افراد مستعد ابتلا به دمودکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / انگل دمودکس مایت چیست و چگونه درمان میشود؟

انگل دمودکس مایت چیست و چگونه درمان میشود؟

انسان میتواند میزبان مناسبی برای بسیاری از جانداران ریز میکروسکوپی باشد و یک نمونه از این مهمانهای ناخوانده در پوست انسان، انگلی است به نام دمودکس. چرخه حیات این مایت ها 5 مرحله است. مایتهای دمودکس شبها در سطح پوست انسان جفتگیری میکنند و پس از حدود 12 ساعت داخل فولیکولهای مو و یا غدد سباسه تخم گذاری میکنند. هر مرحله تخم گذاری حدود 50 تا 60 تخم به همراه دارد که در فولیکول و غدد چربی قرار میگیرند. تخمها پس از چند روز تبدیل به لارو و نوزادان شش پا می شود که پس از طی یک هفته بالغ میشوند تا به چرخه تولید مثل وارد شوند. دوره بلوغ تا بزرگسالی آنها حدود یک هفته میباشد و طول عمر یک انگل دمودکس در حدود 30 تا 90 روز است. این جانداران تمامی مواد زائدی که در طول زندگی در بدنشان تولید میشود درون بدن نگه میدارند تا زمانی که بمیرند. انگلهای دمودکس انگلهایی می باشند که در فولیکولهای مو و غدد چربی پوست انسان زندگی میکنند.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی ، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست ، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

علائم دمودکس

این جانداران تمامی مواد زائدی که در طول زندگیشان در بدنشان تولید میشود درون بدن نگه میدارند تا زمانی که بمیرند و همین امر میتواند باعث تشدید:

و دیگر بیماریهای پوستی و جلدی و بسیاری از مشکلات پوست و مو شود.

انگل دمودکس مایت

افراد مستعد ابتلا به دمودکس

تاکنون موارد مختلفی به عنوان ریسک فاکتورهای انگل دمودکس مایت عنوان شده‌اند و این انگل می‌تواند در هر کدام از این شرایط مشکلاتی را برای افراد ایجاد نماید. از جمله اصلی‌ ترین گرو‌هایی که در معرض این انگل قرار دارند می‌توان به مواردی همچون: مبتلایان به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی همچون ایدز، افراد دارای پوست‌های چرب، افرادی که پوست آنها به دلیل حساسیت‌ها مداوم و شدید ضعیف و نازک شده است و افراد میانسال اشاره کرد. این انگل می‌تواند نقاطی به غیر از پوست صورت و موی سر را آلوده نماید و مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. پوست ناحیه قفسه‌ ی سینه و مژه‌ها از دیگر مناطقی هستند که انگل دمودکس در آنها مشاهده شده است و موجب بروز علائمی متعددی گردیده است. همچنین، احتمال ابتلای افرادی که بیش از سایرین با خاک و یا حیوانات مختلف در ارتباط هستند به این انگل بیشتر است؛ زیرا خاک و حیواناتی همچون سگ منبع اصلی انگل دمودکس مایت محسوب می‌شوند و ارتباط طولانی مدت با آ‌ها می‌تواند خطر ابتلا به این انگل را افزایش دهد.

نقاط ایجاد دمودکس

دمودکس به طور معمول بر روی صورت از جمله اطراف گونه، بینی، چانه، پیشانی، شقیقه، مژه، ابرو، پوست سر، گردن، گوش ها و سایر نواحی مانند اطراف لب ها، داخل قفسه سینه و گاهی ممکن است در اطراف آلت تناسلی، باسن و غدد خارج رحمی نیز یافت شوند. معمولاً آلودگی با دمودکس برویس بیشتر در صورت و گردن و سینه می باشد؛ ولی آلودگی دمودکس فولیکولاروم توزیع گسترده تری در سطح پوست بدن دارد. به طور کل تجمع دمودکس مایت‌ها در غدد چربی پوست و فولیکول مو می‌تواند در تشدید بسیاری ازعارضه‌های پوستی موثر باشد.

انواع دمودکس

دمودکس فولیکولاروم (Demodex folliculorum) نوعی مایت با کرم ریز است که یکی از دو نوع انگل دمودکس می‌باشد. نوع دیگری از این انگل، دمودکس برویس (Demodex brevis) نام دارد که به انگل غدد سباسه (غدد چربی) معروف است. دمودکس فولیکولاروم بر خلاف برویس بیشتر بر روی پوست مشاهده می‌شود و بر روی فولیکول مو بر روی پوست زندگی می‌کند در نتیجه معمولاً در اطراف چشم‌ها و بر روی مژه‌ها شایع هستند و از روغن و هورمون‌های پوست تغذیه می‌کنند. وجود این انگل شایع بر روی پوست ناخوشایند است؛ اما در اغلب موارد مشکلی را ایجاد نمی‌کند. در برخی موارد ممکن است عامل مشکلات پوستی مانند راش‌های پوستی باشد. این موجودات در اندازه میکروسکوپی هستند و با چشم قابل مشاهده نخواهند بود. بروز این انگل در مردان شایع تر از زنان است و معمولاً افراد در سنین 20 الی 30 سال را تحت تأثیر خویش قرار می‌دهد.

تشخیص دمودکس

انواع مختلف انگل دمودکس مناطق مختلفی از پوست و مو را درگیر می‌کنند و مشکلات رایج مربوط به این انگل بیشتر در فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست و مو دیده می‌شوند و می‌توانند عوارض ذکر شده را ایجاد نمایند. انگل دمودکس مایت جزء انگل‌های میکروسکوپی می‌باشد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را با چشم غیر مسلح تشخیص داد. بهترین و اصلی‌ترین روش تشخیص این انگل با استفاده از میکروسکوپ می‌باشد و در آن پزشک، نمونه‌ی کوچکی از پوست سر و یا مناطق مشکوک را برداشت می‌کند و با ارسال آن به آزمایشگاه‌های بالینی احتمال ابتلا به این انگل بررسی می‌شود.

درمان دمودکس

در بیشتر موارد انگل دمودکس را می‌توان در خانه درمان کرد. البته راه‌های خانگی درمان دمودکس در صورتی مؤثر است که همراه با علائم و نشانه‌های شدید و ناراحت کننده‌ای نباشد. در این بخش راهکارهای خانگی و پزشکی درمان کنه Demodex را بررسی خواهیم کرد:

درمان خانگی:

یکی از راه‌های درمان و به حداقل رساندن آثار منفی انگل دمودکس و پیشگیری از بروز عوارض آن بر روی پوست، مراقبت‌های فردی است که شامل موارد زیر می‌شود:

درمان پزشکی:

در صورتی که درمان‌های خانگی علائم انگل Demodex را کاهش ندهد، ممکن است که نیاز به دارو و درمان‌های پزشکی باشد. در صورت تشدید آثار منفی بیماری، پزشک داروهای خوراکی برای بیمار تجویز می‌کند. طول درمان دمودکس بسته به شدت و علائم دمودکس متفاوت است و بین 3 الی 4 ماه زمان می‌برد. همچنین مدیریت بیماری در افرادی که مبتلا به آکنه و روزاسه هستند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه از انواع روش‌های شیمیایی برای درمان انگل دمودکس استفاده می‌شود که برخی از آنها نتیجه مطلوبی به دنبال ندارند. این روش‌ها زمانی تجویز می‌شود که تعداد زیادی انگل بر روی پوست فرد وجود داشته باشد. احتمال دارد که پزشک مربوطه از مواد زیر برای درمان آثار منفی دمودکس استفاده ‌کند:

  1. کرم بنزیل بنزیل
  2. کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک
  3. مواد حاوی گوگرد
  4. مترونیدازول
  5. کروتامیتون
  6. پرمترین

هایفوتراپی روشی ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و عوارض ناشی از آن، پوست را جوانسازی کرده، لیفت می‌نماید. این روش در مطب دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان، با یکی از به روز ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن : 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مسعود [ 1402-08-02 ]
چه عواملی باعث میشه که این انگل به وجود بیاد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اگر برای اولین بار می خواهید بوتاکس تزریق کنید باید بدانید...اگر برای اولین بار می خواهید بوتاکس تزریق کنید باید بدانید...

روش های زیادی برای کند کردن روند پیری پوست و برگرداندن جوانی به آن ایجاد شده است. یکی از روش ها که در این زمینه می تواند مناسب باشد، بوتاکس است ... ادامه مطلب

جوش سرسیاه را درمان کنیدجوش سرسیاه را درمان کنید

جوش های سر سیاه گونه ای از جوش ها هستند که در سطح پوست رشد می کنند ... ادامه مطلب

روشهای ترکیبی لیفت و جوانسازی پوستروشهای ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست

در این مطلب روشهای هایفوتراپی، آر اف فرکشنال و لیزر فرکشنال را که هر کدام برای جوانسازی پوست موثر هستند را معرفی می نماییم. ... ادامه مطلب

چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟

مراقبت از پوست تضمین کننده زیبایی و شادابی چهره شما است که می توانید با انجام یک سری از روش‌ های مراقبتی و درمانی، پوستی سالم داشته باشید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465