پیشگیری از ترک پوستی | هزینه درمان ترک های پوستی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / ترک پوستی یا استریا چیست و چگونه درمان میشود؟

ترک پوستی یا استریا چیست و چگونه درمان میشود؟

ترک‌ پوستی که با نام استریا نیز شناخته می‌شوند، معمولاً ترک‌های پوستی قرمز و یا مایل به سفید هستند و بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می‌شوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می‌شوند. کلاژن پروتئینی است که به ایجاد حالت کشسانی پوست کمک می‌کند، اگر پوست به میزان کافی این پروتئین را نداشته باشد، به دلیل تغییرات به ‌وجود آمده دچار ترک‌خوردگی می‌شود. علاوه برافزایش وزن، عوامل دیگری همچون بارداری، جراحی کاشت سینه (پروتز)، ورزش، میزان بالای آستروئید و سندروم مارفان، نیز سبب ایجاد ترک‌های پوستی می‌شوند. ترک‌های پوستی که ضایعاتی قرمز یا صورتی هستند در هر نقطه از بدن ممکن است ایجاد شوند؛ ولی بیشتر درجاهایی وجود دارد که مقادیر زیاد چربی ذخیره‌شده است. شایع‌ترین محل آن شکم، پستان‌ها، بازوها، زیر بازوها، کمر، ران (هم داخل و هم خارج)، لگن و باسن است.

برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین حفظ زیبایی و جوانسازی پوست، بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت نیاز، به کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات این مرکز استفاده کنید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.

علائم ترک پوستی

قبل از پدیدارشدن ترک های پوستی، روی پوست رده ای باریک و صورتی دیده می شود. همچنین امکان دارد احساس خارش یا حساسیت کنید. ترک ها در ابتدا به صورت چروک ایجاد میشوند. پیشرفت رگه ها میتواند قرمز، بنفش، قهوه ای قرمز یا قهوه ای تیره باشد که بستگی به رنگ پوست دارد. رگه ها درنهایت محو و صاف میشوند و رنگشان به نقره ای در طول زمان تغییر میکند؛ اما همچنان دیده می شوند. ترک ها ممکن است به تدریج کم رنگ تر شوند؛ اما این موضوع اغلب میتواند چند سال زمان ببرد.

استریا یا ترک پوستی

موارد تشدید کننده ترک پوستی

درمان ترک پوستی

درمان‌های موضعی

استفاده از کرم‌های موضعی و پمادها نیز از راه‌های ارزان کاهش ظاهر ترک پوستی است. این درمان باید به‌طور منظم و پیاپی و طولانی‌مدت انجام شود تا اثرگذار واقع شود. در درمان با کرم‌ها کاملاً ترک‌ها از بین نمی‌رود؛ اما تا حد زیادی از ظاهر آن کاسته می‌شود. پیش از استفاده از کرم و پمادها با مشورت نمایید.

لایه‌برداری پوست

یک‌ راه ساده برای درمان ترک پوستی به روش پزشکی توسط تراشیدن یا لایه‌برداری پوست است. در این روش، سلول‌های مرده پوست جدا می‌شوند و رشد سلول‌های جدید رخ می‌دهد. لایه‌بردارهای شیمیایی نیز اثر مشابهی دارند و با جدا کردن لایه مرده سطح پوست رشد و ترمیم پوست جدید را سرعت می‌بخشند. البته استفاده زیاد از این موارد ممکن است سبب خشکی پوست شود، بنابراین کرم مرطوب‌کننده مناسب را به‌طور مستمر استفاده نمایید.

میکرودرمی

این درمان کم تهاجمی برای کاهش ظاهر ترک پوستی مناسب است. این درمان نیاز به بیش از یک جلسه مراجعه به پزشک دارد و با توجه به نوع ترک پوستی و عمر و گستردگی آن تعداد نوبت‌ها توسط پزشک تعیین می‌شود. در این درمان لایه اپیدرم و رویی پوست هدف قرار داده می‌شود و در نتیجه آن پوست، کلاژن ترشح می‌کند و پوست سفت و کشیده می‌شود. در این درمان سلول‌های مرده از پوست جدا می‌شوند و پس از چند جلسه کاهش ظاهر ترک پوستی به‌وضوح قابل ‌مشاهده خواهد بود. در حین این درمان ممکن است پوستتان خشک شود و به علت تراشیده شدن، پوست دچار قرمزی شود؛ اما طی ۲۴ ساعت پوست شروع به ترمیم می‌کند و این علائم از بین می‌روند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ، لایه درمیش پوست را هدف قرار می‌دهد که لایه میانی پوست و محل ایجاد ترک پوستی است. در طی این درمان با سوزن‌های ریزی که در سر یک دستگاه (درمارول) متصل شده‌اند سطح پوست را سوراخ می‌کنند تا کلاژن ترشح شود. این سوزن‌ها میکروسکوپی هستند و موجب خونریزی نمی‌شوند و فقط سبب قرمزی پوست می‌شوند. این درمان ظاهر پوست را بهتر و ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. برای درمان بهتر و کامل به بیش از یک جلسه با فاصله‌های یک‌ ماهه نیاز دارید.

استفاده از embedding یا نخ گذاری

در این روش با گذاشتن نخ کوچک مخصوص در بافت استریاها سبب تحریک کلاژن سازی و سبب بازسازی پوست ناحیه استریا شده و استریاها به تدریج محو می گردد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک درمان معمول برای ترک‌های پوستی است. در این روش لیزرها به پوست نفوذ می‌کند و باعث بازسازی می‌شوند. این روش با تحریک بافتهای اطراف ترک‌های پوستی سبب سرعت بهبود آنها می‌شوند. لیزر سبب تحریک ملانین در محل لیزر درمانی می‌شوند و سلول‌های رنگدانه در ترک پوست سبب همرنگ‌سازی آن با دیگر نقاط پوست می‌شوند. با اینکه این درمان مفید است؛ اما به بیش از یک جلسه نیاز دارد تا نتایج قابل‌ توجه ایجاد شود.

جراحی زیبایی

اگر درمان‌های دیگر ناموفق باشند، می‌توان از جراحی زیبایی بهره گرفت که این روش به نسبت گران است. جراحی ممکن است خود سبب ایجاد ترک شود؛ اما ترک‌های پوستی را به‌طور دائم از بین می‌برد. به ‌موجب این درمان، پوست کشیده‌تر می‌شود و مستحکم‌تر به نظر می‌رسد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر خشکی و ترک پوست در مراحل اولیه باشد، شاید بتوان با درمان خانگی از پیشروی آن جلوگیری کرد؛ اما در صورتی که بعد از 2 هفته شاهد شدت گرفتن این عارضه بودید، بهتر است که برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر ترکهای پوستی شما با علائم زیر همراه بود، هرچه سریعتر برای رفع آن به بهترین پزشک پوست و مو مراجعه کنید: خونریزی، عفونت، قرمزی، خارش.

پیشگیری از ترک پوستی

متخصصین عقیده دارند که ژنتیک نقش مهمی را در به وجود آمدن ترک پوستی ایفا می‌کند؛ اما اگر والدین شما ترک پوستی دارند این مسئله ضرورتاً بدین این معنا نیست که شما نیز دچار چنین مشکلی خواهید شد. یکی از بهترین روش‌های موجود به منظور پیشگیری از به وجود آمدن ترک پوستی، حفظ تناسب اندام و جلوگیری از نوسانات وزن می‌باشد. نوشیدن آب به مقدار کافی نقش مهمی را در پیشگیری از آسیب دیدگی پوست ایفا می‌کند. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از غذاهای سرشار از روی از قبیل ماهی و انواع مغزها استفاده کنید و از مصرف غذاهای حاوی ویتامین آ، دی و سی مانند مرکبات، شیر و سیب زمینی شیرین غافل نشوید.

هزینه درمان ترک های پوستی

ترک های پوستی انواع بسیاری دارند، به همین دلیل تعداد جلسات و حتی روش هایی که برای درمان استفاده می شود در تمامی افراد یکسان نیست. پیش از شروع هر درمانی، تعداد جلسات، هزینه درمان و درصد بهبودی به صورت تقریبی اعلام خواهد شد.

امروزه حجم کم موها یا تاسی به دلیل ریزش مو به یکی از دغدغه های اساسی افراد در مورد ظاهرشان بدل شده است. اگر چه در برخی موارد انواع روشهای درمانی برای ریزش مو ممکن است موثر نباشد؛ ولی در اغلب موارد، استفاده از شیوه های جدید درمانی از قبیل مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید ، و بکارگیری روشهایی مانند مزوتراپی، پی آر پی، هیر فیلر و ... می‌تواند موجب رضایت افراد از افزایش موهایشان باشد. اگر شما هم با ریزش مو مواجه هستید؛ می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان، از مناسب ترین و بهترین روش درمانی استفاده نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهناز ایرجی [ 1402-06-26 ]
سلام من وقتی یکم چاق شدم ترک های پوستی رو پهلوم دیدم و اول نفهمیدم به خاطر چاقیه الان متوجه شدم بهترین راه درمانش چیه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
منافذ باز پوست به چه وضعیتی گفته میشود؟منافذ باز پوست به چه وضعیتی گفته میشود؟

از آنجایی که این منافذ باز پوست، زیبایی پوست را تحت تأثیر قرار می دهند، امکان دارد که سبب ناراحتی و نگرانی افراد شود و در واقع یکی از مشکلات پوستی محسوب می شوند. در ادامه این بخش راه های رفع پوست پرتقالی را برای شما آوده ایم ... ادامه مطلب

آیا می توان آر اف و هایفو را با هم ترکیب کرد؟آیا می توان آر اف و هایفو را با هم ترکیب کرد؟

در چند سال اخیر روش های جوانسازی و زیبایی بسیار متنوع شده اند.در حال حاضر هایفوتراپی و آر اف فرکشنال دو روش جوانسازی بسیار محبوب و پر طرفدار است. ... ادامه مطلب

علت سیاهی زیر چشم روشهای درمان آن چیست؟علت سیاهی زیر چشم روشهای درمان آن چیست؟

یکی از عوامل شایع اما مهمی که تأثیر مستقیمی روی شادابی و جوانی صورت فرد می گذارد، تیرگی زیر چشم است. ... ادامه مطلب

جوانسازی پشت دست با تزریق فیلرجوانسازی پشت دست با تزریق فیلر

یکی از روش‌ های جوانسازی پشت دست، تزریق فیلر می‌ باشد. مجموعه متنوعی از فیلرهای درمانی وجود دارد که به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده و پزشکان آنها را به کار می‌ گیرند که در ادامه بدان میپردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465