درمان ریزش موی آندروژنیک در زنان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ریزش مو / ریزش موی آندروژنیک در زنان

ریزش موی آندروژنیک در زنان

ریزش مو در زنان خصوصاً با افزایش سن طبیعی است و تا دو سوم زنان پس از یائسگی دچار ریزش مو می شوند. ترشح مقادیر بالای هورمون‌های جنسی مردانه در زنان که به نام آندروژن هستند یکی از عوامل اصلی این بیماری است. آندروژن هورمونی است که در ریزش مو نقش دارد. تومورهای غده هیپوفیز یا تخمدان که آندروژن ترشح‌ می‌کنند،‌ می‌توانند منجر به ریزش مو شوند. آلوپسی آندروژنتیک، ریزش مویی است که زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. این حالت شبیه طاسی مردانه است با این تفاوت که زنان ممکن است با الگویی متفاوت از مردان موهای خود را از دست بدهند. در زنان ریزش مو معمولاً در ناحیه‌ی تاج سر شروع شده و تقریباً در همه‌ی موارد خط مو در جلوی سر حفظ می‌شود.

در طاسی با الگوی زنانه، مرحله رشد مو کند می شود. همچنین رشد موهای جدیدتر بیشتر طول می کشد. در این وضعیت فولیکول های مو کوچک می شوند، در نتیجه موهایی که رشد می کنند نازک تر و ظریف تر خواهند بود. این امر می تواند موهایی را ایجاد کند که به راحتی خرد می شوند.الگوی طاسی زنان موروثی بوده و بعد از یائسگی شایع‌تر است، بنابراین هورمون‌ها در ایجاد آن نقش دارند. داروهایی که برای درمان این عارضه استفاده می‌شوند، تنها به هدف کند کردن روند ریزش و جبران بخشی از موهای از دست رفته هستند.

امروزه حجم کم موها یا تاسی به دلیل ریزش مو به یکی از دغدغه های اساسی افراد در مورد ظاهرشان بدل شده است. اگر چه در برخی موارد انواع روشهای درمانی برای ریزش مو ممکن است موثر نباشد؛ ولی در اغلب موارد، استفاده از شیوه های جدید درمانی از قبیل مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید ، و بکارگیری روشهایی مانند مزوتراپی، پی آر پی، هیر فیلر و ... می‌تواند موجب رضایت افراد از افزایش موهایشان باشد. اگر شما هم با ریزش مو مواجه هستید؛ می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان، از مناسب ترین و بهترین روش درمانی استفاده نمایید.

انواع طاسی با الگوی زنانه

پزشکان طاسی با الگوی زنانه را به سه نوع تقسیم می‌کنند:

  1. نوع 1: مقدار کمی از موهای سر نازک شده‌اند که این روند از اطراف فرق سر شروع می‌شود.
  2. نوع 2: شامل پهن شدن فرق سر و افزایش نازک شدگی موها در اطراف آن است.
  3. نوع 3: نازک شدگی موها در کل سر ایجاد شده و کف سر در ناحیه بالای سر قابل رؤیت است.
ریزش موی آندروژنیک در زنان

درمان ریزش موی آندروژنیک در زنان

روش‌های مرسوم برای درمان این مورد از دلایل ریزش مو در زنان شامل موارد زیر است:

ماینوکسیدیل

دارویی موضعی است که به صورت محلول‌ها و فوم‌های درصد ۲ و ۵ درصد در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این دارو توسط سازمان FDA جهت درمان طاسی با الگوی زنانه، تأیید شده است. ماینوکسیدیل را باید روزانه به پوست سر خود بزنید. حدود ۴ ماه تا ۱ سال طول می‌کشد تا اثر این دارو را ببینید. ماینوکسیدیل نمی‌تواند تمام موهای از دست رفته را جبران کند؛ اما تا حدی باعث رشد موهای جدید و افزایش تراکم می‌شود. معمولاً بعد از قطع دارو، ریزش دوباره باز می‌گردد.

داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای ضد بارداری خوراکی رایج ترین درمان برای رایج ترین نوع ریزش موی زنانه یعنی آلوپسی آندروژنیک است. داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی هورمونهای پروژستین هستند. برخی فرمول ها شامل استروژن می باشند که باعث کاهش تعداد آندروژن ها در بدن می شوند. کاهش تعداد آندروژن ها می تواند ریزش مو را کاهش دهد. قرص های ضد بارداری انواع مختلفی دارد. برخی از قرص های ضد بارداری شاخص آندروژن پایینی دارند و باعث کاهش ریزش مو می شوند. موارد دیگری نیز وجود دارند که دارای آندروژن بالایی هستند و باعث افزایش ریزش مو می شوند. داروهای ضد بارداری دارای آندروژن شامل موارد زیر است:

بریویکون، دسنوژن، استروستوپFe، میرست، میکرونور، مودیکون، نیکون، اورتوسپت، اورتو سایکلین، ارتوتری سایکلین،والیت، یاسمین، یاز.

فیناستراید

قرصی است که برای درمان آلوپسی آندروژنی در مردان استفاده می‌شود. استفاده از این دارو برای خانم‌ها مورد تأیید سازمان FDA نیست؛ اما برخی از پزشکان تجویز می‌کنند. نتایج پژوهش‌های انجام شده در مورد تأثیر این دارو بر خانم‌ها، چندان محکم نیستند. مصرف این دارو در دوران بارداری باعث مشکلات مادرزادی می‌شود.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون دارویی ادرار آور است که می‌تواند باعث کاهش تولید هورمون‌های آندروژنی شود و به کاهش ریزش مو در خانم‌ها کمک کند. این دارو باعث برهم خوردن تعادل مایعات و یون‌های بدن می‌شود، لذا باید با احتیاط مصرف شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

پیشگیری از ریزش موی آندروژنیک در زنان

تا کنون راهی برای پیشگیری از این عارضه شناسایی نشده است. به طور کلی تغذیه‌ی سالم، عدم استفاده از حالات موی آسیب زننده، اتوی مو و مواد شیمیایی مضر و همچنین ترک مصرف دخانیات، می‌توانند شروع ریزش را به تعویق انداخته یا شدت آن را کاهش دهند.

تشخیص ریزش موی آندروژنیک در زنان

پزشک موها و کف سر شما را بررسی می‌کند تا نوع ریزش مو را تشخیص دهد. به طور کلی نیازی به آزمایش خاصی برای تشخیص الگوی طاسی زنانه نیست. اگر پزشک به نوع دیگری از ریزش مو مشکوک شود، ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ آندروژن و سایر مواد دیگری که ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارند، انجام دهند.

شما میتوانید برای رفع غبغب با هایفو و اندولیفت در اصفهان، و برخورداری از مزایای شگفت انگیز این روشها، به مطب دکتر فاطمه عندلیب مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :پانته آ [ 1402-06-25 ]
سلام وقت بخیر من ۹ ماهه که زایمان کردم و تو این مدت ریزش مو پیدا کردم به طوری که جلوی موهای سرم کاملا خالی شده و به شدت تار موهام ضعیف شده میشه بهم کمک کنید که کدوم روش می تونه تاثیر گذار باشه برای من

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اصلاح عدم تقارن صورت با تزریق فیلراصلاح عدم تقارن صورت با تزریق فیلر

تقارن صورت به تطابق کامل چهره در اندازه، مکان، شکل و آرایش هر یک از اجزای صورت نسبت به صفحه ساژیتال (صفحه عمودی که بدن را به دو نیمه متقارن چپ و راست ... ادامه مطلب

لیزر اندولیفت جدیدترین روش درمان پف زیر چشملیزر اندولیفت جدیدترین روش درمان پف زیر چشم

داشتن پوست شل و پف زیر چشم موجب می شود که چهره‌ی شما خسته، فرسوده و پیر به نظر بیاید و این موضوع از زیبایی و جذابیت چهره شما کم می کند. لیزر اندولیفت روشی برای جوانسازی پوست صورت که با تحریک بافت‌ های عمقی جهت ساخت کلاژن‌ های جدید به منظور کاهش افتادگی پوست و سفت‌ سازی آن به کار می رود. ... ادامه مطلب

ترک پوستی یا استریا چیست و چگونه درمان میشود؟ترک پوستی یا استریا چیست و چگونه درمان میشود؟

ترک‌ پوستی که با نام استریا نیز شناخته می‌ شوند، معمولاً ترک‌ های پوستی قرمز و یا مایل به سفید هستند و بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می‌ شوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می‌ شوند. ... ادامه مطلب

فواید و نحوه استفاده از کرم آبرسان پوستفواید و نحوه استفاده از کرم آبرسان پوست

آبرسانی پوست یکی از مراحل روتین مراقبت از پوست است که منجر به از بین رفتن خشکی پوست و حفظ طراوت و شادابی آن می گردد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465