نحوه استفاده از ماینوکسیدیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ریزش مو / طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو

ماینوکسیدیل (با نام تجاری روگین یا روگین زنانه)، بهترین درمان ریزش موی سر است. ماینوکسیدیل، داروی بدون نسخه‌ ای است که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است و مردان و زنان می‌ توانند از آن برای درمان ریزش مو استفاده کنند. این دارو رگ‌ های خونی را منبسط می‌ کند، در نتیجه میزان خون و مواد غذایی که به فولیکول ‌های مو می‌ رسد، تقویت شده و منجر به پر پشت شدن مو می‌ شود.به نظر می ‌رسد این دارو به مدت طولانی ‌تری، مو را در مرحله رشد فعال (آنافاز) نگه می ‌دارد. از آنجایی که ماینوکسیدیل، روی چرخه مو تأثیر می ‌گذارد، استفاده مداوم از آن الزامی است. به محض این ‌که مصرف این دارو را قطع کنید، روند رشد مو به حالت سابق باز می ‌گردد و ممکن است دوباره دچار ریزش مو شوید.

اين دارو اگرچه نزد پزشكان، داروي نسبتاً مؤثری تلقي مي‌شود؛ اما شرط تأثیرش مصرف طولاني‌مدت (بلكه مصرف مادام‌العمر) حداقل سه تا شش ماه برای اثربخشی آن لازم است. تداوم مصرف اين دارو آنقدر اهميت دارد كه پزشكان هشدار مي‌دهند معمولاً بين 3 تا 6 ماه پس از قطع اين دارو، ريزش مو دوباره برمي‌گردد.

امروزه حجم کم موها یا تاسی به دلیل ریزش مو به یکی از دغدغه های اساسی افراد در مورد ظاهرشان بدل شده است. اگر چه در برخی موارد انواع روشهای درمانی برای ریزش مو ممکن است موثر نباشد؛ ولی در اغلب موارد، استفاده از شیوه های جدید درمانی از قبیل مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید ، و بکارگیری روشهایی مانند مزوتراپی، پی آر پی، هیر فیلر و ... می‌تواند موجب رضایت افراد از افزایش موهایشان باشد. اگر شما هم با ریزش مو مواجه هستید؛ می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان، از مناسب ترین و بهترین روش درمانی استفاده نمایید.

مزایای استفاده از ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی تأیید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) است و از شامپوهای موضعی درمان ریزش مو به شمار می‌رود که باعث جا به جایی اکسیژن و افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو می‌شود. این ماده، مواد مغذی مورد نیاز را مستقیماً به فولیکول‌های مو می‌رساند.

  1. سرعت ریزش مو را کند و در برخی افراد متوقف می‌کند.
  2. فولیکول‌های مو را وادار می‌کند تا دوباره مو تولید کنند.
  3. از نظر بالینی ثابت شده است که نتایج قابل مشاهده را در حدود 4 ماه برای خانم‌ها و 2 الی 4 ماه در آقایان نشان می‌دهد.
  4. فاز آناژن چرخه رشد مو را طولانی می‌کند.
  5. گردش خون در رگ‌های خونی کوچک را احیا می‌کند.
  6. موجب ضخیم‌تر شدن موهای سر می‌شود.
مصرف ماینوکسیدیل

نحوه استفاده از ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل نوعی روش درمانی موضعی است، یعنی آن را باید روی پوست سر خود بمالید (نه مو). معمولاً دستورالعمل دوز استفاده از دارو به روش‌های زیر است:

ماینوکسیدیل را با انگشتان خود روی پوست سر مالیده و ماساژ دهید و حتماً بلافاصله پس از انجام این کار، دستان خود را بشویید. اگر بخواهید به صورت ایده‌ آل از این روش درمانی استفاده کنید؛ حداقل دو ساعت قبل از رفتن به تخت‌ خواب، از این دارو استفاده کنید تا ناحیه مورد نظر کاملاً خشک شود. با انجام این کار از پخش شدن ناخودآگاه دارو به نقاط دیگر بدن، جلوگیری خواهید کرد. هم ‌چنین اگر پوست سرتان پس از مصرف ماینوکسیدیل، کاملاً خشک نشود؛ می‌تواند لباس یا ملافه را لک کند. به صورت مداوم و روزانه، این دارو را مصرف کنید چون نهایتاً تا سه ماه پس از توقف مصرف آن، دوباره ریزش مو خواهید داشت.

موارد مصرف ماینوکسیدیل

به طور خاص نشان داده شده است که تأثیر ماینوکسیدیل برای ریزش مو پس از 3 تا 4 ماه استفاده نمایان خواهد شد و خواهید دید که تعداد موهای سر افزایش یافته است. به طور کلی موارد مصرف ماینوکسیدیل عبارت است از:

توصیه‌های قبل از استفاده ماینوکسیدیل

توصیه‌های بعد از استفاده ماینوکسیدیل

قیمت ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل اشکال دارویی مختلفی همچون فوم، قرص محلول و شامپو دارد و حجم و دوز هریک از آنها بسته به نوع کمپانی سازنده و برند متفاوت است. هر یک از این محصل‌ها درصد خاصی از ماینوکسیدیل را در خود جای داده‌اند که رایج‌ترین میزان غلظت آن 2% و 5% است. به طور کلی هزینه ماینوکسیدیل تحت تأثیر عوامل زیر قرار می‌گیرد:

عوارض استفاده از ماینوکسیدیل

  1. ممکن است سوزش، خارش یا قرمزی را در محل تحت درمان ایجاد نماید. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فوراً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
  2. اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که وی به این نتیجه رسیده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. لازم است بدانید بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی تجربه نخواهند کرد.
  3. به ندرت این دارو می‌تواند از طریق پوست جذب شود و عوارض جانبی ایجاد کند. به هر حال در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی جدی از جمله رویش موهای ناخواسته در صورت یا بدن، سرگیجه، سریع یا نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل در تنفس به خصوص هنگام دراز کشیدن، غش، درد قفسه سینه، تورم دست ها و یا پاها، افزایش وزن غیرعادی، خستگی، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است، با این حال در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در صورت، زبان و یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

هایفوتراپی روشی ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و عوارض ناشی از آن، پوست را جوانسازی کرده، لیفت می‌نماید. این روش در مطب دکتر فاطمه عندلیب متخصص پوست و مو در اصفهان، با یکی از به روز ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن : 36260819 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدی [ 1402-06-02 ]
در حین استفاده از ماینوکسیدیل برای بیرون رفتن از پودر پرپشت کردن مو استفاده کنم مشکلی نداره؟؟؟

علی [ 1401-12-08 ]
ایا ماینوکسیدیل ایرانی کارایی درست و حسابی دارد؟

سمیرا قربانی [ 1401-11-03 ]
آیا ماینوکسیدیل برای ریزش سکه ای اثر بخش هست؟

رضا میرزایی [ 1401-10-05 ]
کم پشتی زیادی موی سر خیلی ناامید کننده است ونمی داتم چ کارکنم تا این مشگل حل شود حداقل ی محلولی برای بگیید ممنون میشم

امید [ 1401-08-11 ]
سلام.من این محلول رو برای رشد ریش هام استفاده میکنم.۲۰ سالمه ولی ریش هام در نیومده.خواستم ببینم اشکال نداره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانیدبرای آگاهی از اقدامات و مراقبتهای بوتاکس این مطلب را بخوانید

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش‌ های برطرف کردن چین و چروک‌ و جلوگیری از ایجاد آنها است. توجه به مراقبت‌ های بعد از بوتاکس باعث می‌ شود نتایج تزریق بوتاکس در صورت رعایت دقیق توصیه‌ های پزشک بسیار بهتر خواهند شد و زودتر ثابت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

ماینوکسیدیل چیست؟ماینوکسیدیل چیست؟

محلول ماینوکسیدل به صورت تخصصی برای درمان ریزش مو استفاده می شود که این محلول در بعضی از دیگر بیماری ها مانند ریزش مو با الگوی سکه ای توسط پزشک تجویز می شود. محلول ماینوکسیدیل از طرف دیگر جنبه ی تقویت مو را هم دارد و عموماً برای موهای کرکی و ضعیف تجویز می شود. ... ادامه مطلب

ریزش موی آندروژنیک در زنانریزش موی آندروژنیک در زنان

ریزش مو در زنان خصوصاً با افزایش سن طبیعی است و تا دو سوم زنان پس از یائسگی دچار ریزش مو می شوند. ترشح مقادیر بالای هورمون‌ های جنسی مردانه در زنان که به نام آندروژن هستند یکی از عوامل اصلی این بیماری است. آندروژن هورمونی است که در ریزش مو نقش دارد. ... ادامه مطلب

اندولیفت، روشی مؤثر در جوانسازی پوستاندولیفت، روشی مؤثر در جوانسازی پوست

یکی از جدیدترین روش های جوانسازی، لیزر اندولیفت است که یک روش غیر تهاجمی زیبایی است. در اندولیفت از امواج لیزر کمک گرفته شده است تا متقاضی بتواند چی ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465