درمان قطعی ماکولار آمیلوئیدوز
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

آمیلوئید یکی از پروتئین های موجود در بدن و پوست است که در صورت تجمع بیش از حد می تواند منجر به ایجاد اختلال در پوست و ارگان های بدن شود. ماکولار آمیلوئیدوز بیماری است که است که در اثر تجمع رسوب آمیلوئید در پوست ایجاد می شود که بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به طور وسیع در بالاتنه دیده میشود. علت بروز این بیماری مشخص نیست؛ اما جنبه ژنتیکی آن ثابت شده است. این بیماری با خارش همراه است و هرچه فرد ناحیه را بیشتر بخاراند، رسوب این ماده و لک ناشی از آن بیشتر میشود. ابتلا به ماکولار میان اعراب، ایرانیها و ساکنان مدیترانه بالا است و میزان شیوع آن در اروپا و آمریکا به مراتب کمتر است. ماکولار واگیردار نیست و ارتباطی به ارگانها و بیماریهای داخلی ندارد. این بیماری باعث تغییر رنگ پوست میشود و با مصرف دارو کمرنگ خواهد شد؛ اما درمان صددرصد ندارد.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز استفاده کنید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد ماكولار آميلوئيدوز

علت اصلی بیماری پوستی ماكولار آميلوئيدوز نامشخص می‌باشد. با این وجود عوامل زیر در به وجود آمدن این بیماری دخیل می‌باشند:

علائم ماكولار آميلوئيدوز

دو علامت مهم این بیماری، تیرگی پوست و خارش است. البته در بعضی از موارد خارش وجود ندارد و تنها شکایت، تیرگی پوست است این تیرگی بیشتر ناحیه فوقانی تنه و پشت را درگیر میکند؛ اما در مواردی ممکن است سایر نواحی مانند بازوها، گردن و سینه را نیز گرفتار کند. اکثراً دو طرفه و قرینه میباشد؛ اما در مواردی ممکن است یک طرفه باشد. مشخصه تیرگی این بیماری این است که نمایی موجی و مشبک دارد. این لکه ها معمولاً برجسته نیست و معمولاً ناحیه فوقانی تنه را گرفتار میکند.

ماکولار آمیلوئیدوز

انواع ماکولار آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز پوستی چندین فرم دارد که از این میان، دو فرم شایع‌تر از بقیه می‌باشند: یکی فرم ماکولار و دیگری فرم لیکنوئید (پاپولر).

1) فرم ماکولار: اغلب به صورت تیره شدن در ناحیه بالایی و پشتی تنه، قفسه سینه، گردن و یا ساق و ران و باسن خصوصاً در زنان میانسال تظاهر می‌کند که الگوی ripple (راه‌راه) دیده می‌شود. میزان خارش پوست از خفیف تا شدید متغیر است

2) فرم لیکن آمیلوئیدوز: ضایعات به شکل پوست ضخیم و خارش‌دار در ساق پا یا خارج بازو تظاهر می‌کند. این فرم در مردها شایع‌تر بوده و میانگین سنی بیماران 50 سالگی می‌باشد.

تشخیص ماکولار آمیلوئیدوز

تشخیص این بیماری با توجه به علائم عمومی که دارد دشوار است و برای تأیید آن باید از نمونه برداری و بررسی نمونه زیر میکروسکوپ استفاده کرد.

درمان ماكولار آميلوئيدوز

بیماری پوستی ماكولار آميلوئيدوز نیازمند درمان طولانی مدت می باشد. درمان خارش بیماری پوستی ماكولار آميلوئيدوز معمولاً توسط ترکیبات موضعی و خوراکی با آنتی هیستامین و کورتیکواستروئیدهای موضعی (جهت کاهش التهاب و خارش) می باشد و برای درمان لکه های تیره این بیماری از ترکیبات بی رنگ کننده پوست و در برخی موارد از لیزر استفاده می شود. استفاده از ترکیبات بی رنگ کننده پوست اغلب نا امید کننده و همراه با احتمال عود می باشد. در صورتی که برای درمان، لیزر، مورد استفاده قرار گرفته باشد ابتدا باید قسمتی از پوست به صورت آزمایشی تست شود و در صورت پاسخ مناسب درمان ادامه یابد. افراد مبتلا به بیماری پوستی ماكولار آميلوويدوز باید از دست‌کاری و خاراندن نواحی مبتلا به این بیماری جدا خودداری نمایند.

عوارض ماکولار آمیلوئیدوز

عوارض جانبی ناشی از آمیلوئیدوز بستگی به این دارد که چه اندام هایی در نتیجه ابتلا به این بیماری درگیر شده باشد. به طور کلی آمیلوئیدوز می تواند باعث بروز آسیب های جدی زیر در فرد مبتلا شود:

  1. قلب. آمیلوئید توانایی قلب شما در پر کردن خون بین ضربان قلب را کاهش می دهد. در نتیجه با هر ضربان، خون کمتری پمپاژ شده و فرد ممکن است شاهد بروز علائمی مثل تنگی نفس باشد. اگر آمیلوئیدوز بر سیستم الکتریکی قلب شما تأثیر بگذارد، ممکن است ریتم قلب دچار اختلال شود. مشکلات قلبی مرتبط با آمیلوئید می تواند حتی زندگی فرد مبتلا را به خطر انداخته و باعث مرگ او شود.
  2. کلیه ها. آمیلوئید می تواند به سیستم فیلتر کلیه ها نیز آسیب رسانده و باعث نشت پروتئین از خون به داخل ادرار فرد شود. در نتیجه ابتلا به آمیلوئیدوز توانایی کلیه ها در از بین بردن مواد زائد از بدن کاهش یافته و در نهایت ممکن است منجر به نارسایی کلیه و نیاز به دیالیز شود.
  3. سیستم عصبی. ممکن است در نتیجه ابتلا به این بیماری دچار درد، بیحسی یا سوزن شدن انگشتان یا بیحسی یا احساس سوزش در انگشتان پا یا کف پا شوید. علاوه بر این درصورتی که آمیلوئید روی اعصاب کنترل کننده عملکرد روده نیز تأثیر بگذارد، ممکن است دچار علائمی مثل یبوست و اسهال تکرار شونده شوید. در صورتی که این بیماری بر روی اعصاب کنترل فشار خون تأثیر بگذارد، ممکن است بلافاصله بعد از ایستادن دچار ضعف و سرگیجه شوید.

روشهای درمانی متعدد و موثری از قبیل لیزر فرکشنال ، استفاده از صفحات سیلیکون، کرایو تراپی همراه با تزریق داخل ضایعه کورتیکوستروئید، تزریق داخل ضایعه 5-FU و استفاده از دستگاه PDL ، جهت رفع اسکار و جای سوختگی توسط دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صابر لطیفی [ 1401-06-24 ]
من مبتلا شدید به این بیماری دارم و شاغلم میتونه به بازنشستگی ما کمک کنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنیتزریق بوتاکس دیسپورت برای درمان سردردهای میگرنی

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه موفق بوده است. ... ادامه مطلب

برای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانیدبرای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانید

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش‌ های برطرف کردن چین و چروک‌ و جلوگیری از ایجاد آنها است. توجه به مراقبت‌ های بعد از بوتاکس باعث می‌ شود نتایج تزریق بوتاکس در صورت رعایت دقیق توصیه‌ های پزشک بسیار بهتر خواهند شد و زودتر ثابت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

پیلینگ کربن چه روشی است و چه کاربردهایی دارد؟پیلینگ کربن چه روشی است و چه کاربردهایی دارد؟

پیلینگ صورت یا لایه برداری به معنی جوانسازی پوست است که لایه‌ی رویی سلول های مرده پوست را از بین می برد ... ادامه مطلب

ریزش موی ارثی چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان میشود؟ریزش موی ارثی چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان میشود؟

ریزش مو معمولاً نگران‌ کننده نیست؛ اما برخی از انواع ریزش مو، دائمی هستند و معمولاً در میان برخی افراد دیده می‌ شوند. یکی از این انواع ریزش مو، ریزش موی ارثی است که می‌ تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465