درمان ریزش مو در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ریزش مو / پیشگیری، علائم و تشخیص ریزش مو

پیشگیری، علائم و تشخیص ریزش مو

امروزه یکی از معضلاتی که در بین بسیاری از افراد به وجود می‌آید و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کم پشتی و ریزش مو می‌باشد. این اتفاق، سبب تغییرات منفی در ظاهر افراد می‌شود که بسیار ناخوشایند است. ریزش مو یا آلوپسی، یک اتفاق بسیار رایج در بین مردان، زنان و کودکان است که همه ساله افراد زیادی را در سطح جهان درگیر می‌کند. ریزش مو می‌تواند موقتی یا دائمی باشد و همچنین نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از کهولت سن باشد. ریزش موها تا 100 تار مو در روز کاملاً طبیعی است و اگر مقدار تار موهای ریخته شده بیشتر از این حد بود و یا اینکه علائمی مانند نازک شدن مو را در پوست سر خود مشاهده کردید، باید ابتدا به سراغ علت ریزش موی خود باشید و سپس درمان ریزش مو را آغاز کنید.

امروزه حجم کم موها یا تاسی به دلیل ریزش مو به یکی از دغدغه های اساسی افراد در مورد ظاهرشان بدل شده است. اگر چه در برخی موارد انواع روشهای درمانی برای ریزش مو ممکن است موثر نباشد؛ ولی در اغلب موارد، استفاده از شیوه های جدید درمانی از قبیل مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید ، و بکارگیری روشهایی مانند مزوتراپی، پی آر پی، هیر فیلر و ... می‌تواند موجب رضایت افراد از افزایش موهایشان باشد. اگر شما هم با ریزش مو مواجه هستید؛ می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو در اصفهان، از مناسب ترین و بهترین روش درمانی استفاده نمایید.

علت ریزش مو

علت ریزش مو به عوامل مختلفی وابسته است. در بعضی اوقات یک یا چند عامل مختلف به طور همزمان سبب نازک شدن تارهای مو، ریزش و در نهایت کم پشت شدن موها می شوند. شناخت این عوامل و تلاش برای حذف آنها در بهتر شدن وضعیت سلامت موها موثر است. در ادامه به مهم ترین علل ریزش مو اشاره می کنیم:

  1. بارداری: شرایط هورمونی در خانم های باردار دچار تغییرات مهمی می شود. در این افراد موها حجم زیادی نسبت به قبل باردای داشته و پرپشت می شوند؛ اما بعد از زایمان، وضعیت هورمونی دوباره به حالت طبیعی برگشته و موها پس از پایان چرخه رشد، دچار ریزش می شوند.
  2. زایمان: به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از زایمان و شیردهی در بعضی از خانم ها ریزش مو دیده می شود.
  3. یائسگی: ریزش مو در دوران یائسگی از اصلی ترین دلایل ریزش مو در خانم ها است. در این افراد پزشک با برقراری تعادل در میزان ترشح هورمون های زنانه و مردانه از ریزش مو جلوگیری می کند.
  4. قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری: در این شرایط افراد با قطع قرص های ضدبارداری دچار ریزش مو می شوند. از آنجایی که قرص های ضد بارداری در دسته قرص های هورمونی قرار می گیرند، این قرص ها تعادل هورمونی بدن فرد را برهم زده و باعث عوارض جانبی مانند ریزش مو می شود.

عفونت های پوست سر:

  1. درماتیت سبورئیک: یک بیماری عفونی پوستی است که در صورت بروز در پوست سر باعث ریزش مو می شود. این عفونت، لکه های کوچک، رنگی یا بی نگ در پوست ایجاد می کند.
  2. پسوریازیس: یک بیماری خودایمنی و عفونی در پوست سر است. این بیماری با افزایش سرعت رشد سلول های پوست سر به سلول های فولیکولی مو آسیب رسانده و باعث ریزش مو می شوند.
  3. قارچ پوستی تینیا کیپتیس: یکی دیگر از عوامل بروز عفونت در پوست سر عوامل قارچی بوده که باعث پوسته شدن، خارش پوست سر و ریزش مو می شوند.
  4. اسکلرودرم یک بیماری خود ایمنی است که باعث سخت شدن پوست سر و در نتیجه ریزش مو می شود.
  5. آلوپسی اسکار: از اختلالات خودایمنی بوده و با از بین بردن فولیکول های مو بر اثر التهاب به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو شناخته می شود.
  6. وجود انگل دمودکس: بسیاری از مشکلات پوست و مو به خاطر وجود انگلی بنام دمودکس مایت می باشد.
  7. کرم حلقوی (Ringworm): عامل این بیماری نوعی قارچ است که باعث خارش، قرمزی، پوسته شدن پوست سر و در نهایت ریزش مو می شود.
  8. اختلال موکنی(کندن مکرر مو) یا همان Trichotillomania، افراد مبتلا به این بیماری، فشار روانی زیادی برای کندن موهای خود احساس می کنند. این افراد نیاز شدید روحی به کشیدن موهای خود در سر، ابرو یا مژه ها دارند.
  9. بیماریی هایی که باعث ایجاد زخم پوست سر می شوند. مانند لیکن پلان و برخی از انواع بیماری لوپوس. این زخم ها باعث ریزش دائمی مو می شوند. بیماری لیکن پلان اغلب در افراد بالای 40 سال دیده شده و باعث بروز زخم های کوچک خارش دار در پوست سر یا نواحی دیگر بدن می شود. این زخم ها در پوست سر مانع رشد مجدد موها در این مناطق می شوند.
  10. مشکلات تیروئیدی به ویژه کم کاری تیروئید: تیروئید یکی از غده های مهم در بدن است که کاهش یا افزایش ترشح هورمون های تیروئیدی باعث بروز بیماری کم کاری و پرکاری تیروئید می شود. تعادل در ترشح هورمون تیروئید در سلامت و رشد موهای سر مؤثر بوده و اختلال در آن از علل ریزش مو است.

علائم ریزش مو

ریزش مو می‌تواند از طرق مختلف، بسته به علت آن ظاهر شود و می‌تواند یا به‌صورت تدریجی یا ناگهانی به وجود آید و بر پوست سر یا کل بدن فرد تأثیر گذارد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و سایر انواع آن دائمی می باشد. علائم و نشانه های ریزش مو می‌تواند شامل:

علت ریزش مو

تشخیص ریزش مو

قبل از تشخیص، پزشک احتمالا یک آزمایش فیزیکی انجام میدهد و از شما میخواهد تا در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی خود بگویید. همچنین تست های زیر را نیز انجام میدهد:

  1. آزمایش خون. این مورد به شرایط پزشکی پوشش داده نشده مرتبط با ریزش مو مانند بیماری تیروئید کمک میکند.
  2. تست کشش. پزشک به آرامی مقداری از موهایتان را میکشد تا ببیند چه مقدار ریزش مو دارید. این مورد در تعیین مرحله ریزش کمک میکند.
  3. بیوپسی پوست سر. پزشک نمونه هایی از پوست یا چند تار موی کنده شده از پوست سر را برای بررسی ریشه های مو خراش میدهد که میتواند در تعیین عامل عفونی که باعث ریزش مو شده موثر باشد.
  4. میکروسکوپ نوری. پزشک از ابزار ویژه برای بررسی موهای کنده شده استفاده میکند. میکروسکوپ نوری اختلالات احتمالی پوشش داشته نشده از ساقه مو را تعیین میکند.

پیشگیری از ریزش مو

نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا از ریزش موهایی که قابل ‌پیشگیری هستند، جلوگیری به عمل آورید:

درمان ریزش مو

ریزش مو با تراکم کم و جزئی را که فولیکولهای مو در سطح سر به طور کامل از بین نرفته اند و قابل برگشت هستند. میتوان زیر نظر و مشاوره پزشک با روشهای تقویتی و بدون نیاز به کاشت مو و فقط در کمک به کیفیت کاشت مو را به صورت های گوناگون انجام داد. راههای درمان ریزش مو شامل مواردی مانند:

1. روشهای تقویتی

2. کاشت مو

گاهی موهای فرد تنها با روش تقویتی جوابدهی و افزایش تراکم دلخواه را برای فرد ندارد و فرد در این مرحله اقدام به انجام کاشت و یا ترمیم مو میکند. واژه کاشت مو در اصل به معنای پیوند طبیعی می باشد. شرایط کاشت موی هر فرد بستگی به بانک مو و قسمت اهدا کننده آن دارد، به صورتی که هر چقدر بانک مو و بخش اهدا کننده قوی تر باشد تراکم پیوند و کاشت مو بیشتری خواهیم داشت.

یکی از مراکز تخصصی و مدرن لیزر موهای زائد در اصفهان کلینیک دکتر فاطمه عندلیب می‌باشد. شما می‌توانید جهت رفع موهای زائد زیر نظر متخصص پوست به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت دریافت نوبت، کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر عندلیب با شماره تلفن : 36260819 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهرانگیز زمانی [ 1402-06-25 ]
سلام من کناره های سرم ریزش مو خیلی دارم چطوری میتونم برای قسمت کناره های سرم کاشت مو انجام بدم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پس از لیزر فرکشنال چه باید کرد؟پس از لیزر فرکشنال چه باید کرد؟

لیزر فرکشنال نخستین و قدرتمندترین سیستم در جوانسازی و درمان برخی عارضه های پوستی است که باعث از بین رفتن چین‌ و چروک های ریز، کاهش اندازه منافذ و سفت شدن پوست میشود. مراقبت های قبل و بعد از درمان با لیزر فرکشنال co2 بیشترین تأثیر را در نتیجه نهایی دارند که در ادامه بیان میشوند. ... ادامه مطلب

رفع تیرگی زیر بغل با لیزر چگونه است؟رفع تیرگی زیر بغل با لیزر چگونه است؟

یکی از روش های مناسب برای سفید کردن ناحیه ای مانند زیر بغل، استفاده از لیزر می باشد. رفع سریع تیرگی زیر بغل با لیزر اندولیفت از بهترین و سریعترین روش ها به منظور سفید سازی این ناحیه می باشد. ... ادامه مطلب

راه های رفع و از بین بردن غبغب بدون جراحیراه های رفع و از بین بردن غبغب بدون جراحی

چندین گزینه برای درمان غبغب یا کاهش افتادگی آن وجود دارد. روش‌ های جراحی، مانند لیفت گردن، می‌ توانند پوست شما را سفت کرده و آن را کمتر شل به نظر برساند. روشهای غیرجراحی مانند ترماژ، لیزر و لایه برداری می­توانند ترکیب کلاژن پوست شما را تغییر دهند. ... ادامه مطلب

پاسخ به 10 پرسش مهم درباره لیزر موی زائدپاسخ به 10 پرسش مهم درباره لیزر موی زائد

لیزر نوعی نوراست که در طول موجی خاص تقویت شده و بسته به بافت هدف موردنظر درمواردمختلف طول موج آن فرق می کند.دردستگاههای لیزرموی زائد این طول موج طوری تنظیم شده که نور ساطع شده توسط رنگدانه موجوددر ساقه مو جذب شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465