بهترین روشهای درمان جوش سرسیاه | دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اسکار و آکنه / جوش سرسیاه را درمان کنید

جوش سرسیاه را درمان کنید

جوش های سر سیاه گونه ای از جوش ها هستند که در سطح پوست رشد می‌کنند. این عارضه هنگامی به وجود می‌آیند که چربی و باکتری‌ها، زیر پوست شما به دام افتاده اند و معمولاً بر روی صورت گردن و کمر مشاهده می‌شوند. این جوش ها در معرض نور و هوا، دی اکسید می شوند و به رنگ تیره و سیاه تغییر رنگ خواهند داد. هرچند هر نوع پوستی ممکن است دچار جوش سر سیاه شود؛ اما این جوش های سرسیاه بیشتر در پوست های چرب تجمع می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برجستگی‌های تیره در پوست مشخصه اصلی جوش های سرسیاه است. آنها درد نداشته و احساس ناراحتی ایجاد نمی‌کنند، درنتیجه معمولاً احساس نمی‌شوند. به دلیل رنگ تیره، جوش‌های سرسیاه به‌راحتی روی پوست دیده می‌شوند. این عارضه به ‌عنوان رایج‌ترین عارضه پوستی در دنیا شناخته می‌شود؛ اما خوشبختانه روش‌های بسیاری برای درمان آن وجود دارد.

تفاوت نقاط سیاه روی بینی با جوش سر سیاه

وجود نقاط سیاه روی بینی یا Trichostasis Spinolosa یک مشکل پوستی شایع است که معمولاً با جوش های سرسیاه اشتباه گرفته می شود. این نقاط سرسیاه درواقع منافذ فولیکول های موی روی بینی هستند که موی آنها معمولاً رشد نمی کند، ولی با تجمع چربی در این منافذ و اکسید شدن چربی نقاط سیاه ایجاد می شود.

علت ایجاد جوش سر سیاه

احتمال بروز این جوش‌ها در همه افراد وجود دارد؛ اما در افراد با پوست چرب ، شدت آن بیشتر است. بعضی از عواملی که شانس ایجاد جوش ‌های سرسیاه را افزایش می‌دهند عبارت هستند از:

علائم جوش سرسیاه

این جوش‌ها به دلیل ظاهر سیاه ‌رنگ و برجسته خود به ‌راحتی قابل تشخیص هستند. جوش های سرسیاه معمولاً از نوع التهابی نیستند، بنابراین دردی هم برای شخص به وجود نخواهند آورد.

جوش سرسیاه

بهترین روشهای درمان جوش سرسیاه

پیشگیری از ایجاد جوش سرسیاه

راه‌هایی برای پیشگیری از جوش سرسیاه وجود دارد که مؤثرترین آن به شرح زیر است:

دو بار در روز صبح و شب صورتتان را بشویید. البته اگر بیرون کار می‌کنید، از مواد آرایشی استفاده کرده‌اید و یا بر اثر انجام تمرینات ورزشی عرق کرده‌اید، بهتر است باز هم صورتتان را بشویید. برای رفع جوش سرسیاه بهتر است از شوینده‌ای که شامل عناصر میکرو لایه بردار است استفاده کنید. توجه داشته باشید که شستشوی بیش از حد صورت باعث خشکی پوست شده و سلول‌های مرده بیشتری را در منافذ جمع می‌کند‌.

لایه‌برداری فیزیکی پوست از طریق ماسک‌های لایه‌برداری خانگی می‌تواند یک راه مؤثر در عدم تشکیل توده‌های جوش سرسیاه باشد. البته بیشتر از یک یا دو بار در هفته نمی‌توانید از این لایه‌بردارها استفاده کنید؛ اما همین دفعات کم لایه‌برداری خانگی پوست، کمک زیادی به پیشگیری از جوش سرسیاه در صورت می‌کند.

غیر کمدوژنیک کدی برای محصولاتی است که عاری از روغن بوده و همچنین منافذ پوست را مسدود نمی‌کند.

تمیز نگه داشتن دست و ناخن احتمال انتقال چربی و جرم را به منافذ پوست به حداقل می‌رساند.

این کار تأثیر زیادی در پیشگیری از جوش سرسیاه و انواع عارضه‌های دیگر پوستی دارد.

تار موهای شما به طور مستقیم با پوست صورتتان در تماس است. برای اینکه چربی و گرد و خاک روی موها به پوست صورتتان منتقل نشود، باید مدام آن را بشویید.

این محصولات معمولاً حاوی سالیسیلیک اسید، سولفور و مواردی از این دست هستند. این عناصر عامل خشکی پوست محسوب می‌شوند. در نتیجه با خشک شدن پوست سلول‌ها سعی در تولید سبوم بیشتر کرده تا پوست را هیدراته کنند. سبوم اضافه خود در منافذ جمع شده و جرم و آلودگی را نیز جذب می‌کند. نتیجه این شرایط بروز جوش‌های سرسیاه است.

علاوه بر آب، خوردن سبزیجات و میوه‌های زرد و سبز تیره، غلات کامل و اسیدهای چرب امگا ۳ سلامت پوست شما را ارتقا می‌دهد.

یک راه ساده برای حفظ بهداشت و سلامت پوست، دست نزدن به آن است. حتی اگر برای تخلیه جوش‌هایتان وسوسه شده‌اید، هرگز این کار را نکنید.

برای آکاهی از نحوه مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الناز [ 1402-08-30 ]
سلام روی بینیم دونه های سیاه رنگ هست چند باری لایه برداری کردم روی پوستم ولی باز همون دونه ها میاد درمان قطعی داره یا نه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل ایجاد شوره صورتدلایل ایجاد شوره صورت

عوامل مختلفی موجب شوره صورت می شوند. ممکن است بر اثر عواملی مانند تماس مستقیم با نور خورشید (آفتاب سوختگی)، حساسیت های پوستی و … پوسته پوسته شود و می تواند نشانه وجود یک نوع بیماری مانند اختلالات در سیستم ایمنی بدن یا هر نوع بیماری دیگری باشد. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره تزریق فیلر چانههمه چیز درباره تزریق فیلر چانه

چانه یکی از اجزای صورت است که عدم تناسب آن شکل کلی و ترکیب صورت را به هم می زند.فیلر چانه که یک روش اصلاح فرم چانه بدون جراحی است ... ادامه مطلب

لیزر اندولیفت جدیدترین روش درمان پف زیر چشملیزر اندولیفت جدیدترین روش درمان پف زیر چشم

داشتن پوست شل و پف زیر چشم موجب می شود که چهره‌ی شما خسته، فرسوده و پیر به نظر بیاید و این موضوع از زیبایی و جذابیت چهره شما کم می کند. لیزر اندولیفت روشی برای جوانسازی پوست صورت که با تحریک بافت‌ های عمقی جهت ساخت کلاژن‌ های جدید به منظور کاهش افتادگی پوست و سفت‌ سازی آن به کار می رود. ... ادامه مطلب

برجسته سازی گونه با تزریق فیلربرجسته سازی گونه با تزریق فیلر

تزریق فیلر گونه ساختار استخوانی مشخص‌ تری را برای شما ایجاد می‌ کند. با تزریق حجم به زیر لایه پوست، این پرکننده‌ های گونه همچنین می‌ توانند چین و چروک و خطوط ریز را صاف کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465