روشهای جلوگیری از سفیدی مو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / باورهای غلط درباره سفید شدن موها

باورهای غلط درباره سفید شدن موها

زمانى که به سنین میانسالى مى رسیم، فولیکول ها قدرت رنگ دهى خود را از دست داده و در نتیجه سفیدى تارهاى مو را مشاهده خواهیم کرد. اگرچه سفید شدن مو پدیده اى است؛ اما این رخداد مى تواند در هر سنى ظاهر شود و برخی جوانان نیز دچار این عارضه شوند. ژنتیک، مهم ترین عامل در سفید شدن زود رس موها است. در واقع این ژن های شما هستند که تعیین می کنند در چه سنی تولید ملانین کاهش یابد و موها سفید شوند. در صورت تشخیص و درمان مناسب، روند سفید شدن تار‌های مو را می‌توان معکوس کرد؛ اما اگر این موضوع اختلال ژنتیکی باشد، بعید است که این روند معکوس شود، با این حال، می‌توان با یک رژیم متعادل و یک برنامه‌ی مناسب از مو مراقبت کرد. در ادامه باورهای غلط درباره سفید شدن موها شرح داده میشود.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوست و مو، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز استفاده کنید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.

1. وقتی موی سفیدی را می کنید، موهای دیگر سفید می شود.

این باور نادرست است. تاکنون از نظر علمی به اثبات نرسیده که کندن یک موی سفید باعث سفید شدن بقیه موها می شود. به نظر می رسد کمبود تولید ملانین به مرور عامل رویش تدریجی موهای سفید است.

2. موهای سفید سریع تر رشد می کنند.

تحقیقات علمی ضد و نقیضی در این باره وجود دارد، در حالی که برخی بررسی ها نشان داده سرعت رشد موهای سفید بیش از موهای رنگی است، برخی دیگر به اثبات رسانده سرعت رشد موها تفاوتی ندارد و فازهای رشد مو در موهای سفید و رنگی یکسان است.

3. استرس باعث سفیدی مو می شود.

این باور نادرست است. در جامعه کنونی میزان استرس روز به روز در حال افزایش است؛ اما بررسی های علمی ثابت کرده در مقایسه با قبل، میزان افرادی که در 50 سالگی موهایشان سفید می شود، بیش از دوران قبل نشده است. علت مهم سفید شدن مو مسئله ای ژنتیکی است و ارتباطی به مسائل خلقی و روانی ندارد.

4. موهای سفید از موهای رنگی قوی تر هستند.

از نظر علمی به اثبات نرسیده با سفید شدن مو قطر آن بیشتر می شود؛ اما این موضوع درست است که انعکاس نور، موی سفید را پرپشت تر و تار آن را قطور تر نشان می دهد.

5. موهای سفید در واقع خاکستری هستند.

این باور نادرست است. ترکیب موی سیاه کنار سفید این توهم را در بینایی ایجاد می کند. موهای سفید در واقع موهای زرد هستند. موی انسان بدون کراتین و ملانین زردرنگ است؛ اما با توجه به جنس مو این زردی می تواند روشن تر شود و به سفیدی گرایش پیدا کند یا مو زرد تر و شبیه موی بلوند شود.

6. موهای سفید را نمی توان با رنگ پوشش داد.

این باور نادرست است. غیر از رنگ های شیمیایی برخی گیاهان دارویی و حنا هم می توانند موهای سفید را پوشش دهند.

7. موهای سفید می توانند مجدداً به رنگ قبل بازگردند.

این باور نادرست است. تاکنون از نظر علمی به اثبات نرسیده موی سفید بتواند بدون مصرف دارو، یک رژیم غذایی خاص یا رنگ کردن مو به رنگ قبل خود بازگردد. زمانی که مویی سفید شد، در حالت طبیعی به رنگ قبل از خود باز نمی گردد.

8. به دنبال یک حادثه وحشتناک موها سفید می شود.

این باور نادرست است. استرس و یک اتفاق وحشتناک نمی تواند باعث سفید شدن یک شبه موها شود؛ اما در درازمدت می تواند باعث پیری زودرس و سفیدی پیش از موعد موها شود.

9. آفتاب موها را سفید می کند.

آفتاب می تواند باعث روشن شدن مو و تغییر رنگ قهوه ای روشن یا سرخ شدن مو شود؛ اما تاکنون هیچ تحقیقی نشان نداده اشعه فرابنفش می تواند باعث پیری مو و بروز موهای سفید شود.

باورهای غلط درباره سفید شدن مو

روشهای جلوگیری از سفیدی مو

استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن موها هم نقش زیادی دارد.

بعضی پژوهش ها نشان می دهند احتمال دارد مصرف زیاد قهوه هم با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط باشد، بنابراین اگر در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، بهتر است میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب‌های ناسالم برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن مراحل پیری را برای همه بدن ازجمله موهایتان سریعتر می‌کند، بنابراین اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهایتان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد. به جز سیگار دیگر مواد مخدر هم می‌توانند خطرناک باشند.

یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و مملو از ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱۲ از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. همینطور مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ نیز از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. کمبود ویتامین‌های گروه b، مانند ویتامین b۲، b۶ و b۱۲، می‌تواند سبب سفید شدن زودهنگام مو‌ها شود. باید غذا‌هایی مملو از این ویتامین‌ها مانند نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. همان چیزی را به دست می‌آورید که می‌خورید.

داشتن خواب کافی نه تنها به سلامت عمومی بدن شما کمک می کند، بلکه موهایتان را از سفید و خاکستری شدن دور نگه می دارد. وقتی به اندازه کافی می خوابید و در شبانه روز حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب پیوسته دارید، استرس شما در طول روز کاهش پیدا می کند و بدین ترتیب موهای سفید دیرتر ظاهر می شوند.

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می توانند در ایجاد سفید شدن زودرس مو نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می دهد. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است.

از میانسالی به بعد، علاوه بر پوست صورت و گردن، دستها نیز نیاز به جوانسازی دارند که روشهای متعددی از جمله جوانسازی دست با کربوکسی تراپی، جوانسازی پوست دست با لیزر و تزریق فیلر به پشت دست ، برای این کار وجود دارد. شما می توانید برای جوانسازی دستهای خود با بهترین روشها در اصفهان به مطب دکتر فاطمه عندلیب مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :روح الله بکتاش [ 1402-07-18 ]
سلام پسر هستم و17 ساله نزدیک به 10 تا تار مئو سفید روی سرم دارم پدر و مادرم اصلا مو سفید ندارند خیلی از نظر روحی ناراحت و نگرانم چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری گال چیست و چه علائمی دارد؟بیماری گال چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری گال یا جرب (Scabies Disease) یک بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است که این خارش، جوش های ریز قرمزرنگی را در پوست ایجاد می کند. این بیماری از هجوم یک انگل به نام انگل گال به بدن ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟

مراقبت از پوست تضمین کننده زیبایی و شادابی چهره شما است که می توانید با انجام یک سری از روش‌ های مراقبتی و درمانی، پوستی سالم داشته باشید ... ادامه مطلب

اصلاح خط اشکی زیر چشم با تزریق فیلراصلاح خط اشکی زیر چشم با تزریق فیلر

اصلاح خط اشکی زیر چشم با تزریق فیلر چهره‌ را جوان تر می کند و تأثیر به سزایی در بهبود حالت دور چشم دارد. ... ادامه مطلب

مقایسه ژل رستیلن با دیگر فیلرهامقایسه ژل رستیلن با دیگر فیلرها

ژل رستیلن یک نوع فیلر شفاف و استاندارد است که از آن برای درمان های زیبایی استفاده می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465