پیشگیری و درمان راش پوستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / راش پوستی چیست و انواع راش پوستی کدام است؟

راش پوستی چیست و انواع راش پوستی کدام است؟

راش پوستی یا بثورات جلدی به ناحیه‌ای از پوست گفته می شود که ملتهب، متورم و یا تحریک شده باشد و شبیه به جوش یا زخم به نظر می‌رسد. این نقاط برجسته، لکه دار، پوسته پوسته یا قرمز می شوند و پوست آنها دچار خارش یا سوزش می شود. مواد آلرژی زا، گرما و مشکلات پزشکی خاص، همگی باعث بروز این گونه واکنش های پوستی می شوند. برخی از راش های پوستی فوراً ظاهر می شوند؛ اما تشکیل برخی دیگر زمان می برد. راش پوستی یا بثورات جلدی، معمولاً روی صورت به وجود می آیند؛ اما بر ناحیه تناسلی نیز ایجاد میشوند. راش تناسلی به طور معمول به گسترش لکه‌های برجسته و ضایعات نامنظم روی ناحیه تناسلی اشاره دارد. محل، ظاهر و رنگ راش های پوستی، عوامل مهمی در تشخیص درست و درمان مناسب هستند. روشهایی جهت درمان راش پوستی در کودکان و بزرگسالان وجود دارد که در این مطلب بیان میگردد.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز استفاده کنید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.

علل راش پوستی

دلایل معمول بیماری های پوستی شامل موارد زیر می باشد:

مصرف بعضی از داروها مانند:

علائم راش پوستی

این موارد اغلب علائم رایج ناشی از اختلالات پوستی هستند:

راش پوستی

انواع راش پوستی

آبله مرغان

نوعی راش پوستی است که از تاول تشکیل شده است. ویروس واریسلا زوستر که معمولاً آبله مرغان نامیده می شود، باعث ایجاد راش های پوستی با تاول های خارش دار بر روی پوست می شود و روی قفسه سینه، کمر و دیگر قسمت های بدن پخش می شود. این بیماری معمولاً با سردرد و تب همراه است. به دلیل در دسترس بودن واکسن آبله مرغان، این بیماری در حال حاضر نسبت به گذشته شیوع کمتری دارد، گرچه هنوز هم در برخی کودکان زیر ۱۲ سال اتفاق می افتد.

سرخجه یا روبلا

سرخجه موجب تشکیل راش هایی از نقاط قرمز برروی پوست می شود و مانند آبله مرغان از صورت به پایین را درگیر می کند. این نوع راش پوستی می تواند خارش داشته باشد. علائم آن شامل گلو درد، تب، تورم غدد لنفاوی، سردرد و آبریزش می شود.

کهیر

ضایعات پوستی خارش دار و ناگهانی. کهیر یک مشکل پوستی است که به طور ناگهانی به وجود می آید و موجب ضایعات پوستی قرمز و خارش داری می شود، که گاهی اوقات سوزش دارند. این مشکل پوستی در هر جایی از پوست ممکن است اتفاق بیفتد. حدود ۲۰ درصد از مردم حداقل یک بار در زندگی خود کهیر را تجربه می کنند.

راش های پوستی ناشی از واکنش آلرژیک به یک دارو

دو نوع راش پوستی ناشی از دارو وجود دارد. یکی از آنها بلافاصله پس از مصرف دارو اتفاق می افتد و اغلب با خارش، مشکلات تنفسی و التهاب زبان یا لب همراه است. در این صورت، فوراً باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. راش ناشی از دارو همچنین ممکن است چند روز یا حتی چند هفته بعد از مصرف دارو رخ دهد. این گونه راش های پوستی ممکن است با برآمدگی های پوستی، تغییر رنگ پوست به بنفش یا قرمز یا پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه باشند. برای درمان این شرایط باید مصرف دارو را قطع کرد و علائم آن را با آنتی هیستامین ها یا استروئیدها کنترل کرد.

بثورات گرمایی (یا عرق سوز شدن)

نوعی راش پوستی بعلت انسداد منافذ پوست با عرق. عرق سوز شدن یا راش های گرمایی، موجب بروز راش هایی می شوند که سوزش و خارش دارند. در این شرایط، برجستگی های کوچک پوستی نیز ممکن است ظاهر شوند. این شرایط در بین نوزادان شایع است؛ اما در هر سنی می تواند رخ دهد. بهترین درمان برای آن خنک کردن و خشک نگه داشتن پوست و کاهش اصطکاک است.

اینترتریگو

راش پوستی خارش دار در نواحی چین دار بدن. اینترتیگو، نوعی مشکل پوستی است که در چین های پوست زیر سینه ها، داخل ران ها، زیر بغل یا زیر چین های شکم رخ می دهد. چروکیدگی پوست باعث ایجاد راش های پوستی قرمز یا قهوه ای رنگ می شود، که می تواند با مخمر یا باکتری آلوده شود و با ترشح و خارش همراه باشد. این راش ها در افراد چاق و نیز افراد مبتلا به دیابت شایع تر هستند. درمان آن شامل خشک نگه داشتن پوست، درمان عفونت ها و استفاده از کرم های آنتی بیوتیک، ضد قارچ یا استروئیدی می شود.

روزاسه

قرمزی و التهاب پوست صورت. روزاسه، بیماری پوستی شایعی است که روی صورت افراد بالغ ایجاد می شود. علائم روزاسه شامل قرمزی گونه ها، بینی، پیشانی و چانه می شود. روی سطح پوست قرمز ممکن است رگ های خونی کوچکی مشاهده شود و همراه با آن برجستگی های پوستی و جوش ایجاد شود، گرچه این موارد ربطی به جوش زدن ندارد. روزاسه معمولاً فقط صورت را درگیر می کند، گرچه در برخی موارد روی گردن، قفسه سینه، گوش ها، کف سر و حتی چشم ها ظاهر می شود. این شرایط ناشناخته است و هیچ درمانی ندارد؛ اما با آنتی بیوتیک می توان علائم آن را کاهش داد.

اگزما

پوست قرمز، خشک و خارش دار در هر جایی از بدن. نام دیگر اگزما، درماتیت یا التهاب پوست می باشد. اگزما باعث می شود پوست شما دچار خارش، ترک، قرمزی یا گاهی اوقات ترشح شود. خراشیدن اگزما، باعث قرمزی و التهاب پوست شما می شود. اگزما، مسری نیست و علل رایج آن شوینده ها، صابون ها، پشم، الیاف مصنوعی، خشکی پوست و استرس می باشد.

درماتیت های تماسی

ضایعات پوستی ناشی از تحریک یا آلرژی پوست. درماتیت های تماسی بر اثر تماس هرگونه مواد آلرژی زا یا حساسیت زا با پوست ایجاد می شوند. احتمال تشکیل راش با مواد حساسیت زا بیشتر است و این مواد شامل حلال ها، آفت کش ها و مواد شوینده می شوند. درماتیت های تماسی آلرژی زا، معمولاً در اثر تماس با پیچک سمی، لوازم آرایش و فلزات خاصی مانند نیکل و داروهای استعمالی روی پوست ایجاد می شوند.

راش های پوستی درماتیت تماسی معمولاً به شکل پوست قرمز، برجستگی پوستی، تاول، پوسته یا زخم می باشد. خارش در این موارد بسیار شایع است. درمان درماتیت های تماسی شامل شست و شوی مرتب پوست و استفاده از لوسیون های ضد خارش و استروئیدها می شود.

ایمپتیگو

راش پوستی ناشی از باکتری. ایمپتیگو، نوعی راش پوستی است که بر اثر عفونت پوستی ایجاد می شود و معمولاً بر اثر یکی از این دو باکتری می باشد؛ گروه استرپتوکوک یا استافیلوکوکوس اورئوس. این راش پوستی به صورت زخم ها یا تاول های قهوه ای و خشک در اطراف بینی یا دهان ظاهر می شود. این راش خارش زیادی دارد و بسیار مسری است. خراش دادن این راش و سپس دست زدن به نقاط دیگر بدن یا دست زدن به افراد دیگر، منجر به انتشار این بیماری می شود. درمان ایمپتیگو با کرم های آنتی بیوتیکی و یا لوسیون ها امکان پذیر است و در موارد شدیدتر باید با آنتی بیوتیک های خوراکی آن را درمان کرد.

پسوریازیس

نوعی بیماری که چرخه رشد سلولهای پوستی را تحت تأثیر قرار می دهد. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که می تواند موجب لکه های ضخیم و خشکی شود که با پوسته ی نقره ای پوشانده شده اند. این لکه های برجسته و خارش دار که پلاک نیز نامیده می شوند، در هرجایی از بدن می توانند ظاهر شوند. علت اصلی پسوریازیس هنوز مشخص نیست؛ اما ژنتیک نقش مهمی در ایجاد آن دارد. درمان هایی مانند کرم های موضعی، نور درمانی و دارو نیز می تواند به کنترل علائم پسوریازیس کمک کند.

تشخیص راش پوستی

در هر موردی که در آن علت بروز راش روشن نیست، این موضوع اهمیت دارد که فرد برای تشخیص کامل مشکل به پزشک یا درماتولوژیست مراجعه کند. تشخیص کامل به یک معاینه بالینی نیاز دارد ؛زیرا پزشک باید برای تصمیم‌گیری درست در مورد درمان، علائم مشخص راش را بشناسد. پزشکان در عین حال ممکن است یک تست سواب را در مورد ترشحات یا سطح ضایعات برای بررسی علل عفونت‌های خاص انجام دهند. در برخی موارد این احتمال وجود دارد که پزشک، تست خراش پوست را انجام دهد که در آن یک تکه کوچک از ضایعات برای بررسی بیشتر برداشته می‌شود. در دیگر موارد ممکن است نیاز به انجام تست‌های خون نیز وجود داشته باشد.

درمان راش پوستی چیست؟

درمان راش پوستی ناشی از دارو

زمان مراجعه به پزشک

اگرچه بسیاری از راش‌ها نمی‌توانند نگران کننده باشند، اما با مشاهده علائم زیر بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

1. تغییر سریع در رنگ پوست
  2. سختی در تنفس یا احساس انسداد در گلو
  3. افزایش میزان درد یا شروع درد شدید
  4. تب بالا
  5. احساس گیجی و حواس پرتی
  6. سرگیجه
  7. متورم شدن صورت
  8. احساس درد شدید در ناحیه سر یا گردن
  9. اسهال

پیشگیری از راش پوستی و راش تناسلی

سفيد سازی بیکینی با ليزر اندولیفت در اصفهان توسط دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو، انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با مطب دکتر عندلیب از طریق تماس با شماره تلفن 36260819 اقدام فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :باکی [ 1402-07-13 ]
سلام خاتنم دکتر من خیلی ناراحتم روی بدنم دونه های شبیه تاول یا آبله میزنه و این دونه ها شبیه زگیل میشن،واقعا نگرانم کرده چیکار کنم

کک و مک چیست؟ رهایی از کک و مککک و مک چیست؟ رهایی از کک و مک

یکی از روش های درمان کک و مک صورت و بدن، لیزر می باشد که معمولاً درمان کک و مک با لیزر درمانی موفقیت آمیز بوده و رضایت بیماران را در پی دارد. انواع متعددی از لیزرها وجود دارند که می توان از آنها برای کاهش یا رفع کامل کک و مک استفاده کرد. ... ادامه مطلب

علت سیاهی زیر چشم روشهای درمان آن چیست؟علت سیاهی زیر چشم روشهای درمان آن چیست؟

یکی از عوامل شایع اما مهمی که تأثیر مستقیمی روی شادابی و جوانی صورت فرد می گذارد، تیرگی زیر چشم است. ... ادامه مطلب

جوش کیستی یا آکنه کیستیک چیست؟جوش کیستی یا آکنه کیستیک چیست؟

آکنه کیستیک یا جوش کیستی نوعی از آکنه است که افراد کمی به آن مبتلا می شوند؛ اما به دلیل اینکه ظاهری بزرگ، دردناک و قرمز دارد می تواند برای افراد آزارد ... ادامه مطلب

اندولیفت، روشی مؤثر در جوانسازی پوستاندولیفت، روشی مؤثر در جوانسازی پوست

یکی از جدیدترین روش های جوانسازی، لیزر اندولیفت است که یک روش غیر تهاجمی زیبایی است. در اندولیفت از امواج لیزر کمک گرفته شده است تا متقاضی بتواند چی ... ادامه مطلب