راهکارهای کوچک کردن منافذ پوست | دلیل باز شدن منافذ پوست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / منافذ باز پوست به چه وضعیتی گفته میشود؟

منافذ باز پوست به چه وضعیتی گفته میشود؟

با گذشت زمان و بالاتر رفتن سن و همین‌طور بر اثر عوامل محیطی و ژنتیکی ساختار، پوست ما دچار یک سری تغییر و تحولاتی می‌شود و در حالت کلی می‌توان گفت که کیفیت رنگ و ساختار پوست دچار اختلال می‌گردد که می‌توانیم در این راستا به وجود آمدن چین و چروک، شلی و افتادگی پوست و به وجود آمدن منافذ باز روی پوست را نام برد. به تدریج بالاتر رفتن سن، ساختار پوست تحلیل می‌رود و پوست کلاژن و الاستین کمتری را تولید می‌کند و این مسئله سبب می‌شود که ساختار پوست دچار تحول شده و یک سری منافذ باز روی پوست ایجاد گردد. از آنجایی که این منافذ باز پوست، زیبایی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند، امکان دارد که سبب ناراحتی و نگرانی افراد شود و در واقع یکی از مشکلات پوستی محسوب می‌شوند. همچنین بزرگ و گشاد شدن منافذ پوستی موجب می‌شود که گرد و خاک، باکتری‌ها و چربی‌ها در داخل آنها جمع شده و سبب به وجود آمدن نقاط سفید و سیاه رنگ روی پوست شوند که به تدریج با سپری شدن زمان این نقاط برجسته‌تر و بزرگ‌تر می‌گردند . عدم رسیدگی مناسب به منافذ ایجاد شده باعث بازتر و واضح‌تر شدن آنها خواهد شد و آسیب‌های ناشی از آنها را نیز گسترش خواهد داد. این موضوعات باعث شده است که متخصصان به فکر ایجاد روش‌هایی بیفتند که با کمترین عوارض و درد، منافذ باز پوست را کوچکتر کنند و زیبایی افراد را به آنها برگردانند. در ادامه به معرفی بهترین روش‌های درمان منافذ باز پوست می‌پردازیم.

شما می توانید برای درمان منافذ باز پوست ، از طریق تماس با کلینیک تخصصی پوست دکتر عندلیب در اصفهان اقدام فرمایید. شماره تلفن این مرکز : 36260819-031 می باشد.

علل بزرگ شدن منافذ صورت

در صورتی که عوامل خارجی مانند چربی، پوست مرده، جوش و آکنه جلوی تنفس پوست را بگیرند، پوست برای تنفس، منافذ خود را بازتر می‌کند. طبق آخرین تحقیقات انجام شده، تصور می‌شود که چربی و سبوره، از بین رفتن الاستیسیته و قوام پوست و اندازه بزرگ فولیکول مو بیشترین ارتباط را با بزرگ شدن منافذ پوست دارند و علل اصلی باز شدن منفذهای پوست هستند. سایر عواملی که موجب باز شدن منافذ پوست می‌شوند عبارتند از:

  1. عوامل ژنتیکی
  2. آکنه
  3. زنوبیوتیک ها (مواد آلاینده)
  4. آسیب‌های ناشی از نور خورشید به صورت مزمن
  5. رادیودرماتیت مزمن
  6. کمبود ویتامین A.
منافذ باز پوست

عوامل تشدید کننده باز شدن منافذ پوست

برخی عوامل هستند که در کنار دلایل ایجاد منافذ باز پوست، روی تشدید آن تأثیرگذار ‌می‌باشند:

منافذ باز پوست به چه وضعیتی گفته میشود؟

شایع ترین مناطقی که منافذ باز در آنها دیده می شود، روی بینی و پوست اطراف آن و روی گونه ها است. غدد سباسه (چربی) پوست که در کنار فولیکول های مو وجود دارند، از طریق لوله ای، ترشحات چربی خود را به سطح پوست انتقال می دهند. این ترشحات علاوه بر چربی، حاوی سلول های مرده جدار لوله نیز هستند. اگر مسیر خروج ترشحات به هر دلیل بسته شود، مشکلاتی مانند گشاد شدن منافذ خروجی این لوله ها در سطح پوست ایجاد می شود و جوش های سرسیاه و سرسفید و گاه جوش های التهابی در سطح پوست بروز خواهند کرد. رنگ سیاهی که اغلب روی منافذ باز دیده می شود، گاه به دلیل رنگ موهای کرکی خارج شده و گاه به دلیل اکسیدشدن چربی محتویات منافذ است.

علائم منافذ باز پوست

منافذ بزرگ O شکل، معمولاً در ناحیه T صورت یعنی چانه، گونه و پیشانی دیده می‎شوند. اگر فرد پوست چرب یا پوست مختلط داشته باشد یا مستعد ابتلا به جوش باشد، ممکن است این نوع منافذ بزرگ را در صورت خود مشاهده کند.

منافذ U شکل، معمولاً در افرادی که پوست خشک و کم آب دارند، ایجاد می‌شود. بیشتر اوقات‌، افرادی که منافذ U شکل دارند، خانمهای بالای 25 سال با پوست خشک هستند. منافذ باز پوست ممکن است بعد از استفاده از کرم مرطوب‎کننده یا لوسیون، کمتر آشکار به نظر برسد.

منافذ Y شکل، مانند قطره آب به نظر می‌رسند و معمولاً در دو طرف گونه‌های فرد پخش می‌شوند. منافذ شکل Y را می‌توان به ‎عنوان پیری فولیکول‌های مو صورت توصیف کرد.

رفع پوست پرتقالی

پوست پرتقالی، یک اصطلاح محاوره‌ای است و به منافذ بزرگ روی پوست گفته می‌شود که به‎دلیل کمبود آب و گردش خون ضعیف به‌وجود می‌آید. منافذ گود مانندی که روی بینی و سایر نقاط پوست صورت دیده می‌شوند. برخی از آنها بی‌ضرر هستند؛ اما اگر روی سینه مشاهده شود، می‌تواند نشانه‌ای از بروز سرطان سینه باشد.

درمان‌های موضعی

یکی از روش‌های درمان قطعی منافذ باز صورت، استفاده از لایه‌بردارهای پوستی است. این لایه‌بردارها طبق نظر پزشک پوست باید مصرف شوند تا بر اساس میزان مشکل پوستی استفاده شوند. لایه‌بردارها در پاکسازی پوست از چربی‌ها و آلودگی‌ها نقش دارند.

رتینوئیدهای موضعی نیز که مشتقات ویتامین A هستند، در رفع مشکل منافذ پوستی مؤثر می‌باشند. ترتینوئین، ایزوترتینوئین و تازاروتن در جوانسازی پوست، از جمله رفع منافذ باز صورت، چروک‌های پوستی، رنگدانه سازی بیش از حد، شلی پوست و تولید سبوم، اثربخش هستند.

لایه‌بردارهای شیمیایی

از فرمولاسیون‌های مختلف لایه‌برداری شیمیایی در جوانسازی پوست استفاده می‌شود و کاربرد آن در کوچک کردن منافذ صورت نیز مشاهده شده است. لایه‌بردارهای شیمیایی در سطح اپیدرمی یا پوستی برای ایجاد تجزیه موقتی و بازسازی سلول‌های سالم و بهبود ماتریکس پوست عمل می‌کنند.

جدیدترین درمان‌های موضعی مورد مطالعه برای استفاده در به حداقل رساندن دهانه‌های منافذ صورت، نمک سدیم کمپلکس کلروفیلین مس (CHLcu) و اسید تتراهیدروجاسمونیک (LR2412) که از گیاهان طبیعی حاصل می‌شوند، است.

درمان‌های خوراکی

بیشترین درمان‌ خوراکی برای منافذ، ضد آندروژنها مانند داروهای ضدبارداری خوراکی ترکیبی، اسپیرونولاکتون و استات سیپروترون است که به دلیل وجود گیرنده‌های آندروژن در غدد سباسه، تولید سبوم را تعدیل می‌کنند. اثرات دیگر آنتی آندروژن ها بر روی منافذ صورت با ظرفیت مناسب بررسی نشده است.

میکرونیدلینگ (Microneedling)

میکرونیدلینگ نیز یکی دیگر از درمان‌های پیشرفته است که به سرکوب سبوم کمک می‌کند و هم‌چنین ظاهر اندازه منافذ باز را کاهش می‌دهد و می‌تواند روش مؤثری برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت محسوب شود. این روش توسط ابزارهایی به نام درمارولر، درماپن و درما استمپ انجام می‌شود. به طور معمول استفاده از درمارولر رایج‌تر است. این وسیله حاوی سوزن‌های بسیار ریزی است که با چرخاندن آن روی پوست صورت فرو می‌روند. هر سوزن، بسیار ظریف است و زخم ایجاد شده توسط آنها کوچک است و ممکن است با چشم غیر مسلح دیده نشود. درمان به چند جلسه تقسیم می‌شود که در طول یک ماه یا بیشتر انجام می‌شود. در مدت تقریباً شش هفته پس از شروع، پوست صاف و درخشان‌تر خواهد شد.

مزوتراپی

در این روش (مزوتراپی) ترکیبی از ویتامین‌ها، اسید‌های آمینه، مواد معدنی و داروها به لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌شود. این تزریقات به روش میکرو انجام شده و در هر تزریق مقادیر میکروسکوپی از ترکیب مورد نظر به لایه مزودرم پوست منتقل می‌شود. پزشک متخصص شما با دقت بسیار بالایی ترکیب مورد نظر را دقیقاً در ناحیه هدف در پوست تزریق می‌کند و این کار موجب تحریک پوست برای آغاز روند بازسازی و جوانسازی پوست می‌شود.

این روش همچنین موجب ایجاد کانال بسیار باریک میکروسکوپی در پوست می‌شود که این امر موجب تحریک پوست برای تولید کلاژن و الاستین بیشتر می‌شود. این دو ماده نقش حیاتی در شکل‌گیری ساختار پوست و ایجاد بافتی منسجم در پوست و حفظ قابلیت ارتجاعی پوست دارند. این روش درمانی کاملاً ایمن است و به صورت تدریجی موجب بهبود کلی بافت پوست می‌شود و علاوه بر منافذ باز پوستی برای درمان بسیار از مشکلات پوستی دیگر نیز به کار می‌رود.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی غیرجراحی است که لایه‌های بالایی پوست صورت را به سطح رسانده و لایه برداری می‌کند. در این روش، پوست با استفاده از کریستال‌های ظریف و ریز به آرامی ماساژ داده می‌شود که باعث از بین رفتن سلول‌های آسیب دیده، کدر و مرده پوست می‌شود. این کریستال‌ها از جنس اکسید آلومینیوم بوده و بسیار در درمان تأثیرگذار است. در نتیجه، پوست جوان‌تر، صاف‌تر و درخشان‌تر خواهد شد و این بدان معناست که منافذ بزرگ کوچک‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسند. علاوه بر این، درمان‌های منظم می‌تواند گردش سلولی پوست را تقویت کند که سبب می‌شود پوستی قوی‌تر و سفت‌تر ایجاد کند.

روشن سازی پوست زیر بغل با ليزر در اصفهان توسط دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو، انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با مطب دکتر عندلیب از طریق تماس با شماره تلفن 36260819-031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ثمین [ 1402-07-18 ]
سلام خسته نباشید پیلینگ شیمیایی میتونه جای جوش ها رو که مثل منافذ باز هستن رو درمان کنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق بوتاکس برای از بین بردن خطوط خرگوشی روی بینیتزریق بوتاکس برای از بین بردن خطوط خرگوشی روی بینی

زمانی که پوست کلاژن خود را از دست می دهد، خطوط اطراف بینی نمایان می ‎شوند. کلاژن ها فیبرهایی هستند که به استحکام و انعطاف پذیر بودن پوست کمک می کنند. ... ادامه مطلب

علت سیاهی زیر چشم روشهای درمان آن چیست؟علت سیاهی زیر چشم روشهای درمان آن چیست؟

یکی از عوامل شایع اما مهمی که تأثیر مستقیمی روی شادابی و جوانی صورت فرد می گذارد، تیرگی زیر چشم است. ... ادامه مطلب

پر شدن ساق پا با تزریق چربیپر شدن ساق پا با تزریق چربی

یکی از ملاک های زیبایی با اهمیت در داشتن اندامی مناسب، پاهایی پر و خوش فرم می باشد. بسیاری از افراد از لاغری مچ و ساق پا رنج می برند ... ادامه مطلب

لیزر اندولیفت برای روشن شدن پوست صورتلیزر اندولیفت برای روشن شدن پوست صورت

وایتنینگ پوست صورت فرایندی است که برای روشن سازی رنگ پوست در یک سری از نقاط انجام می شود. روش هایی که برای روشن کردن پوست استفاده می شوند معمولاً تولید ملانین در پوست را کاهش می دهند. اندولیفت یک روش سرپایی و کم تهاجم برای جوانسازی پوست با لیزر است که در این روش به معرفی آن پرداختیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465