مهمترین مراقبتهای قبل و بعد از تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / برای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانید

برای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانید

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش‌های برطرف کردن چین و چروک‌ و جلوگیری از ایجاد آنها است. این روش زیبایی بدون نیاز به جراحی و توسط پزشک انجام می‌شود. بوتاکس ماده‌ای است، تهیه شده از سم باکتری کلستریدیوم که آن را سم بوتولینوم (Botulinum toxin) می‌نامند. این سم پس از تزریق به زیر پوست منجر به فلج موقت و بی‌حرکتی عضلات آن قسمت از بدن می‌شود و همین موضوع از ایجاد چین و چروک در آن ناحیه جلوگیری می‌کند. بعد از هر عمل زیبایی مراقبت‌های خاصی لازم است که بر روی نتایج آن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر عوارض شود. توجه به مراقبت‌های بعد از بوتاکس باعث می‌شود نتایج تزریق بوتاکس در صورت رعایت دقیق توصیه‌های پزشک بسیار بهتر خواهند شد و زودتر ثابت می‌شوند. همچنین عوارض بعد از تزریق نیز نهایتاً ظرف چند ساعت برطرف می‌شوند و فرد بدون نگرانی از وجود تورم یا کبودی می‌تواند بیرون از خانه به کارهای خود بپردازد. رعایت موارد توصیه‌شده قبل و بعد از تزریق بر روی ماندگاری نتایج نیز تأثیرگذار است و هزینه‌های شما برای تمدید بوتاکس را کاهش خواهد داد.

امروزه یکی از رایج ترین اقداماتی که در کلینیک های تخصصی پوست صورت می‌گیرد؛ تزریق بوتاکس است. این عمل با استفاده از موادی مانند بوتاکس دیسپورت و مصپورت در مطب دکتر عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حصل فرمایید.

کاربردهای بوتاکس

بوتاکس بیشتر به عنوان فرآورده‌ای تزریقی برای درمان چین و چروک‌ها و خطوط صورت شناخته می‌شود. به طور کلی کاربردهای بوتاکس را می‌توان به دو دسته‌ی زیبایی و درمانی تقسیم کرد.

کاربردهای زیبایی

  1. درمان چین و چروک‌های طرفین چشم‌ها که به چین‌های پنجه کلاغی معروف است.
  2. محو کردن خط اخم (بین دو ابرو)
  3. رفع خطوط افقی پیشانی
  4. از بین بردن چروک‌های گردن
  5. بالا بردن گوشه‌های لب
  6. بالا بردن نوک بینی.

کاربردهای درمانی

  1. افتادگی پلک
  2. پریدن پلک یا پرش عضلات چشمی
  3. میگرن مزمن
  4. اسپاسم عضلات گردن
  5. مثانه‌ی پرکار یا بیش فعال
  6. تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز)
  7. برخی از اختلالات عصبی مانند فلج مغزی (سربرال پالزی)

مزایای تزریق بوتاکس

مراقبتهای بعد از بوتاکس

روش تزریق بوتاکس

ابتدا پزشک باید پوست و وضعیت خطوط ایجاد شده را بررسی کند. پزشک، نواحی مناسب برای تزریق را مشخص می نماید و سپس اقدام به تزریق بوتاکس می نماید. نواحی تزریق ابتدا باید کاملاً از مواد آرایشی تمیز شده و سپس با پد الکلی استریل شوند. تزریق بوتاکس تنها چند دقیقه طول می کشد و در بسیاری از مواقع نیازی به بیحسی نمی باشد؛ اما بهتر است که قبل از تزریق بوتاکس بیحسی انجام شود تا از بروز درد و ناراحتی برای فرد جلوگیری شود. بوتاکس با یک سوزن ریز به عضلات خاص و در نواحی تعریف شده تزریق می شود. عمل تزریق، درد و خونریزی ندارد، فقط حین تزریق سوزش مختصری در محل تزریق احساس می شود.

مراقبتهای قبل از تزریق بوتاکس

باید یک هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف‌ دارو‌های رقیق‌کننده خون دوری کرد. همچنین یک هفته قبل از تزریق بوتاکس، نباید روغن ماهی، ویتامین‌هایی مانند ویتامین E، چای سبز، دارچین، زنجبیل و مشروب خورد. مسکن‌هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن را قبل از درمان کنار بگذارید؛ زیرا این نوع دارو‌ها مانع از لخته شدن خون می‌شوند و احتمال بروز کبودی را افزایش می‌دهند.

حدود ۱۰ روز قبل از تزریق بوتاکس از الکل دوری کنید. الکل خون را رقیق کرده و احتمال بروز شرایط خطرساز را افزایش می‌دهد.

مصرف سیگار و قلیان سبب می‌شود تا روند بهبودی به شدت کاهش یابد. در نتیجه می‌توان شاهد بروز عوارض جانبی در حین درمان و بعد از آن بود. به همین دلیل توصیه می‌شود کاندید‌های تزریق بوتاکس حداقل ۱ هفته قبل از تزریق بوتاکس مصرف دخانیات را کنار بگذارند.

از دیگر مواردی که حتماً باید قبل از تزریق بوتاکس به آن توجه داشت، خودداری از برنزه کردن پوست است؛ زیرا پوست‌هایی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند از حساسیت بالایی برخوردار بوده و تا حد امکان پزشک برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، از تزریق بوتاکس در این پوست‌ها خودداری می‌کند.

کسانی که به دنبال تزریق بوتاکس هستند حتماً باید قبل از اقدام به این کار سوابق بیماری خود را با پزشک مربوطه در میان بگذارند. با این کار می‌توان اقدامات لازم قبل و بعد از تزریق را انجام داد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن، سابقه تبخال، بیماری‌های عصبی و … اشاره کرد.

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس

  1. تا 24 ساعت بعد از تزریق، پیاده روی و ورزش نکنید.
  2. تا 4 ساعت بعد از تزریق، دراز نکشید و طولانی مدت خم نشوید.
  3. تا 2 ساعت بعد از تزریق، با عضلات صورت کار کنید و محل‌های تزریق را کمپرس سرد نمایید.
  4. تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، محل تزریق را ماساژ ندهید و حتی کرم نمالید.
  5. تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، حمام نکنید و از سونا و جکوزی و استخر استفاده نکنید.

شستن صورت بعد از بوتاکس

در ۲۴ ساعت اول از هر گونه فشار و مالش در ناحیه تزریق صورت خودداری کنید؛ چرا که دستکاری این ناحیه می‌تواند سبب پخش شدن ماده بوتاکس در سایر بافت‌های اطراف شود که نتیجه ناخوش‌آیندی را در پی دارد؛ بنابراین اگر قصد شست و شو صورت بعد از تزریق بوتاکس را دارید حتماً دقت کنید تا بدون کمترین فشاری و با آب ولرم این کار را انجام دهید.

چند روز بعد از بوتاکس میتوان مو را رنگ کرد؟

بهتر است بعد از 2 هفته که بوتاکس اثر گذاری خود را انجام داد موها را رنگ کنید.

بعد از بوتاکس چه کرمی استفاده کنیم؟

  1. اگر دچار کبودی بعد از انجام بوتاکس شدید می‌توانید از کرم‌های ضد کبودی و ویتامین k برای کاهش کبودی و تسریع بهبودی آن استفاده کنید.
  2. نور خورشید و اشعه های یو وی حاصل از آن برای پوست ضرر دارد، در نتیجه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بعد از تزریق بوتاکس تا ۴۸ ساعت در مقابل نور خورشید قرار نگیرید. بعد از گذشت ۴۸ ساعت حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و سعی کنید در مقابل نور مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. کرم ضد آفتاب بهتر است دارای اس پی اف ۳۰ باشد.

استفاده از کرم دور چشم بعد از بوتاکس

استفاده از کرم‌های دور چشم روش مناسبی برای محافظت از پوست این نواحی می‌باشد و شما می‌‌توانید با استفاده مداوم از این کرم‌ها پس از درمان میزان ماندگاری این تکنیک را افزایش دهید. این کرم‌ها ضمن محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید که یکی از عوامل کاهش عمر مفید بوتاکس محسوب می‌شود، با افزایش آب میان بافتی سلول‌های پوست، طراوت و شادابی بیشتری را برای پوست نواحی اطراف چشم شما به همراه خواهند داشت و استفاده‌ی مداوم از آنها می‌تواند نتایج خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

بند انداختن صورت بعد از بوتاکس

معمولاً برای انجام کارهایی مانند اصلاح صورت بعد از بوتاکس، مرتب کردن ابروها و وکس صورت، باید حداقل یک هفته به نواحی مورد نظر زمان داده تا بوتاکس تأثیر صد‌در‌صدی خود را روی آنها گذاشته و سپس نسبت به انجام آن‌ کارها اقدام کنید. معمولاً برای انجام کارهایی مانند اصلاح صورت بعد از بوتاکس، مرتب کردن ابروها و وکس صورت، باید حداقل یک هفته به نواحی مورد نظر زمان داده تا بوتاکس تأثیر صد‌در‌صدی خود را روی آنها گذاشته و سپس نسبت به انجام آن‌ کارها اقدام کنید.

خوابیدن بعد از بوتاکس

بر اساس توصیه پزشکان نحوه خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس به این شکل است که در چند روز اول اصلاً به حالت دمر نخوابید و حتماً به پشت دراز بکشید تا از ایجاد ناهمواری در زیر پوست جلوگیری شود. حتی نباید به پهلو نیز دراز بکشید.

موارد منع تزریق بوتاکس

ماندگاری بوتاکس

اثرات بوتاکس سه تا شش ماه به طول می انجامد که این مدت اثر گذاری از فرد به فرد می تواند متفاوت باشد. دوام نتیجه تزریق بوتاکس بستگی به عمق و میزان چروک ها، ناحیه ی تزریق و همچنین سن افراد دارد. با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط چین و چروک ها دوباره ظاهر می شوند و ممکن است نیاز به تزریق مجدد باشد.

هزینه بوتاکس

قیمت بوتاکس همچون سایر عمل‌هایی زیبایی متأثر از برندهای مصرفی در این زمینه، میزان مصرف دارو در نواحی مختلف، همینطور هزینه‌های کلینیک و دستمزد پزشک معالج خواهد بود.

عوارض تزریق بوتاکس

کرایوتراپی یا سرمادرمانی ، یک شیوه سرپایی و غیرتهاجمی برای از بین بردن ضایعات و عارضه های پوستی است.کرایو یکی از موثرترین روشها برای رفع ضایعات پوستی زگیل تناسلی می‌باشد که توسط دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست در اصفهان انجام می‌شود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نحوه سفيد سازی بیکینی با ليزر اندولیفت چگونه است؟نحوه سفيد سازی بیکینی با ليزر اندولیفت چگونه است؟

تیرگی ناحیه تناسلی در برخی افراد منجر به خجالت زدگی و کاهش اعتماد به نفس در شده است. اما روشهای زیادی برای واژینال وایتنینگ ارائه شده است که لیزر اندولیفت یکی از آنها است که از امواج لیزر کمک گرفته میشود تا با استفاده از آن تیرگی بیکینی برطرف شود. ... ادامه مطلب

مزایای ترمیا نانو ابلیتیو در لیفت و جوانسازی پوستمزایای ترمیا نانو ابلیتیو در لیفت و جوانسازی پوست

با افزایش سن، سلول ها کلاژن کمتری تولید می کنند که منجر به افتادگی صورت و چین و چروک پوست میشوند. شل شدن پوست زمانی اتفاق می افتد که کمیت و کیفیت کلاژن شما شروع به کاهش می کند. یکی از روشهای جوانسازی و لیفت پوست با دستگاه ترمیا که نوعی آر اف فرکشنال است، امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

لیفت شقیقه با بهترین روش و متد سال بدون جراحی در اصفهانلیفت شقیقه با بهترین روش و متد سال بدون جراحی در اصفهان

لیفت شقیقه یکی از عمل های زیبایی تقریباً کم تهاجمی است که برای بالا کشیدن دم ابرو و گوشه خارجی چشم مورد استفاده قرار می گیرد و نه تنها حالت کشیده و جذ ... ادامه مطلب

آیا اندولیفت در درمان جای جوش اثر دارد؟آیا اندولیفت در درمان جای جوش اثر دارد؟

اندولیفت یکی از بهترین روش های لیزری برای درمان جای جوش است که به سرعت نتایج آن قابل مشاهده است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465