کاربرد لیزر کم توان | فواید لیزر کم توان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / لیزر سرد یا لیزر کم توان چیست؟

لیزر سرد یا لیزر کم توان چیست؟

امروزه لیزر درمانی به عنوان برترین شیوه درمانی و کم تهاجمی ترین روش ممکن در دنیا شناخته شده است که توسط آن می توان به اهداف درمانی و زیبایی گسترده ای دست یافت. در لیزر کم توان همانطور که از نامش پیدا است از شدت تابش نور کم استفاده می شود و درصد آسیب رسانی ندارد بلکه روشی ایمن و بی خطر است که دارای کارایی های متعددی می باشد. لیزر‌های کم‌ توان (که با نام لیزر سرد شناخته می‌شوند) راهی موثر برای کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند بهبودی در بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بالینی هستند. از لیزردرمانی برای افزایش سرعت بازسازی بافت‌ها و تشکیل بافت‌های با کیفیت بالاتر و استحکام کششی بیشتر و همچنین برطرف کردن التهاب و کاهش درد در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود. لیزر کم توان علاوه بر اینکه تأثیرات بسیار خوبی در ترمیم و بازسازی و در شاخه های زیبایی پزشکی دارد برای درمان زخم ها در بیماری های مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که پرتوی لیزر بسیار کوچک و دقیق است، به ارائه دهندگان خدمات لیزر اجازه می دهد تا بدون آسیب، بافت را درمان کنند. امروزه در کلینیک های تخصصی پوست و مو شاهد این امر هستیم که از لیزر برای درمان، ترمیم و زیباسازی پوست استفاده های فراوانی می شود. انواع اسکار های موجود در نواحی مختلف بدن، پسوریازیس و درمان ریزش مو، آلوپسی و … همگی نمونه هایی از مواردی هستند که در این طیف درمانی قرار داده خواهند شد.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

مزایای لیزر کم توان

کاربردهای لیزر کم توان در زیبایی

ضایعات عروقی

برای درمان انواع ضایعات عروقی می توان از لیزر استفاده کرد . مواردی چون ماه گرفتگی ، رنگ های نازک پوستی ، قرمزی صورت و گردن و گوشت اضافه در بدن ( کلوئید ) با لیزر درمان می شود .

خالکوبی و ضایعات رنگدانه ای

ازجمله موارد دیگر استفاده از لیزر از بین بردن ضایعات رنگدانه ای پوست مانند کک و مک و خال های مادرزادی است . همچنین از طریق لیزر میتوان بدون آسیب رساندن به پوست اطراف ، خالکوبی را از بین برد .

درمان لکه های حاملگی ( ملاسما )

لکه های حاملگی ( ملاسما ) به هورمون ها وابسته هستند و بطور کامل از بین نمی روند . به وسیله ی درمان دارویی و لیزر میتوان این لکه ها را کمرنگ تر کرد . پس از کم رنگ شدن امکان بازگشت لکه ها وجود دارد ولی مدت زمان دقیقی برای اثر گذاری این درمان وجود ندارد و ممکن است پس از دو یا ده سال لکه ها دو مرتبه پر رنگ شوند .

لیزر کم توان

از بین بردن موهای زائد

برای از بین بردن موهای زائد و یا موهای اندام های بدن می توان از لیزر استفاده کرد . اثر گذاری لیزر در از بین بردن مو های تیره بیشتر است و موهای روشن و نازک به سختی توسط لیزر از بین می روند .

درمان جای جوش و جوانسازی پوست

لیزر برای از بین بردن یا کاهش چین و چروک صورت ، درمان آکنه ، اسکار زخم و جوانسازی پوست نیز استفاده می شود . در مواردی که به علت جوش های زیاد پوست دچار فرورفتگی های زیادی می شود، با استفاده از لیزر می توان باعث تحریک ساخته شدن سلول های پوستی جدید شد و تا هشتاد درصد مشکل فرورفتگی و جای جوش در پوست را برطرف کرد . البته درمان جای جوش به وسیله ی لیزر زمانی استفاده می شود که آکنه هنوز فعال نباشد . در غیر این صورت ابتدا باید از طریق دارو آکنه درمان شود و سپس از لیزر برای بهبود جای جوش استفاده شود .

درمان پسوریازیس

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی ، پسوریازیس می باشد که در این بیماری سلول های پوستی بیشتر از حد ریختن آنها تولید می شود . این بیماری درمان قطعی ندارد و برای کاهش علائم ‌بیماری از لیزر استفاده می شود .

درمان التهابات پوستی

در افرادی که از ژل پاژ استفاده کرده اند و دچار عوارض بلند مدت آن شده اند، بعد از تخلیه ی ژل التهاب رخ می دهد. استفاده از لیزر در کاهش التهاب و کبودی ناشی از عوارض ژل پاژ بسیار موثر است .

از بین بردن جای زخم و سوختگی

برای از بین بردن آثار زخم های مانند زخم جراحی و یا از بین بردن آثار سوختگی می توان از لیزر استفاده کرد.

درمان سلولیت ها

انواع لیزر کم‌ توان

لیزرهای کم‌توان از نظر نحوه تولید و ساختار همانند لیزرهای پرتوان هستند با این تفاوت که توان آنها پایین و اغلب در محدوده میلی ولت است، این لیزرها به نامهای :

عملکرد لیزر کم توان

در طول این روش، طول موج های متفاوت و پرتوهای خروجی کم توان، مستقیم به منطقه مورد نظر اعمال می شوند. سپس بافت بدن، پرتو را جذب می کند. پرتوهای قرمز و نزدیک به مادون قرمز سبب ایجاد واکنش می شوند و سلول های آسیب دیده با یک واکنش فیزیولوژکی پاسخ می دهند که منجر به بهبودی می شود. لیزر سرد که توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت یک دستگاه کوچک قابل حمل است که دسته‌ی آن به اندازه‌ی یک چراغ قوه است. سر دستگاه مستقیم روی ناحیه آسیب‌دیده قرار داد می‌شود و برای 30 ثانیه تا چند دقیقه نگه داشته می‌شود. مدت زمان تابش لیزر به ناحیه آسیب دیده، به اندازه‌ی بافت آسیب دیده و شدت امواج لیزری که توسط دستگاه لیزر تنظیم شده است، بستگی دارد.

مراقبت بعد از لیزر کم توان

زمان نقاهت و بهبودی اگرچه در افراد متفاوت خواهد بود؛ اما اصولاً پس از ۳ تا ۱۰ روز پوست بازسازی می‌شود و بهبودی کامل پیدا می‌کند. پزشک شما بلافاصله پس از درمان با لیزر، دستورالعمل‌های مراقبتی را ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر است:

لیزر کم توان در درمان زخم

لیزر درمانی کم توان (LLLT) یک روش پزشکی است که برای درمان درد و سرعت بخشیدن به بهبود زخم استفاده می شود. این درمان از لیزرهای کم توان برای تغییر روند بهبود در سطح سلولی استفاده می کند. در حالی که دقیقاً مشخص نیست که لیزر کم توان چگونه عمل می کند، تصور می شود که کاهش التهاب با کاهش تعداد مواد شیمیایی سلولی و آنزیم های مرتبط با درد و التهاب مرتبط باشد. مکانیسم دیگر ممکن است به تحریک سلول ها برای افزایش تولید آنزیم های خاصی که بر تکثیر سلول ها و یا تقسیم سلول ها اثر می گذارد مربوط شود، بنابراین افزایش سرعت بهبود زخم افزایش می یابد. به نظر می رسد که اثرات لیزر کم توان با طول موج خاص خود لیزر درمانی ارتباط دارد. طول موج ایده آل یا دوز، مدت زمان و محل درمان برای هر بیماری و زخم منحصر به فرد است.

موارد منع استفاده از لیزر کم توان

محققان توصیه میکنند در موارد زیر از لیزر کم توان استفاده نشود:

  1. در بیماران دارای پیس میکرقلبی (Pacemaker)
  2. در طی سه ماه اول بارداری
  3. بیماران دارای سرطان و انواع بدخیم
  4. بیماران دارای تشنج یا صرع
  5. کودکان در حال رشد (درصفحات استخوانی)
  6. روی غده تیروئید
  7. روی چشم بدون عینک محافظ

عوارض جانبی لیزر کم توان

از آنجا که در این روش، از نور و گرما برای درمان زخم و سلول‌های آسیب‌دیده پوستی استفاده می‌شود، ممکن است عوارض جانبی از قبیل زخم، تورم خارجی، سرخی، خونریزی و درد مشاهده شود. عوارض خفیف باید طی چند روز بهبود یابند و درصورت بروز علائم عفونت مانند افزایش قرمزی یا درد شدید به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی در پوست صورت گیرد. علائم دیگر عفونت پوستی شامل ایجاد آبسه یا دانه‌های چرکی در نزدیکی محل لیزر است.

جوانسازی با لیزر CO2 فرکشنال نوعی درمان پوستی است که توسط متخصص پوست برای کاهش جای جوش، چین‌وچروک‌ها و سایر ناهنجاری‌های پوستی انجام می‌شود. جوانسازی با لیزر CO2 فرکشنال یا فرکسل توسط دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهادری [ 1402-07-30 ]
سلام خسته نباشید برای درمان واریس پا و صورت هم میشه از لیزر کم توان استفاده کرد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش از بین بردن موهای زائد هورمونیروش از بین بردن موهای زائد هورمونی

موهای زائد هورمونی و یا هیرسوتیسم از جمله شایع ترین بیماری های موهای زائد است که در نتیجه تولید افراطی و یا عملکرد هورمونی با نام آندروژن در بدن رخ می دهد. این هورمون توسط تخمدان ها یا غدد فوق کلیوی ترشح شده و به شکل موضعی در پیاز مو تولید می شود. ... ادامه مطلب

بهترین سن برای تزریق بوتاکس چه زمانی است؟بهترین سن برای تزریق بوتاکس چه زمانی است؟

افزایش سن، باعث ایجاد تغییراتی در بافت پوست می گردد. در نتیجه این تغییرات، نشانه هایی مثل چین و چروک و افتادگی پوست مشاهده می شود. ... ادامه مطلب

منافذ باز پوست به چه وضعیتی گفته میشود؟منافذ باز پوست به چه وضعیتی گفته میشود؟

از آنجایی که این منافذ باز پوست، زیبایی پوست را تحت تأثیر قرار می دهند، امکان دارد که سبب ناراحتی و نگرانی افراد شود و در واقع یکی از مشکلات پوستی محسوب می شوند. در ادامه این بخش راه های رفع پوست پرتقالی را برای شما آوده ایم ... ادامه مطلب

با عجیب ترین کاربرد بوتاکس آشنا شوید؛ تزریق بوتاکس به عضله جوندهبا عجیب ترین کاربرد بوتاکس آشنا شوید؛ تزریق بوتاکس به عضله جونده

عضلات جونده عضلاتی هستند که در پشت فک قرار دارند و به ما اجازه می دهند تا جویدن را انجام دهیم . بزرگی این عضلات که با نام هایپرتروفی عضله ماستر شناخته می شود می تواند موجب گردد که شکل صورت پهن و مربعی شکل به نظر بیاید.تزریق بوتاکس به عضله ماستر، عجیب ترین کاربرد بوتاکس است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465