علت و علائم بیماری زونا
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟

بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. اگرچه زونا می تواند در هر نقطه از بدن شما وجود داشته باشد؛ اما بیشتر اوقات به صورت یک نوار تاول زده می شود که به سمت چپ یا راست تنه شما می پیچد. این بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود. بعد از ابتلا به آبله مرغان، ویروس در بافت عصبی نزدیک نخاع و مغز شما غیرفعال است. سالها بعد، ویروس ممکن است به صورت زونا دوباره فعال شود. درمان زود هنگام می تواند به کوتاه شدن عفونت زونا کمک کند و احتمال بروز عوارض را کاهش دهد. فرد مبتلا به زونا می تواند ویروس واریسلا زوستر را به هرکسی که از آبله مرغان در امان نباشد انتقال دهد. این انتقال معمولاً از طریق تماس مستقیم با زخمهای باز بثورات زونا رخ می دهد. ویروس این بیماری واگیر دار است؛ ولی موجب بیماری زونا نمی شود، بلکه در کسانی که تا به حال آبله مرغان نگرفته اند یا واکسن آن را دریافت نکرده اند، موجب بیماری آبله مرغان می شود.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819-031 تماس حاصل فرمایید.

علت زونا چیست؟

بعد از آنکه ویروس واریسلا، عفونت اولیه خود را به صورت بیماری آبله مرغان در یک بیمار ایجاد کرد، بقایای این ویروس تا چندین سال بعد به صورت غیر فعال در محل گره‌های ریشه پشتی سلول‌های عصبی در ناحیه ستون فقرات باقی می‌ماند. بعد از گذشت چند سال، این ویروس مجدداً فعال می‌شود و در امتداد عصب‌های حسی به سمت پوست مهاجرت می‌کند و در آنجا بیماری زونا را به وجود می‌آورد. هنوز به درستی مشخص نیست که چرا بیماری زونا فقط یک رشته عصبی خاص را درگیر می‌کند؛ اما برخی از عواملی که می‌تواند باعث تحریک و فعال شدن مجدد این ویروس شود، عبارتند از:

زونا

علائم زونا

علائم و نشانه‌های زونا معمولاً تنها بر بخش کوچکی از یک طرف بدن فرد تأثیر می‌گذارد. این علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

برخی از افراد، علائم زیر را نیز تجربه می‌کنند:

موارد مستعد ابتلا به زونا

با اينكه كودكان نيز ممكن است مبتلا به زونا شوند، اين ويروس بيشتر افراد بالاي 50 سال را گرفتار مي كند. بيماري ها، ضربه و استرس نيز ممكن است باعث تحريك اين ويروس و ابتلا به زونا شوند. افرادي كه به هر دليل سيستم ايمني آنها ضعيف شده است، بيشتر مستعد ابتلا به زونا هستند. بيماري هايي كه باعث تضعيف سيستم ايمني انسان مي شوند عبارتند از سرطان ها (مثل سرطان هاي خوني) و ايدز. برخي از روش هاي درماني مانند شيمي درماني يا پرتو درماني براي مقابله با سرطان، داروهايي كه براي جلوگيري از پس زدن اعضای پيوندي استفاده مي شوند و يا استعمال درازمدت كورتون ها ممكن است باعث تضعيف سيستم ايمني بدن شوند و ریسک ابتلا به زونا را افزایش دهند.

تشخیص زونا

بیشتر موارد ابتلا به زونا با معاینه‌ی ساده ضایعات پوستی و تاول‌ها قابل تشخیص است؛ اما در موارد کمی، پزشک ممکن است سابقه‌ی بیماری را از فرد بپرسد و در موارد نادری، شاید نیاز به آزمایش نمونه‌ی پوست یا مایع تاول داشته باشد. پزشکان برای نمونه‌برداری با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن استریل شده بخش کوچکی از ضایعه‌ی پوستی یا تاول را برمی‌دارند. سپس، آزمایش‌ها می‌تواند وجود ویروس را در فرد تأیید کند.

درمان بیماری زونا چیست؟

روش‌های درمان زونا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

زمان مراجعه به پزشک

آیا زونا خطرناک است؟

نورالژی پس از هورمون (PHN): اين شايع‌ترين عارضه زونا است. PHN با درد و ناراحتی مداوم در ناحیه آسیب دیده از زونا دیده می‌شود. درد بعد از رفع جوش‌ها نیز ممکن است ماه‌ها یا چندین سال ادامه یابد. تصور می‌شود این عارضه به دلیل آسیب عصب‌های آسیب دیده رخ می‌دهد. گاهی اوقات درد می‌تواند شدید و ناراحت کننده باشد و احتمال بروز نورالژی پس از هورمونی با افزایش سن افزایش می‌یابد. این درد مزمن پس از تبخال، گاهی منجر به افسردگی و ناتوانی می‌شود. در افراد 60 سال و بالاتر مبتلا به زونا، نورالژی بعد از هورمونی، تقریباً در 15 تا 25 درصد موارد بروز می‌کند. این امر به ندرت در افراد زیر 40 سال مشاهده می‌شود.

سفيد سازی بیکینی با ليزر اندولیفت در اصفهان توسط دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو، انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با مطب دکتر عندلیب از طریق تماس با شماره تلفن 36260819-031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خلیفه ساطانی [ 1402-07-18 ]
من حدود دوهفته پیش به بیماری زونا مبتلا شدم ،با توجه به اینکه باردار هم هستم و ان زمان هفته هفتم بارداریم بود تو بدنم یه درد کوفتگی احساس میکنم امکان دارد روی جنین تاثیر بگذارد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پی آر پی مو چیست و چه نقشی در تقویت مو داردپی آر پی مو چیست و چه نقشی در تقویت مو دارد

پی آر پی مو یک روش مؤثر در تقویت مو و درمان ریزش مو است که کاملاً مبتنی بر اصول علمی است و باعث تقویت فولیکول های مو، تحریک رشد و تقویت ساقه مو می شود ... ادامه مطلب

کاربردهای لیزرالکساندرایت کوتراکاربردهای لیزرالکساندرایت کوترا

لیزر موهای زائد، در مقایسه با روش های قدیمی مانند شیو کردن، استفاده از موبر یا وکس، دائمی و ماندگارترین روشی است که با هر نوع پوستی سازگاری دارد و با توجه به اهمیت آراستگی فیزیکی که اخیراً بیشتر مورد توجه زنان و مردان قرار گرفته، لیزر موهای زائد به سرعت در حال رشد است. ... ادامه مطلب

علت ریزش موی سکه ای چیست و آیا درمانی دارد؟علت ریزش موی سکه ای چیست و آیا درمانی دارد؟

ریزش مو با مدل های مختلف ایجاد می‌شود که یکی از آنها ریزش سکه ای مو است. ریزش موی سکه ای زمانی رخ می دهد که گلبول های سفید خون به سلول های موجود در فولیکول موها حمله می کنند و این امر منجر به ریزش مو و کاهش رشد موها می گردد. ... ادامه مطلب

روشهای رفع چروک پیشانیروشهای رفع چروک پیشانی

اگر ایجاد یک روتین مراقبت از پوست خود با ترکیبات ضد پیری، درمان‌ های خانگی و آرایش‌ های صورت کارساز نبود و مهم‌ تر از همه، اگر واقعاً می‌ خواهید به خطوط ظریف خود پایان دهید وقت آن رسیده که توجه خود را به دارو های تزریقی معطوف کنید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465