با استفاده از پنبه روی محل آلوده کمی آغشته کنید.

پیشگیری از قارچ ناخن

امروزه حجم کم موها یا تاسی به دلیل ریزش مو به یکی از دغدغه های اساسی افراد در مورد ظاهرشان بدل شده است. اگر چه در برخی موارد انواع روشهای درمانی برای ریزش مو ممکن است موثر نباشد؛ ولی در اغلب موارد، استفاده از شیوه های جدید درمانی از قبیل مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید ، و بکارگیری روشهایی مانند مزوتراپی، پی آر پی، هیر فیلر و ... می‌تواند موجب رضایت افراد از افزایش موهایشان باشد. اگر شما هم با ریزش مو مواجه هستید؛ می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان، از مناسب ترین و بهترین روش درمانی استفاده نمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :هستی [ 1402-08-02 ]
من همیشه دو تا شصت هام قارچ میگیره البته دستم خیلی زیر آب هست ولی چرا فقط دو تا شصتهام اینجوره ؟

اثرات تزریق هیر فیلر در رفع ریزش مواثرات تزریق هیر فیلر در رفع ریزش مو

روش های زیادی برای نگهداری و درمان مشکلات مربوط به مو وجود دارد. یکی از این روش ‌ها هیر فیلر است. ... ادامه مطلب

کک و مک چیست؟ رهایی از کک و مککک و مک چیست؟ رهایی از کک و مک

یکی از روش های درمان کک و مک صورت و بدن، لیزر می باشد که معمولاً درمان کک و مک با لیزر درمانی موفقیت آمیز بوده و رضایت بیماران را در پی دارد. انواع متعددی از لیزرها وجود دارند که می توان از آنها برای کاهش یا رفع کامل کک و مک استفاده کرد. ... ادامه مطلب

آیا لیزر برای درمان جوش صورت مفید است؟آیا لیزر برای درمان جوش صورت مفید است؟

جوش یک اختلال پوستی است که باعث ایجاد لکه‌ های مختلفی نظیر جوش‌ های سرسیاه، جوش‌ های سرسفید، کورکها، برآمدگی و تورفتگی ها می‌ شود. لیزر درمانی یک روش درمانی تهاجمی است که در این روش با استفاده از اشعه، جای جوش را برطرف می کنند. ... ادامه مطلب

معرفی بوتاکس زئومین XEOMIN آلمانمعرفی بوتاکس زئومین XEOMIN آلمان

امروزه استفاده از روشهای مختلف پزشکی برای جوانسازی و ترمیم پوست صورت رایج شده است. یکی از این روشها تزریق بوتاکس است که چندین سال است طرفداران ویژه خود را پیدا کرده است. بوتاکس زئومین یکی از بهترین برندهای بوتاکس در دنیا می‌ باشد که در این بخش به معرفی آن پرداخته ایم ... ادامه مطلب