انواع ماینوکسیدیل | درمان ریزش مو در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ریزش مو / ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل چیست؟

ریزش مو به حالتی می گویند كه مو به صورت غیرطبیعی و بیشتر از حد نرمال بریزد و موی جایگزین آن رشد نكند. در حقیقت تعادل بین ریختن موی سر و رویش مجدد به هم خورده و از تعداد موهای موجود روی سر به تدریج كاسته می شود. ریزش بیش از اندازه مو مشکلی شایع است که می تواند هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. این شرایط می تواند در نتیجه یک بیماری یا تغییراتی مشخص در محیط شکل گرفته باشد. در نتیجه حالت بی مویی یا طاسی بعد از مدتی بروز می كند.
محلول ماینوکسیدل با نام تجاری minoxidil به صورت تخصصی برای درمان ریزش مو استفاده می شود که این محلول در بعضی از دیگر بیماری ها مانند ریزش مو با الگوی سکه ای توسط پزشک تجویز می شود. محلول ماینوکسیدیل از طرف دیگر جنبه ی تقویت مو را هم دارد و عموماً برای موهای کرکی و ضعیف تجویز می شود. یکی از معایبی که محلول ماینوکسیدیل به ‌عنوان درمان قطعی و %100 طاسی سر تلقی نشد، دائمی نبودن آن بود که با قطع کردن استفاده از محلول ریزش مو مانند گذشته شروع می شود.

امروزه حجم کم موها یا تاسی به دلیل ریزش مو به یکی از دغدغه های اساسی افراد در مورد ظاهرشان بدل شده است. اگر چه در برخی موارد انواع روشهای درمانی برای ریزش مو ممکن است موثر نباشد؛ ولی در اغلب موارد، استفاده از شیوه های جدید درمانی از قبیل مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید ، و بکارگیری روشهایی مانند مزوتراپی، پی آر پی، هیر فیلر و ... می‌تواند موجب رضایت افراد از افزایش موهایشان باشد. اگر شما هم با ریزش مو مواجه هستید؛ می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان، از مناسب ترین و بهترین روش درمانی استفاده نمایید.

مزایای مصرف ماینوکسیدیل

تأثیر ماینوکسیدیل برای ریزش مو نسبت به سایر داروها بیشتر است، به طوری که این ماده مواد مغذی مورد نیاز فولیکول را به طور بالقوه و مستقیماً به فولیکول‌های مو می‌رساند. از دیگر مزایای ماینوکسیدیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

انواع ماینوکسیدیل

این دارو به دو شکل فوم و محلول در دسترس است. استفاده از فوم ماینوکسیدیل برای افرادی که طاسی کامل داشته یا موهای خود را تراشیده‌اند مناسب‌تر است؛ چراکه شکل محلول دارو روی سر آنها باقی نمانده و سر می‌خورد. به‌علاوه فوم ماینوکسیدیل، حساسیت کمتری ایجاد می‌کند و بنابراین عوارض کمتری نسبت به محلول آن خواهد داشت.
برای افرادی که ریزش موی سکه‌ای یا موضعی دارند، استفاده از شکل محلول مناسب است؛ زیرا در این مدل ریزش مو، فوم ماینوکسیدیل به مقدار کافی به کف سر نرسیده و دارو به درستی جذب نمی‌شود.
این دارو در دو نوع ۲ و ۵ درصد عرضه می‌شود. نوع ۲ درصد را می‌توان برای درمان ریزش مو در ریش و سبیل آقایان و موهای بانوان استفاده کرد. نوع ۵ درصد آن نیز معمولاً برای آقایان تجویز شده و برای درمان ریزش موهای شدیدتر استفاده می‌شود. به همراه این محلول لوله اسپری مخصوصی عرضه می‌شود که با استفاده از آن می‌توان دارو را روی موها ریخت.

ماینوکسیدیل

نحوه استفاده از ماینوکسیدیل

داروی ماینوکسیدیل در دو نوع مختلف موجود می باشد که نوع اول آن 2% و نوع دوم آن 5% می باشد که نوع اول آن را معمولاً خانم ها استفاده می کنند و نوع دوم یعنی 5% مختص آقایان می باشد. نحوه استفاده این دارو به این شکل است که شما با استفاده از نوک سر انگشت و یا لوله اسپری که در پک محلول موجود می باشد. محلول ها هر شب قبل از خواب به نواحی خالی از مو استعمال کنید. به این نکته توجه کنید که زمانی که محلول با انگشتان و یا دست تماس داشت بلافاصله آن را با آب بشورید.

توصیه‌های قبل از استفاده از ماینوکسیدیل

بسیار مهم است که از این دارو فقط طبق دستورالعمل استفاده کنید و از آن بیشتر از آنچه پزشک دستور داده استفاده نکنید؛ زیرا انجام این کار ممکن است شانس جذب آن از طریق پوست را افزایش دهد.

  1. ماینوکسیدیل را به سایر قسمت‌های بدن خود نزنید. جذب این دارو در بدن ممکن است بر قلب و عروق خونی تأثیر بگذارد و عوارض ناخواسته ایجاد کند.
  2. از هیچ محصول پوستی جایگزین ماینوکسیدیل در طول درمان استفاده نکنید.
  3. در طول درمان با ماینوکسیدیل می‌توان از رنگ‌های مو و مواد مراقبتی مو استفاده کرد به شرطی که پوست سر درست قبل از استفاده از آنها کاملاً شسته شود.
  4. ماینوکسیدیل نباید 24 ساعت قبل و بعد از آرایش‌های مو استفاده شود.
  5. دوز ماینوکسیدیل خود را برای جبران هر دوز فراموش شده دو برابر نکنید.

توصیه‌های بعد از استفاده از ماینوکسیدیل

1. دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد نحوه استفاده از محلول دنبال کنید.
2. تا 4 ساعت بعد از استفاده از ماینوکسیدیل موهای خود را شامپو نکنید.
3. بلافاصله پس از مصرف این دارو، دست‌های خود را بشویید تا هرگونه اثری که ممکن است روی دستتان مانده باشد از بین برود.
4. پس از استفاده از محلول ماینوکسیدیل از سشوار برای خشک کردن پوست سر استفاده نکنید. باد سشوار ممکن است اثربخشی درمان را کاهش دهد.
5. اجازه دهید ماینوکسیدیل به مدت ۲ تا ۴ ساعت پس از استفاده روی سر بماند و بعد فعالیت‌هایی مانند رفتن به رختخواب را انجام دهید.
6. به یاد داشته باشید که آثار ماینوکسیدیل باید کاملاً خشک شود. اگر موها یا پوست سر شما پس از استفاده از دارو کاملاً خشک نشده باشد می‌تواند لباس، کلاه یا ملحفه را لکه‌دار کند.
7. از استفاده دارو در زمانی که مو و بدن خیس است خودداری کنید.

موارد استفاده از ماینوکسیدیل

به طور کلی موارد مصرف ماینوکسیدیل عبارت است از:
1. تمامی آقایان بالای 18 سال که دچار کاهش تراکم مو شده‌اند می‌توانند از این دارو بهره ببرند.
2. برای افراد زیر 40 سال که ریزش موی آنها اخیراً اتفاق افتاده است، بیشترین تأثیر را دارد.
3. این دارو در درمان طاسی با الگوی مردانه کاربردی بسیار گسترده دارد.
4. غلظت ماینوکسیدیل 2% برای آن دسته از خانم‌هایی که موهایشان نازک شده است مؤثر می‌باشد.
5. تأثیرات دقیق ماینوکسیدیل ریش هنوز در دست بررسی است؛ اما برخی از پزشکان عقیده دارند که این دارو می‌تواند به افزایش تراکم ریش مردان کمک کند.

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل دارویی است که مانند همه داروها عوارض متعددی دارد، بنابراین، استفاده از آن به صورت سرخود ممکن است خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشد. تنها افرادی که شرایط خاصی در ریزش مو دارند، مجاز به استفاده از ماینوکسیدیل هستند.

افرادی با شرایط زیر نباید از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی خود استفاده کنند:

  1. افرادی که سابقه ریزش موی ارثی در خانواده خود ندارند.
  2. افرادی که دچار ریزش موی ناگهانی و دسته‌ای شده‌اند.
  3. افراد زیر 18 سال
  4. افرادی که پوست سر قرمز، خارش‌دار، عفونی یا دردناک در هنگام لمس دارند.
  5. افرادی که ریزش موی آنها به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، محصولی خاص یا بافت‌های محکم موها ایجاد شده است.
  6. افرادی که ریزش موی آنها زمینه دیگری مانند بیماری تیروئید، آلوپسی آره آتا، کمبودهای تغذیه‌ای، زخم شدن پوست سر یا دارو درمانی و شیمی درمانی داشته است.

دوره مصرف ماینوکسیدیل

با توجه به سن، مدت و میزان موهای ریخته شده، دوره مصرف ماینوکسیدیل معمولاً بین 6 الی 18 ماه است. البته برخی از افراد نیاز به زمان بیشتری خواهند داشت.

عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل

در برخی از افراد ممکن است مصرف ماینوکسیدیل باعث خارش و آلرژی پوستی، سردرد، سرگیجه، افزایش وزن و فشار خون شود و چنانچه این عوارض برای بیش از چند روز تجربه گردد، باید مصرف را قطع و با پزشک مشورت نمود.

امروزه روشهای متعددی برای درمان افتادگی پوست در کلینیک های تخصصی پوست قابل انجام است که بسیاری از آنها بدون نیاز به جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می‌شود. دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست در اصفهان با توجه به شرایط سنی، میزان آسیب، ناحیه تحت درمان، نوع پوست و … مناسب‌ترین روش را به شما توصیه می‌کنند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن 36260819 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ابوذر مهرابی [ 1402-06-25 ]
سلام خانم دکترمن 33 سالمه ریش هام ریخته و خیلی کم پشته ماینوکسیدیل 5 درصد اسپری بهتره یاقطرش؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان ریزش مو با فیناسترایددرمان ریزش مو با فیناستراید

ریزش موی ناشی از طاسی الگوی مردانه زمانی رخ میدهد که هورمونی به نام DHT (دی هیدروتستوسترون) از رسیدن مواد مغذی حیاتی مورد نیاز فولیکولها به آنها جلوگیری میکند و سبب تضعیف فولیکول موها و در نهایت ریزش موها میگردد؛ اما فیناستراید مانع از تولید DHT شده و از این طریق از فولیکولهای مو محافظت میکند. ... ادامه مطلب

قرص ایزوترتینوئین برای جوشقرص ایزوترتینوئین برای جوش

قرص راکوتان نام تجاری است که برای داروی ایزوترتینوئین انتخاب شده است. این قرص از مشتقات ویتامین A به شمار می‌ رود و به دلیل قدرت بسیار زیادی که در رفع جوش های شدید پوستی دارد، بسیار مشهور شده است. ... ادامه مطلب

نحوه و دوره مصرف قرص داکسی سایکلین برای جوشنحوه و دوره مصرف قرص داکسی سایکلین برای جوش

یکی از مؤثرترین روش های درمان خوراکی جوش، مصرف کپسول داکسی سایکلین است. داکسی سایکلین نوعی آنتی بیوتیک از دسته تتراسایکلین ها است که با جلوگیری از ... ادامه مطلب

مزوتراپی صورت روشی موثر جهت رفع چین و چروک و جوانسازی پوستمزوتراپی صورت روشی موثر جهت رفع چین و چروک و جوانسازی پوست

چین و چروک پوست خطوطی عمیق یا سطحی هستند که روی پوست تشکیل می شوند. این خطوط گاهی آنقدر عمیق هستند که چاله یا شکافی در سطح پوست ایجاد می کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465