هزینه کرایوتراپی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کرایوتراپی / کرایوتراپی(سرما درمانی) چیست؟

کرایوتراپی(سرما درمانی) چیست؟

ضایعات و عارضه‌های پوستی یکی از آزاردهنده‌ترین عواملی است که می‌تواند زیبایی پوست ما را تحت تأثیر قرار دهند. ضایعات مختلفی مانند زگیل، لک‌های میا‌نسالی یا گوشت‌های اضافه که ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف خود را نشان داده و تا مدت زیادی بر روی صورت یا دیگر قسمت‌های بدن باقی بمانند. این عارضه‌های پوستی معمولاً مدت زیادی روی پوست باقی مانده و از بین بردن آنها کار بسیار دشواری است؛ اما امروزه از یک روش بسیار عالی برای برطرف کردن این ضایعات استفاده می‌شود که به کرایوتراپی شهرت دارد. در این روش از نیتروژن مایع، گاز آرگون یا دی اکسید کربن برای ایجاد سرما تا دمای ۲۱۰- درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. به طور معمول برای فریز کردن عارضه پوستی و بافت مخرب، این مواد سرمازا را بر روی آن اسپری می‌کنند تا پس از طی چند جلسه، به طور کامل از بین برود.

کرایوتراپی یا سرمادرمانی ، یک شیوه سرپایی و غیرتهاجمی برای از بین بردن ضایعات و عارضه های پوستی است.کرایو یکی از موثرترین روشها برای رفع ضایعات پوستی زگیل تناسلی می‌باشد که توسط دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست در اصفهان انجام می‌شود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای کرایوتراپی پوست

  1. تغییر رنگ پوست (پیگمانتاسیون ها): مانند لک‌های ناشی از آفتاب و لنتیگو
  2. برخی ضایعات پیش بدخیمی: مانند کراتوز آکتینیک
  3. ضایعات عروقی مانند انواع همانژیوم‌ها از جمله سارکوم کاپوزی
  4. برخی ضایعات ویروسی مثل زگیل و مولوسکوم کنتاژیوزوم
  5. کیست‌ها و ضایعات توموری خوش خیم مانند میلیا، زائده‌های گوشتی (skin tag) و کراتوز سباسه
  6. اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها

مزایای کرایوتراپی

کرایوتراپی

انواع کرایوتراپی

  1. نیتروژن مایع
  2. کرایوتراپی با برف دی اکسید کربن
  3. کرایوتراپی با DMEP

فرایند درمان کرایوتراپی

کرایوتراپی به عبارت ساده تر همان سرما درمانی است. در این روش قسمتی از بدن بیمار که قرار است تحت درمان قرار بگیرد را در معرض کاهش دما قرار می دهد. به این صورت با توجه به اینکه بدن انسان نسبت به کاهش دما واکنش نشان می دهد پس از پایین آمدن سطح دما در ناحیه انتخاب شده سیستم عصبی واکنش نشان می دهد و فرایند درمان از این طریق ادامه پیدا می کند. به صورت کلی فرایند انجام کرایوتراپی در سه مرحله انجام می شود:

فاز اول: انتقال حرارت

فاز اول فرایند کرایوتراپی فرایند آماده سازی و کاهش حرارت را به همراه دارد. بر همین اساس برای آماده کردن مقدمات کرایوتراپی از ماده ای به نام کرایو که یک نیتروژن مایع است استفاده می شود. این نیتروژن در ابتدا باید به نقطه حرارت 196 درجه سانتیگراد برسد و بر روی ضایعه سلولی قرار گیرد.

فاز دوم: تخریب سلول ها

در بخش دوم برای تکمیل فرایند درمانی ضایعات باید سریعاً توسط سرما ضعیف شده و از بین رود. سرد شدن ناگهانی ضایعه، موجب تخریب سلول ها می شود و به همین سبب این تخریب می تواند به سرعت سبب از بین رفتن خال و زگیل ها شود.

فاز سوم: فاز التهابی و بهبودی

در نهایت ناحیه مورد درمان تحت التهاب و قرمزی قرار می گیرد که نتیجه طبیعی مرگ سلولی است. در این صورت بیمار باید به مراقبت های پس از کرایوتراپی توجه داشته باشد؛ چراکه عدم توجه به بهبودی پس از کرایوتراپی عوارض شدیدی را به همراه دارد.

مراقبت های قبل از کرایوتراپی

قبل از درمان توجه کنید که محل درمان تمیز و عاری از هرگونه لوازم آرایشی و کرم های مختلف باشد. همچنین عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون جهت بهبود عملکرد مناسب خواهد بود.

مراقبت های بعد از کرایوتراپی

موارد منع کرایوتراپی

در ابتدا باید توجه داشته باشید که حتماً باید پیش از انجام این روش تشخیص صحیح ضایعات پوستی انجام بگیرد؛ زیرا ممکن است برخی از ضایعات سرطانی باشند و با اعمال تغییرات بر روی آنها مشکلات دیگری به وجود بیاید. در موارد زیر باید احتیاط داشته باشید:

  1. درمان ملانوم و ضایعات رنگدانه ای که هنوز مشخص نشده اند.
  2. افراد با پوست تیره؛ زیرا در ناحیه مورد نظر تغییر رنگ به وجود می آید باید در این رابطه با پزشک، مشورت داشته باشند.
  3. افراد در سنین بالا و یا کودکان
  4. پوست هایی که در اثر آفتاب و یا استفاده از کورتیکواستروئیدها آسیب دیده هستند.
  5. خانم های باردار باید انجام این روش را به تأخیر بیندازند.
  6. عدم تحمل سرما
  7. کرایوگلوبینمی (نوعی ناهنجاری خونی)
  8. سابقه‌ی سندرم رینود
  9. استفاده از کرایو در درمان خال‌های ملانوسیتیک که ضایعات پیش سرطانی محسوب می شوند، ممنوع است؛ زیرا تغییرات داخل سلول در اثر سرما تمایل به بدخیمی این ضایعات را تسریع و تسهیل می نماید.

تعداد جلسات کرایوتراپی

بسته به نوع ضایعه و شرایط بیمار به ۵ الی ۱۰ جلسه درمانی به فاصله یک یا دو روز در میان باید انجام شود تا بهبودی سریع تر صورت گیرد.

عوارض کرایوتراپی

هزینه کرایوتراپی

هزینه کرایوتراپی یا سرمادرمانی، بستگی به عوامل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ار اف فرکشنال دستگاهی است که با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی، به رفع بسیاری از عوارض پوست و جوانسازی پوست کمک میکند. شما میتوانید برای استفاده از مزایای دستگاه ار اف فرکشنال دراصفهان به مطب دکتر فاطمه عندلیب مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :پردیس کاوه [ 1402-06-30 ]
سلام خانم دکتر لطفا هزینه کرایوتراپی رو میفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
راش پوستی چیست و انواع راش پوستی کدام است؟راش پوستی چیست و انواع راش پوستی کدام است؟

راش پوستی یا بثورات جلدی به ناحیه‌ ای از پوست گفته می شود که ملتهب، متورم و یا تحریک شده باشد و شبیه به جوش یا زخم به نظر می‌ رسد. این نقاط برجسته، لکه دار، پوسته پوسته یا قرمز می شوند و پوست آنها دچار خارش یا سوزش می شود. ... ادامه مطلب

برخی از کاربردهای اندولیفت که شاید ندانیدبرخی از کاربردهای اندولیفت که شاید ندانید

اندولیفت یک روش جدید برای برانگیختن بافت‌های عمیق پوست با استفاده از لیزر است. ... ادامه مطلب

پاسخ به 10 پرسش مهم درباره لیزر موی زائدپاسخ به 10 پرسش مهم درباره لیزر موی زائد

لیزر نوعی نوراست که در طول موجی خاص تقویت شده و بسته به بافت هدف موردنظر درمواردمختلف طول موج آن فرق می کند.دردستگاههای لیزرموی زائد این طول موج طوری تنظیم شده که نور ساطع شده توسط رنگدانه موجوددر ساقه مو جذب شود ... ادامه مطلب

لیفت صورت با دستگاه هایفوتراپی چگونه انجام می شودلیفت صورت با دستگاه هایفوتراپی چگونه انجام می شود

هایفو از روش‌های نسبتاً جدید برای سفت کردن و لیفتینگ پوست است که بدون درد و غیرتهاجمی بوده و می تواند جایگزین جراحی لیفت صورت شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465